~@~
WAT
was er niet
voordat wij er waren?
Wat was er niet toen myDiary er nog niet was?
Wat was er niet toen Yehosjoea er nog niet was?
Vroeger of later vragen we erom die kaarten op tafel te krijgen:
wat voegen wij zelf toe aan de wereld nu we eenmaal aanwezig zijn tussen al die miljarden mensen;
wat is het verschil om te leven MET [of zonder] myDi en wat is eigenlijk het nieuwe aan Yesjoea?
Om mijzelf niet te herhalen, mijn eventuele lezerskringetje niet te vervelen
en niemand af [of aan] te vallen, begin ik met een paar vragen.
WAT was er nog niet toen ik/myDi/Yesjoea er nog niet was?
What's the DIFFERENCE?
-
Ik
stel ze
aan mijzelf,
aan mydi'ers en aan degenen onder de lezers,
die Yesjoe haNatsri haMasjiach, HIJ leefde en stierf,
zoals bekend mag worden verondersteld, omstreeks het begin van onze jaartelling
[die zogenaamd ongeveer met ZIJN 'maagdelijke' geboorte begint]
in het door de Romeinen bezette Palestina [zijn er ook landen misschien die nog NOOIT bezet zijn geweest?], [die HEM dus] al of niet als
"G d-op-aarde"
vereren!
-
ZIJ
lijken me ook geschikt
om de mogelijke belangstellenden
en geinteresseerden in onze gesprekken over mythologie en christologie [levensbeschouwingen: oorzaken en gevolgen] te dwingen om onze kaarten op tafel te leggen: WAAR is ONZE aanwezigheid hier en nu in myDi goed voor [wat HEBBEN we er eigenlijk aan?] en waar waren al die diverse voorgeschiedenissen over 'yhwh' & Christos
[Yeroesjalayiem, Babel, Nicea &
Chalcedon] voor nodig en
goed voor?
-
VOORAF:
"G d-op-aarde"
zie ik NIET als een overdrijving
van de tweenaturenleer of de leer van de triniteit:
we stammen bij wijze van spreken en schrijven allemaal genetisch & via Genesis af
van Adam & Chawah via Africana & de tale Kana'ans & de rest van de wereld, de hele wereldcultuur is gepokt en gemazeld door de bijbelboeken & 'alles heeft op de een of andere manier met alles te maken'
omdat we met woorden hebben leren
spelen en handelen.
-
We
kennen de nuances
die men wilde aanbrengen, onze goede bedoelingen,
de tijd- en cultuurbepaalde uitdrukkingswijzen, en willen [met genoegen] dat alles nog vele malen onderstrepen, benadrukken en erover uitwijden; maar het staat eigenlijk ook allemaal in al die voorgaande mydiverhaaltjes sinds begin januari 2004:
je kunt het altijd weer nalezen en ik ga ongetwijfeld
wel weer door [zolang ik leef althans]
met het 'eraan toevoegen',
herhalen & eindeloos
herkauwen!
-
Volgens die
voorgaande mydiverhalen dus is het dogma
[de leer van de "Drie-eenheid" en die tweenaturenleer]
GEEN voorwerp van geloof maar slechts hulpmiddel
[bindmiddel] voor de prediking.
Maar klopt dat eigenlijk wel?
De Heidelbergse Catechismus
denkt daar in "Zondag 8" in elk geval heel ANDERS over,
om van het Athanasianum [EEN van de drie oecumenische geloofsbelijdenissen, die achter in alle Nederlandse kerk- en dienstboeken staan]
nog maar te
zwijgen?
-
-
De
stampij die ontstaat
wanneer je er afstand van neemt
[het lijkt soms wel een beetje zelfs op de 'discussies' betreffende paedofilie, doodstraf, abortus, genocide, hongersnood en oorlogsmisdaden e.d.],
bevestigt die observatie.
-
Natuurlijk,
de theologie KAN met behulp van
dit soort klassieke dogma's uitdrukken dat 'de wereld van G D" onze wereld OMVANGT en DOORDRINGT: DAT is een respectabel geloof van theologen als voer voor
'iedere belangstellende' [hongerigen & dorstenden
naar gerechtigheid?] ...
-
Maar
enkele kant- en aantekeningen
zijn niet helemaal overbodig gezien het gehalte aan hete hangijzers & muchomachobonoboneigingen?
HEB je voor 'dit soort geloof' ECHT Yehosjoea NODIG
of is Yesjoea een bevestiging van dat geloof
dat je al
HAD?
-
EN:
is dat geloof niet
een 'wereldbeeld erop nahouden' [of zelfs propageren] dat wij niet meer KENNEN,
het wereldbeeld van het platoonse idealisme [op z'n mooist] OF [op z'n slechtst] dat van het PURE BIJGELOOF dat OVERAL 'goddelijke krachten' zich kunnen manifesteren zoals [r]evoluties, vulkaan-uitbarstingen, aardbevingen, zondvloedtsunami's, komeetinslagen, wereldoorlogen, martelingen,
pestgolven, overbevolking of aids &
wat dan
ook?
-
Natuurlijk
bedoelen wij het eerste,
maar ik zie eigenlijk niet zo goed in waarom iets wat je met behulp van het christendom illustreren kunt,
DAAROM meteen ook typisch christelijk ZOU ZIJN!
Was het er al niet lang VOORDAT Yesjoea
er was?
-
-
Hoewel geen
geschoolde mydiwetenschappelijke 'patristicus'
onderga ik soms ook wel de 'schoonheid' van zo'n trinitarisch
& christologisch bouwwerk[je]: uren, dagen, maanden, ja zelfs jaren heb ik mij in al dat soort weerspiegelingen kunnen verliezen, en NOG kan ik dat
aangaande menselijke constructies,
potenties en mogelijkheden
...
-
Maar
des te duidelijker
is het mij OOK geworden dat we het
in DIE klassieke leerstelligheden met religieuze behoeften
en aspiraties van doen hebben, PASSEND in een denk- en leefwereld
die 'geleerden' zich door nijvere/ijverige studie enigszins eigen kunnen maken
[net zoiets als de bef- & pijpfantasie van sommige gefascineerde
mydi'ertjes met bonobotantristische neigingen],
maar die ons verder vreemd is en blijft
[net als massabijeenkomsten
en/of hen die de kat in het
donker knijpen]!
-
Niet ALLEEN MAAR
wat vormgeving [het filosofische begrippenmateriaal] betreft, maar OOK qua inhoud.
Je KUNT aan kinderen niet uitleggen dat "Jezus" G d-op-aarde was {"G d-met-'n-lichaam"} en dat hij daarbij MENS BLEEF, en G d dus G d?
-
Menig priester en predikant in zijn/haar pastorie
weet DAAR trouwens OOK NIET het fijne van, maar prijst 'het' desondanks aan als "HET" Grote Geheimenis
van "HET" Christelijk Geloof?
-
Volgens mij
GAAT het helemaal NIET om 'geheimenissen',
maar om onoplosbare vraagstellingen die we eerst {OOIT} zelf hebben geschapen,
en die VERVOLGENS [gedurende vele eeuwen]
aan hun eigen 'gewicht' [of
het gebrek daaraan]
steeds verder
bezwijken.
-
Genoeg voor nu:
eerst maar even de trouwe ochtendkrant lezen,
iets eten en drinken, een dutje doen om bij te komen
en uit te rusten van al die nachtelijke dromen en virtuele cyberspaceverhalen
opgesteld 'in den droom' die daarna naarstig
vervluchtigden en verdwenen in
'het niets'?
~@~









