Op de wijs van De bomen: Een myDigetuigenispsalm?!
~*~
BIDDEN
is een ander woord voor
'praten met g d'?
"G D" is de 'bron van alle leven op aarde':
geest
...
Je
kunt
dus ook 'bidden'
naar aanleiding van wat je 'beleeft',
wat ons 'overkomt' &
vanwege het
'nieuws'!
De
klacht
van psalm 74 over de vernieling
van het heiligdom - 'want de duistere plaatsen des lands
zijn vol holen van geweld' - ['vol is het land met duistere oorden, holen van geweld']
werd voor mij een gebed voor de slachtoffers
en de daders van geweld
binnen het gezin, het zinloze moorden,
beestachtig wan-
gedrag ...
Het
televisieverslag
van de rellen in Frankrijk en elders
wierp een nieuw licht op de woorden van psalm 55,
die ik de volgende morgen las:
"Want ik zie geweld en twist in de stad!" ~
'in de stad zie ik geweld en strijd,
in het hart van de stad heerst onheil, leed & rampspoed:
het plein is in de greep van terreur
en bedrog ...'
Als ik lees
over de burgeroorlogen
in o.a. Israel, Iran & Irak,
dan moet ik denken aan psalm 79:
"Zij hebben hun bloed vergoten rondom Yeroesjalayim,
en er was niemand die begroef";
"G D, vreemde volken hebben uw land bezet,
uw heilige tempel geschonden en Yeroesjalayim in puin veranderd:
de lijken van uw dienaren lieten zij liggen
als aas voor de vogels van de hemel,
het vlees van uw getrouwen als voedsel voor de wilde dieren op aarde;
hun bloed als water vergoten: gehoond worden wij
door onze naburen,
beschimpt en bespot
door volken
rondom?"
"HOE
LANG NOG,
HEER {YHWH} 'van de wordende aanwezigheid'?"
Ben jij voor eeuwig verbolgen en verborgen:
hoe lang blijft uw woede nog branden,
stort jij jouw toorn uit over de volken die jou niet kennen,
over de koninkrijken die al of niet jouw naam aanroepen,
want zij hebben Ya'akov verslonden en zijn woonplaats verwoest ...
Reken ons de zonden van vroeger niet aan,
toon erbarmen en haast je, want onze ellende is groot,
help ons, g d, bevrijd ons, tot eer van uw 'roemrijke naam', yhwh,
red ons en bedek onze
zonden!
Ik word daardoor gedwongen
om na te denken over het kwaad van etnische conflicten die,
vaak goedgepraat met religieuze argumenten,
onze wereld maar BLIJVEN
teisteren?
Het realisme van de psalmen
deprimeert niet zoals televisienieuws dat kan doen,
hoewel het gaat over DEZELFDE soort gebeurtenissen:
bloedbaden, onrecht geleden door weerloze mensen en bomen,
mensenkinderen die publiekelijk
worden gelasterd en
belast!
Als
een boek met lofzangen
biedt het psalter hoop,
hoop die niet gegeven kan worden
door de 'human interest'-verhalen aansluitend
aan nieuwsuitzendingen: de psalmen weerspiegelen onze wereld ...
Ze dwingen ons om onze 'normen en waarden' OPNIEUW
kritisch te bezien in een land dat het geweld
binnen de eigen grenzen niet
wil zien?
Het volgende
'mydi'-verhaaltje laat zien
WAT de psalmen KUNNEN DOEN
voor een mens in nood.
In '77, tijdens het hoogtepunt van de koude oorlog,
werd Anatoly Sjaranski,
een briljante jonge wiskundige en schaker,
gearresteerd door de KGB wegens zijn herhaalde pogingen
naar Israel te emigreren.
Hij bracht dertien jaar door in de Goelag Archipel ...
Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat las
en bestudeerde Sjaranski alle honderdenvijftig psalmen [in het Hebreeuws].
"WAT HEB IK DAARAAN?"
vroeg hij zich af in een brief. "Langzamerhand maakt mijn gevoel
van verlorenheid en verdriet plaats voor vurige hoop!"
Sjaranski hechtte zoveel waarde aan zijn boek van de Psalmen dat,
toen bewakers dat boek van hem afpakten,
hij in de sneeuw ging liggen en weigerde op te staan
zolang ze het niet teruggaven.
Gedurende die dertien jaar
reisde zijn vrouw de wereld rond om campagne te voeren
voor zijn vrijlating.
Toen ze een eredoctoraat namens hem accepteerde,
zei ze tegen haar toehoorders: "Tijdens zijn eenzame opsluiting
in een cel van de gevangenis van Christopol,
had Anatoly alleen maar de psalmen van David.
In deze ontboezemingen van de koning van Israel
van duizenden jaren geleden,
vond Anatoly zijn diepste gevoelens
verwoord."
Iets dergelijks voelde ik ook,
zij het onder minder dramatische omstandigheden
en veel kortere perioden,
toen de Nederlandse regering het nog nodig vond om weigeraars
van militaire dienst voor 24 maanden op te sluiten,
toen ik in Israel VOOR en in Jordania TIJDENS de Zesdaagse Oorlog ['67]
werd opgesloten en 'geinterneerd', gedurende de ontploffing
de kerncentrale van Tsjernobyl ['86]
en op andere momenten waarop
ALLES
totaal zinloos leek
en zonder enig uitzicht op 'verlossing'
en een 'betere toekomst'.
NIET dat het
'in de tussentijd'
er zoveel beter op is geworden
in al die rampgebieden & oplaaiende oorlogstoestanden,
maar TOCH lijkt er 'wereldwijd'
een beter besef te groeien
van ons falen op vele terreinen
EN voor eventuele oplossingen die zullen moeten plaatsvinden,
MEDE door onze eigen inzet in de [nabije] toekomst EN ons
'stemgedrag' & 'anderssoortig'
DOEN & LATEN!
ONDERTUSSEN
gaat 'men' door met het kappen van veel te veel bomen,
uitstoot van levensbedreigende broeikasgassen,
voorbereiding op nieuwe grote en kleine oorlogen en conflicten,
MEER chaotische 'rijken' & uit hun voegen barstende
'achterbuurten' van ontzaglijke
'wereldsteden'?
De kruik
gaat zolang te water tot zij barst.
NA "De Val van De Muur" & "De Veranderingen in Rusland & China",
resten OOK NOG de onvermijdelijke [r]evoluties in Birma & Noord Korea,
aanpassing van ons 'eigen' regeringsbeleid,
het 'einde' van George W. Bush en
talloze andere noodzakelijke gevallen van 'turn on/tune in & drop out'-
bevrijdingen
OVERAL op de 'aardkloot' binnenin en
rondom ons ...
Zelfs myDi
draagt daartoe
bij!

Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende