onder invloed


~*~

Wat is
leven anders
dan hard werken voor zaken
die voor ons van levensbelang
zijn?

Je beschikt
over een overvloed aan gegevens
en de ene informatie buitelt
over de andere!

En uit
die hele informatiestroom
waar je tegenop botst
componeer jij jouw leven en communiceert
wat voor jou boeiend en indrukwekkend is
in de geschiedenis waar jij mee
in aanraking
komt
...

Je
vertaalt wat je hoort,
ziet, ontdekt, opmerkt, uitpluist,
opdiept, opvalt,
inziet en
[vreselijk of helemaal niet]
interesseert.

De verhouding
tussen boodschap[pen]
en cultuur
is altijd al spannend geweest:
wie beinvloedt
wie?

Wie
legt wie zijn/haar wil
op?

Op
welke punten
en waarom, wanneer, hoezo
gebeurt
dat?

Wat
is de lokale cultuur
en welke invloeden ondergaat
jouw eigen omgeving
en vice
versa?

Hebben al die
verschillende contexten
waarin ook jij op de EEN of Andere manier
moet functioneren,
uiteindelijk nog wel iets
gemeenschappelijks?

Hebben
we elkaar
als [on-]gelovigen
nog wel iets samen te zeggen
in deze steeds chaotischer wordende wereld
die uit elkaar barst van veranderingen
en TOCH tegelijkertijd
'hetzelfde'
blijft?

De
vertaalde teksten,
'het gewaad waarin profeten tot ons komen',
bevestigen zonder twijfel
mydimensen in hun eigen situatie
en in ieders eigen
specifieke relatie
met zichzelf en elk
ander!

We
kunnen ze
ZELF uitleggen,
toepassen en [be-]leven
zoals een ieder dat in EIGEN situatie
nodig
lijkt.

Er is
vaak alleen maar
EEN 'heilig' boek [indien al] voorhanden,
meestal afhankelijk van de situatie
waarin we opgroeien
[hoogstens twee of
drie?]
...

Daarop
[en op wat al niet]
kunnen we elkaar blijven
aanspreken!

EN
ons erdoor
en door elkaars interpretatie ervan
laten gezeggen en ervaren
op welke wegen en paden
de Geest ons
brengt
...

En er zijn
vast ook nog wel
andere redenen die we
ieder voor zich
al of niet
hebben?

De secularisatie,
die jarenlang de westerse cultuur
heeft gekenmerkt,
is schijnbaar over haar hoogte- of dieptepunt heen
[afhankelijk van wie het waarover heeft] en vertoont
duidelijke afkalvingsverschijnselen!

NIEUWE inzichten
op allerlei gebied blijven
aan de orde komen,
nieuwe cultuurfases breken aan,
ook of zelfs speciaal in Nederland
[en waar al niet?]!

Religie en filosofie
[hoe platvloers of hoogdravend
vaak dan ook]
spelen een nieuwe rol
en ook mydimensen zoeken
naar de sporen van 'g d' [o.i.d.] in hun leven
en in de wereld [afhankelijk van welke definities
we al of niet hanteren]:
en heel voorzichtig
begint in brede lagen van de samenleving
door te dringen
dat zonder 'geloof' of levensovertuiging
niemand
WEL vaart ondanks de grotere 'welvaart'
en dat 'welzijn',
althans op de lange duur
toch wel iets heel anders
blijkt te zijn
dan alleen maar
'geld &
goed'
...

Hier
en daar
wordt soms zelfs al openlijk betreurd
wat aan religieuze tradities en waarden 'verloren'
is gegaan in de afgelopen
ontstuimige
jaren,
waarin de secularisatie
tot 'GOD' [ofsowiets] werd gekroond,
zoals dat een paar honderd jaar geleden
met de "Rede"
gebeurde - overigens met even rampzalige,
desastreuze of middelmatige
gevolgen?

Sinds
enige tijd beginnen mensen
zich zelfs wat meer af te vragen
WAT nu precies de rol van die 'religie'/filosofie is geweest,
in Europa en de lage landen aan de Noordzee:
HOE 'het' allemaal ZO
gekomen is?

HOE
heeft 'dit [of dat] geloof'
onze cultuur zo diepgaand
kunnen
beinvloeden
...

Kip en ei!

WIE
was er eerst:
de kraaiende haan,
de moederkloek of de handel in
'gouden globale/koloniale
eieren'?

OOK
daar gaat myDi over:
hoe is het zo gekomen en hoe
is het gegaan?

DAT is
ook ONS mydiverhaal,
bij wijze van spreken en schrijven,
in 'woord en taal', van 'cultuur &
verwoording'!

SOMS
heel boeiend en indrukwekkend,
DAN weer vreselijk saai en/of gevuld met
walging/verveling/botheid en
doodsangst?

Het is
een wonder [boven wonder?]
DAT [die homomuchomachobonobo's]
al lezen en schrijven [waartoe?]
konden?

EN TOCH
doen 'de mydiverhalen'
de ronde.

Over
hoe we met onszelf en elkaar
[ELK Ander?]
zijn omgegaan
['g d' & wereld]
met of zonder afgoden & idols,
verlichtend lachend,
inkerend en bekerend,
donderend & klaterend,
hortend en stotend
met vallen
en telkens weer
opstaan
...

ALLES
heeft met ALLES [EN 'geloof']
te maken en geloof kan alles maken
en [af-]breken:
het is maar net
hoe je er 'gebruik van maakt',
HOE jij
jouw middelen hanteert en welk
'doel' je eventueel
nastreeft?

Genoeg voor nu:
die stof is eindeloos,
maar het is de Geest
die levend
maakt!

Straks
of later gaan we,
ongetwijfeld bij leven en
al of niet welzijn,
wel weer verder
met EEN of
Ander
'mydiverhaal'
...

~@~
26 jun 2006 - bewerkt op 26 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende