pantycrator chranussen kathodope bijgelovigheden?!


buggles duggles fuggles guggles huggles juggles luggles muggles nuggles puggles ruggles mydistruggles
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


~*~


OM
GEZAG
te kunnen handhaven
['je maintiendrai!'/'dieu e{s}t mon droit/etcetera?]
moest er een LEER worden
vastgesteld ...

DAN
werd het tevens duidelijker
WIE er allemaal van DIE leer
afweken!

DAAROM
moest de geloofsbelijdenis
ZO bijgescherpt worden dat ze GEEN ruimte meer
aan allerlei ANDERSDENKENDEN
bood?

VANDAAR
DAN OOK o.a.
dat men op het tweede oecumenische concilie in 381
ging sleutelen aan de in NICEA geformuleerde tekst:

ik zal proberen om de gewijzigde tekst nu te laten volgen

met daartussen wat commentaar waarom
bepaalde zaken juist op DEZE wijze
werden geformuleerd.



Ik geloof in EEN God,
de almachtige Vader, Schepper van hemel en aarde
en van alle zienlijke en onzienlijke
dingen.


DIT
is gericht tegen
sommige opvattingen
over een Goede God en een scheppende 'demiurg',
zoals Marcion dat leerde en waaraan ook, volgens de kerkvaders althans,
de Valentianen zich schuldig
maakten.



En
in EEN Heer
Je zus Chris tus,
de eniggeboren zoon van God,
geboren uit de Vader voor alle eeuwen,
God uit God, licht uit licht, waarachtig God uit waarachtig God,
geboren, niet geschapen, van hetzelfde wezen met de Vader
en door wie alle dingen
gemaakt
zijn.



Tussen
Je zus & Chris tus
is NU [officieel!] geen enkel onderscheid meer:

in strijd met de evangelies wordt Je zus in dienst van DE Romeinse Kerk
'gelijkgesteld' ['gleichgeschaltet'] met
God.



Die
om ons mensen
en om onze zaligheid is nedergekomen uit de hemel
en vlees is geworden van de Heilige Geest uit de maagd Maria
en mens is
geworden.



De
maagdelijke geboorte
is tot DOGMA geworden en de deur is OP SLOT
voor diegenen die nog het begrip hadden van de SYMBOLISCHE maagdelijkheid
van Maria: DEZE is vanaf NU vervangen
door een materiele
maagdelijkheid!



Die
voor ons gekruisigd is
onder Pontius Pilatus, geleden heeft en begraven is,
die op de derde dag opgestaan is volgens de Schrift[en]
en opgevaren is ten hemel en die zit aan de rechterhand van de Vader
en zal wederkomen in heerlijkheid om te oordelen over de levenden en de doden;
wiens Rijk geen einde
hebben
zal ...



DIT
is voornamelijk bedoeld
tegen de [vermeende] docetisten
die Je zus een schijnlichaam zouden toedichten,
waardoor hij zelf NIET aan het kruis gestorven was.
Die kruisiging was ook nog eens 'voor ONS'.
DAT zou de basis vormen van de latere
'verzoeningsleer' waarvan Cees den Heyer
[wiens boekje we het afgelopen seizoen doorlezen
en bespreken in het Ermelose studiegroepje
en die al eerder hier in mydiverhaaltjes
aan de orde is geweest]
voor eens en altijd duidelijk heeft gemaakt
dat OOK DEZE leer geen bijbelse grondslag heeft ...
Je zus wordt van 'goede herder' en 'wijze filosoof',
twee hoedanigheden die in het vroegste christendom beklemtoond werden,
tot Christus Pantocrator,
heerser over
het al ...


En
in de Heer,
de Heilige Geest,
die levend maakt,
die uitgaat van de Vader en de Zoon,
die samen met de Vader en de Zoon wordt aanbeden en geeerd;
die gesproken heeft door
de profeten.


DE
DRIE-EENHEID
krijgt NU een [nog] dwingend[er] karakter:
alle opvattingen over een onderscheid tussen G D en Je zus,
zoals bijvoorbeeld door de Arianen, worden hiermee ONGELDIG verklaard.
Overigens is 'en de Zoon' [filioque] een LATERE westerse toevoeging [908 na Chr.],
die MEDE in 1054 tot HET definitieve schisma tussen het oosterse
en het westerse christendom
zou leiden.


En
in EEN heilige,
algemene [katholieke] en
apostolische
Kerk.



Maar
EEN kerk is algemeen
en buiten DEZE kerk is GEEN HEIL mogelijk!
Het gelijksoortige standpunt van Cypri anus uit de derde eeuw
wordt hiermee 'vakkundig'
bekrachtigd!


Ik
belijd EEN dope
tot vergeving der zonden
en ik verwacht de opstanding uit de doden
en het leven der
toekomstige
eeuw.
A

MEN!


DE
DOPE
geldt NIET MEER de INWIJDING,
DE markering dat de toetreder geestelijk rijp
[bevonden]
is.

OOK
is DEZE formulering
een WAPEN tegen het 'overdopen'
dat nog wel eens
voorkwam.

Het
zonde-begrip,
dat in de eerste twee eeuwen
nagenoeg NIET aan de orde was,
wordt AAN DE DOPE
gekoppeld ...

LATER
zou DEZE DOPE zelfs
de schoonwassing van 'de erfzonde'
gaan betekenen?

~*~

HOEWEL ER
in de loop der tijden
NOG MEERDERE belijdenissen werden geformuleerd
is DEZE Niceno-Constantinopolitanum verreweg
de belangrijkste.



En
WIJ
bleven zitten
met de wereldwijde
'bijgelovige' verering
van het vruchtwater, de ambtenaren
van de wereldbeheersende moederkerkkoek,
de nageboorte en allerlei aanverwante
sektarische christelijke tradities
waaronder het oorspronkelijke
"KIND van G D"
bedolven is
EN
'vakkundig
verdoezelemaand'
gedurende nu bijna
tweeduizend
jaar?


liefdesverdriet

[nbps:
dit is een vervolg op
set's Continuing
myDiStruggle]

engel

19 feb 2006 - bewerkt op 07 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende