pizzo schizo?


~@~

HET
LEVEN VAN MOSJEH
kende maar EEN thema:
"G D" heeft het
'gedaan'?




Hoe vaak
had zijn moeder niet
het mydiverhaal verteld van zijn wonderbaarlijke
redding toen de Farao de Hebreeuwse baby's
wilde uitroeien.
"G D heeft je gered, Mosjeh",
hield zijn moeder hem steeds voor.
"HIJ heeft iets zeer speciaals
met je voor!"


Ze lachte
haar lach van trotse moeder
toen ze hem eraan herinnerde dat G D gezorgd had voor een vorstelijk pensioen voor haar,
zijn echte moeder.


Ondertussen
speelde hij aan het hof van Farao,
kreeg hij een voortreffelijke klassieke opleding en zat aan tafel
met de elite van
het rijk.


@


OMDAT
hij wel weet had van zijn ware identiteit,
voelde hij zich
ontheemd.


Als andere Egyptische prinsen
ruwe grappen maakten over de Hebreeuwse slaven,
zweeg hij.


Als zijn eigen mensen,
de Hebreeers, hem bespotten om zijn arrogante manieren
en zijn bekakte accent.
zweeg hij weer.


Hij voelde zich aangetrokken
tot zowel zijn joodse als ook tot zijn
Egyptische familie.

Hij kreeg er
nooit genoeg van om te eten
met zijn eenvoudige
bloedverwanten.

Hij genoot
van de mydiverhalen
die verteld werden door de oude mannen & vrouwen,
over Avraham, Yitschak, Ya'akov en over de G D die ze nog steeds dienden, ondanks het feit dat "HIJ" nu al eeuwenlang
scheen te slapen.

Mosjeh
hield speciaal
van het mydiverhaal van Yosef.
"JIJ kunt een nieuwe Yosef worden",
zei zijn moeder toen ze op een avond afscheid van hem nam.
"OOK JIJ woont in het paleis van de Farao.
G d gaat je misschien wel gebruiken
om ons te redden!"

ANDERZIJDS
kon hij zich bijna geen geen leven meer voorstellen
zonder de vorming die hij iedere dag kreeg samen met de meest intelligente studenten
van het rijk?


Hij hield
van sportwedstrijden,
de feesten, de uitgelezen wijnen,
de gezalfde en geparfumeerde vrouwen die hem onderwezen
in de schone kunsten van de mode
van zijn tijd.


Als
een spion
lukte het hem om de voordelen
van beide werelde te genieten, door ze zorgvuldig gescheiden te houden,
TOTDAT op een dag die twee werelden met elkaar
in botsing zouden komen en hij
een keuze moest
maken.

@engel@
28 dec 2005 - bewerkt op 22 apr 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende