pikant & riskant: twee voor twaalf [count down]!?!
~{@}~
"Geen
etnische beperkingen"
WAAROM
Yehosjoea
er voor christenen
toe doet
Yesjoea is
onopgeefbaar geworden
voor de christelijke kerk omdat HIJ
de poort voor niet-joden
tot de G d van de joden
is geworden.
Als
historisch gegeven
bedoel ik dat.
ZONDER Yesjoe,
en die[n] gekruisigd
[om de apostel Sjaul/Paul aan te halen]
zaten WIJ hier in Europa bij wijze van spreken en schrijven
nog Wodan, Donar & Freya te aanbidden
inplaats van de christelijke
"G D"?
Maar de apostel Paulos,
we noemden hem al eerder in allerlei vorige mydiverhaaltjes,
had het lef om "YESJ" te prediken [aan de man {en vrouw} te brengen]
als 'zoenmiddel' zegt hij zelf,
voor 'niet-joden'!
G d was
in "Christos"
[Yehosjoea haNatsri haMasjiach]
doende de wereld
[en niet ALLEEN de joden]
met zichzelf te 'verzoenen':
langs DEZE Weg zijn wij,
niet-joden,
aan de G d van de joden
gekomen
...
Wat ZIJN christenen dus?
Mensen
die op niet-joodse wijze
met de G d van de joden
leerden omgaan!
En WAT is "Yesjoe-prediking"?
Prediken
dat de God van de joden
"ER OOK IS" voor
niet-joden!
ZO
is het
eenvoudig gelopen in bijna
tweeduizend
jaar
...
RISKANT
voor SjaulPaul,
zeker,
en PIKANT daarenboven
dat het zich voltrok
via een vorm van prediking
die we vandaag de mydidag meestal niet meer lusten:
BLOED dat dienen moet voor verzoening
'tussen g d en
mensen'.
Maar TOCH,
het IS de historische gang van zaken
die we hier optekenen,
en de apostel Paul heeft het bijna met de dood moeten bekopen,
vertelt het boekje der Handelingen der Apostelen:
als hij gesommeerd wordt om voor de hoogste joodse rechtbank, het Sanhedrin,
te verschijnen, zijn de DAAR aanwezige voormannen ZEER geinteresseerd in ZIJN missionaire arbeid?
NIETS wijst erop dat ze er wat
op TEGEN hebben.
Maar als PAUL zegt
dat HIJ door "G d ZELF" 'gelegitimeerd' is om,
nu de joden van geen bekering willen weten,
tot de HEIDENEN te gaan,
vallen ze als EEN man over hem heen,
en willen ze hem meteen
lynchen?
DAAR
zit dus de eigenlijke controverse
tussen joden en christenen:
NIET het nietus/wellus inzake Yehosjoea
als 'zoon van G d',
maar OPHEFFING van de 'etnische
beperking'!
Christenen
hebben NIET een ander ontwerp van G d dan joden,
maar HETZELFDE
'ontwerp'
...
OOK
geen 'dubbele G d,
maar alleen maar een kras op het ontwerp,
een inkerving, zelf aangebracht, op eigen houtje,
op eigen initiatief,
en DAT is Yehosjoea [haNatsri haMasjiach]
als 'weg naar g d' voor
'niet-joden'.
De reikwijdte
van het ontwerp
hebben christenen dus veranderd:
DAAR komt het op
neer!
Het spreekt vanzelf
dat de joden daar niets aan hebben:
ze hebben ueberhaupt niets aan het gepleegde christendom,
HOOGSTENS
- getuige de geschiedenis -
ELLENDE?
Als je
vanuit DEZE gezichtshoek kijkt,
lijkt ineens HEEL die ingewikkelde christologie,
die twee naturen in EEN persoon verenigd,
OVERBODIG,
een fase
uit de mydireceptiegeschiedenis
die ten onrechte BOVEN de tijd is uitgeheven,
en op slinkse wijze voorzien werd van
'eeuwigheidspapieren'?
ALLES
wat er over
de 'christelijke g d' gezegd kan worden,
kan OOK gezegd worden in termen
van het zogenaamde Oude
Testament!
WAT
was er NIET
toen Yehosjoea er
NOG NIET
was?
Antwoord:
ALLES WAS ER AL,
de barmhartigheid en rechtvaardigheid [rachmanoerachiem],
het is NIET pas AANWEZIG als Yesjoea [ISA {of Mohammed}]
op het wereldtoneel
verschijnt?
Ik
draai het
eerder OM, en zeg:
PAS MAAR OP dat je 'het' niet allemaal verknoeit door van Yehosjoea de verklede G d te maken,
want DAN houd je geen Yesjoea
meer OVER!
HEEL
het leven
van Yehosjoea haNatsri
wordt er EEN langgerekte doorgestoken kaart van:
een verklede prins kan niets gebeuren,
hij redt altijd,
en van het mydiverhaal van de evangelies blijft DAN
niets dan een 'divina commedia dell'arte' over:
HIJ KWAM immers om voor ons
zijn kruis te
dragen?
In
WERKELIJKHEID 'liep hij het op',
werd hij het slachtoffer van mensen die hem kwijt wilden
en DAAROM
kwelden.
En
als persoon
wordt hij,
mogen we de leer van de twee naturen geloven,
een 'onpersoon', een 'non-iemand',
een 'onecht'
mens.
En DAT ALLES
om hem maar 'G d op aarde'
te laten zijn.
We hebben dan
nog overgeslagen
wat veel christenen [ja heel de christelijke kerk eigenlijk]
aan het denken zou moeten zetten: ALS Yehosjoea haNatsri haMasjiach HET centrum van het geloof wordt
en ALLE aandacht naar zich toezuigt [volgens de 'schriftgeleerde' betweters] en ZO
DE herberg wordt voor de intimiteit van het geloof,
WAAR blijft dan de GEEST, die 'derde veronderstelde' persoon'
van de [geplande] "Heilige Drie-
EENHEID"?
HIJ
heeft DAN
niets meer te doen:
"YESJ" doet immers ALLES al!
Laten we als laatste voorbeeld van deze ontwikkeling voor nu
nog even naar Karl [niet Marx noch May maar Barth] verwijzen:
ZIJN theologisch ontwerp houdt 'het' op "Jezus Christus" als 'het ENE' [en ENIGE] "Woord van G d",
ZELFS "G d de Schepper" is - in de diepte gezien - al "Jesus Christos".
Maar in zijn dikke "Kirchliche Dogmatik" ONTBREEKT, tekenend genoeg,
het deel day over "GEEST" zou moeten gaan!
Niet aan toegekomen?
Ik denk eerder
dat KB er geen plaats voor had,
nu ZIJN Beeld van "Yehosjoea haNatsri haMasjiach" ALLE plaatsen al bezet hield:
zou hij eraan begonnen zijn, DAN had hij zijn werk moeten
herschrijven.
Typische
voorbeelden dus
van wat 'homo-
muchomachobonobo'
'er allemaal
van maakt':
de eenvoudige waarheid
wordt bijna onvermijdelijk
telkens weer
in vormen gegoten
die vaak NET een stapje
TE VER gaan:
in plaats van vast te stellen
dat wij allen
voor een tijdje
een plaats van g d zijn,
komen we helaas op de proppen
met ingewikkelde constructies
van godenwerelden
gevuld met de meest extreme
voorbeelden
van overdrijving,
onbegrip, jaloezie, haat en nijd, moord en doodslag,
zelfzucht, kortzichtigheid en al die
diverse andere vormen
van waanzin, torenbouw
en megalomanie vol met
supergoden/sterren/keizers/roergangers/fuehrers
als ONZE Big Brothers &
Their Little
Sisters?
@







Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende