~*~
IN
TALLOZE STEDEN
over de hele wereld
interpreteerden 'goeroe's',
'meesters'/'meesteressen',
tv-'personalities',
'pausen & leiders',
kunstenaars & dalai lama's,
rabbijnen, dokters zonder grenzen,
greenpeace & allerhande andere goedwillende activisten,
'wereldverbeteraars', 'betweters' & politici e.d.
de ontwrichting van de moderne samenleving
als een bewijs van 'geestelijk verval' &
'gebrek aan normen &
waarden?
Alexander Soltsenitsin
oordeelde dat ALLE ellende van het Rusland van de 20ste eeuw
een gevolg is van het feit dat 'de samenleving'
"G D" heeft 'vergeten'!
En OOK
allerlei 'ongelovige'
wereldse historici analyseren op
vergelijkbare
wijze[n] ...
Volgens
Avraham Heschel
hechtte men in de oudheid
VOORAL aan de drie volgende dingen:
wijsheid, rijkdom en MACHT:
is er sindsdien ook maar 'iets'
ECHT veranderd?
De HEBREEUWSE profeten
ontmaskerden alledrie deze waarden,
omdat ze ELK voor ZICH
afgoden konden worden:
GEEN van alle kunnen ze een grondslag vormen
voor een samenleving;
ALLEEN het 'geloof in een LEVENDE g d'
kan dat volgens hen!
DIE morele kijk
op de wereldgeschiedenis
wijkt wel duidelijk af
van de 'gangbare journalistieke visie',
die geneigd is om zich telkens weer blind te staren
op ROEM & MACHT -
tekenen van de wijsheid, rijkdom & macht die
de PROFETEN lang geleden al hebben
afgewezen ...
IN DE DAGEN
van Yesjayahoe bijvoorbeeld,
haalden tirannen als Sancherev & Sargon van Assyria,
net als in onze dagen Saddamn & Khomeiny e.d.,
de voorpagina's?
HET LEEK EROP
dat ALLES om HEN draaide!
Toen de Assyrische legers Yehoedah overspoelden,
kromp iedereen ineen van angst
[net als men in later dagen bang werd
van Napoleon, Stalin, Hitler, Mao, Bush,
Poetin & hun Kleinere Broertjes?!],
IEDEREEN behalve
Yesjayahoe!
Met een vooruitziende blik
geeft HIJ blijk van zijn morele afkeer
van de Assyrische heersers:
HIJ zet ze neer als 'tijdelijke speelwerktuigen'
die "G d heeft gebruikt"
en vervolgens weer
'weggooit'?
Met bijtende satire
geeft ook Yesjayahoe
ZIJN morele oordeel
over al die 'grote politieke leiders':
YESJ 14 zou gebeiteld moeten worden
op de grafstenen van IEDERE TIRAN:
van Sancherev & Nevoechadnetsar
tot Hitler, Stalin, Pol Pot &
Kim Young Ill!
In
DAT hoofdstuk
waar wordt beschreven
hoe heersers die lang geleden zijn overleden,
uit het graf opstaan
om de nieuwe doden
te begroeten:
'kie yieracheem yhwh et-ya'akov oevachaar od bieyisraeel!'
maar over Yakov zal de HEER zich ontfermen weer wordt Israel uitverkoren
wehieniecham al admotam wenielwah hageer aleihem weniespechoe al-beit
Hij zal hen in vrede laten wonen op hun eigen grond: vreemdelingen zullen zich bij hen aansluiten en zich voegen
bij het volk van Yakov ...
"OOK GIJ zijt krachteloos geworden als wij,
gij zijt aan ons gelijk geworden!"
zeggen ze.
"Het gewormte ligt onder jullie verspreid en maden zijn jouw bedekking!"
UITEINDELIJK ONDERGAAN ALLE TIRANNEN HETZELFDE LOT:
"Is DIT de man, die de aarde deed sidderen, en hele koninkrijken
deed beven?", zullen de mensen
zich afvragen.
Yesjayahoe
drong er bij zijn volk op aan
om 'alleen op g d' te
vertrouwen.












