pijn


_+_

ALS
IK DUS
'mijn mydibijbel' lees,
dan valt mij het grote verschil op
tussen het OT &
het NT?

In
het z.g.
Oude Testament
tref ik veel uitingen aan van twijfel
en teleurstelling.

Hele boeken
- Yirmeyahoe, Chavakoek, JOB -
zijn aan DIT thema
gewijd!

Zoals
ik al heb proberen 'aan te tonen',
is meer dan een derde van de psalmen
geschreven met een sombere,
wat tobberige
ondertoon ...

Ze
lijken wel wat
op sommige hedendaagse
myDibijdragen?

In
het z.g.
Nieuwe Testament daarentegen,
is NIET veel meer van deze sombere stemmingen
te bespeuren!

Het
is zeker NIET zo,
dat het probleem van het lijden helemaal NIET
aan de orde komt: in Ya'akov 1, ROM 5 & 8, 1 PET en
in een groot deel van het boek "Openbaringen"/Apocalyps
wordt ook DIT onderwerp
'gedetailleerd'
behandeld ...

Ik
tref daar echter
nergens die klemmende vraag aan:
"Geeft "G D"
om mensen?"


Persoonlijk
kan ik 'g d' nergens anders
[h]erkennen [ondanks alles]
dan 'in' de mens [en de natuur],
daarbuiten heb ik 'geen idee',
alleen maar 'fantastische
gissingen' ...

In
het NT
heb ik nergens iets gelezen dat lijkt op de 'beschuldiging'
van psalm 77: "Vergeet "G D" om
genadig te zijn?"

Ik
denk dat de reden
voor die 'verandering' is
dat Yehosjoea die 'vraag' afdoende heeft beantwoord
voor de 'getuigen' die 'de brieven' hebben
geschreven ...

-=-

IN
Yesjoea
heeft "G D"
een 'gezicht'
gekregen?

Iedereen
die zich afvraagt wat 'g d voelt'
bij het lijden van een kreunende planeet,
hoeft alleen maar naar
'dat gezicht' te
kijken!

Ya'akov,
Petros & Yochanan hadden Yesjoe zo lang 'gevolgd'
dat zijn gelaatsuitdrukkingen als het ware bij wijze van
spreken, schrijven en doen,
BLIJVEND op hun netvlies
stonden gegrift?

-=-

Zij
hebben 'ervaren'
wat 'g d voelde' bij het lijden
toen ze zagen HOE Yehosjoea reageerde
'op een vrouw die aan bloedingen leed', op een 'treurende centurion',
op de 'gestorven zoon van een weduwe',
op een 'epileptische jongen',
'een blinde oude
man' ...

-=-

In
GEEN geval
loste Yesjoe het probleem van het lijden op
- hij genas maar een paar mensen in een uithoek van deze planeet,
maar hij gaf WEL 'een antwoord' op de vraag
"Geeft g d om mensen?"


-=-

Voor
zover wij weten,
heeft hij drie keer 'gehuild'
bij het zien van
'lijden' ...

-=-

Toen
'zijn vriend' El'azar
was gestorven, wat ook voor mij wel duidelijk maakt
'wat g d voelt' bij 'het overlijden
van mijn 'familieleden
en vrienden' ...

-=-

Op
een andere keer
treurde hij toen hij uitkeek over Yeroesjalayiem en zich 'realiseerde'
wat die legendarische stad binnen dertig jaar [alweer!]
moest ondergaan ...

-=-

"Yeroesjalayiem,
dat profeten doodt,
en stenigt, wie tot jou gezonden zijn,
hoe dikwijls heb "IK" jouw kinderen willen bijeenbrengen zoals een hen
haar kuikens verzamelt onder haar vleugels, maar jullie
hebben het niet
gewild!",
ZO
verzuchtte hij eens
volgens Mattai 23:
37?

-=-

Hij
gebruikt daarbij [alweer!}
een beeld dat hij ook wel zal hebben ontleend
aan het platteland van Galilea: nadat een schuur is opgebrand,
kan het voorkomen dat een boer op de vloer de verbrande hennen
vindt met uitgespreide vleugels ~ als de boer de verbrande hennen aan
de kant schopt, komen de kuikens
tevoorschijn ...

-=-

De
moeder heeft ze
tegen het vuur beschut
en zichzelf daarbij opgeofferd:
DAT 'wilde' Yesjoea blijkbaar ook 'graag' ~
'de straf ondergaan' als 'plaatsvervanger'/zondebok
voor 'zijn volk' ...

-=-

Tenslotte,
want ook dit 'mydiverhaaltje'
is weer veel te lang aan het worden:
in Hebreeen staat dat Yesjoe 'gebeden en smekingen
tijdens zijn leven op aarde onder tranen en met luide stem
heeft 'geofferd' tot 'hem' die hem
kon redden van 'de dood', en
'werd verhoord' ... [5:7]
... 'vanwege zijn
diep ontzag
voor
g d' ...

-=-

Natuurlijk
werd hij niet
gered van de dood:
in Gat-sjemanei en op Galgalta
krijgen we 'het ongelooflijke' te zien
wat Martin Luther heeft omschreven als 'g d' worstelend met "G D":
is het overdreven om te zeggen dat Yesjoe zich dezelfde vragen heeft
gesteld, die mij kwellen, en die alle mensen
van tijd tot tijd
kwellen?

-=-

Beteken
ook ik iets?

Geeft 'g ds geest' om mensen?
Waarom 'doet' g d niets?
WAAROM ANDERS zou hij psalm 22 hebben geciteerd:

'eelie eelie lamah azavtanie rachok miesjoeatie dievrei sja'anatie' ~

Mijn g d mijn g d waarom heb jij mij verlaten? Jij blijft ver weg
en redt mij niet, ook al
schreeuw ik
het uit!

huilen
engel
21 jan 2006 - bewerkt op 30 apr 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende