Met vragen
kom je verder
[en breng je mensen verder]
dan met 'geloofsverdediging' & conservatisme.
Die is gratis, want je hebt niet een instantie waaraan je
verantwoording moet afleggen over
je beweringen.
Aan "G D"?
Maar DIE vormt juist
de INHOUD van de LEER die je
verdedigt!
Aan het verstand?
Maar DAT dwaalt volgens de christelijke leer,
als het zich tenminste niet onderwerpt aan
G ds openbaring;
geloofsverdediging als dodelijk misverstand,
het veroordeelt de theologiebeoefening
tot scholastiek,
wetshandhaving tot muggenzifterij
en mierenneukerij, vredeshandhaving
tot moordpartijen,
werkelijk welzijn voor allen
tot welvaart van elitaire klassen en hun aanhangels en
kunst tot moneymanipulations
'at your service'!
Ik zal niet ontkennen
dat het voor de beoefenaars ervan
op hun respectievelijk velden bevredigend kan zijn,
en voor DIE lezers die erin geinteresseerd zijn, OOK heel spannende
lectuur KAN opleveren ...
Maar hebben we er
ECHT wat aan, hebben - liever gezegd - anderen
dan specialisten die met specialisten praten
[al of niet met medeneming van in- een aangevulde enqueteformulieren
& interpretaties door 'vakidioten'], er
ook wat aan?
BEWIJZEN
dat er een "WEZEN of ZIJN" bestaat
hetwelk wij "G D" of 'g d' noemen,
maakt de zaak alleen maar erger.
Dat is net zoiets als de cirkelredenaties van Kafkaeske ambtenaren,
generaals met hun kanonnenvoer,
grootgrutters en royale winstmarges, vakken - en zakkenvullers,
death metal, rap around the clock & all that kind of
supercommercial 'makebelieve'
bullshit!
ELKE weg
in DIE richting moet je afwijzen,
NIET INSLAAN, als no go area beschouwen:
wat je wilt bewijzen HEB JE AL aangenomen ...
En wat meer is: wat we geloven NOEMEN
[christelijk, islamitisch, joods, clericaal, seculair,
defensief, kommersjeel of noem maar op]
heeft met waarheden die voor BEWIJS
al dan niet openstaan immers
NIETS TE MAKEN?
DIE
'geloofsvoorstellingen'
zijn 'voorstellingen,
en GEEN EEUWIGE WAARHEDEN:
ze zijn een erfenis die 'van verbeelding' is,
en alleen als verbeelding
kun je ermee omgaan,
zonder ermee
tegen een blinde muur
op te lopen.










