open brief aan j. van n. ten tijde van tsjernobyl!
~@~
'open brief
aan J. van N.'
Neem me niet kwalijk, dat ik je schrijf.
Ik weet heel goed dat ik voor jou niet interessant ben.
Een onbeduidend type ben ik: JanWillem van 't Hout,
timmerman van beroep, getrouwd, vijf kinderen.
Ik werk bij een bouwbedrijf en daarnaast doe ik klusjes.
Ik ben EEN van jouw 'armen' ...
Wat dat betreft, ik heb geen kracht en geen geduld.
Heer, de strijd om te overleven is groot
en het bier helpt niet zoveel.
Heer, het is beter dat u afdaalt
en alles eens met eigen ogen aanziet.
Ik ben niet zo'n belezen mens, maar ze zeggen
dat jij in jouw jonge jaren hetzelfde beroep hebt gehad als ik.
Ik weet niet wat het in DIE tijd betekende,
te leven van je werk en arm te zijn.
Maar vandaag is het een wonder,
een groter wonder dan dat van die broden en vissen,
als je al iets op tafel kunt zetten
en kunt delen zodat ze allemaal wat krijgen.
JIJ kunt het immers zelf meemaken:
kom en werk als timmerman met ons mee,
probeer eens rond te komen van het dagloon.
Je zult bloed zweten, zoals toen in de hof.
Ga de straat op en begin te preken,
zoals jij ooit gedaan hebt tegen de Sadduceeen.
HERHAAL, wat je over de rijken
en het oog van de naald hebt gezegd.
Jaag de handelaars de kerk uit,
en we zullen eens zien wat er gebeurt.
Als ze jou niet kruisigen zoals toen,
dan is het alleen omdat vandaag EEN woord voldoende is
en ze hebben jou tot zwijgen gebracht.
Is dat niet komisch?
Heer, kom en help ons, zodat ze niet zeggen:
"Zelfs Christus kan dat probleem niet oplossen!"
Van arbeider tot arbeider vraag ik jou, en teken:
Jouw onderdanige volgeling
JanWillem van 't Hout
~@~
Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende