nog meer fundamentalistische mydismoesjes ...


~$~

"G D
zij
met ons"/Gott mit
Uns/"Yahweh
heeft mij
gelast"
EN
het geschiedde
in die dagen
...



DAT
gebeurde dus
tijdens de regering van
"Hizkia"/Chizkiyahoe:
het assyrische leger onder "Sanherib"/Sancheriv
was [alweer?] opgerukt
tegen Juda/Yehoedah en
had het onder de voet
gelopen!

Het leger
sloeg zijn kamp[f] op in Lachisj:
vandaaruit stuurde Sancheriv zijn maarschalk
met een legerafdeling naar Yeroesjalayim
om die stad tot overgave
te bewegen.

De onderhandelingen
tussen hem en de vertegenwoordigers
van de koning vinden in de openlucht plaats,
ten aanhoren van al het volk
op de muur ...

Eigenlijk
is 'onderhandelingen' een
TE mooi woord.

Alleen
die maarschalk
is aan het woord.
Zijn toespraak wordt in doodse stilte aangehoord
en er wordt niet op gereageerd.
Iedereen doet er verder het
zwijgen toe.

Het zal die maarschalk
wel ontstemd hebben dat ze hem maar lieten praten
en op al zijn vragen en argumenten met geen woord
ingingen!

Vooral
op het argument
dat in het laatst aangehaalde vers [10] naar voren gebracht wordt,
zal hij toch wel enige reactie
verwacht hebben?

DAAR zegt hij immers in naam van Sanherib:
HET IS DE WIL VAN JAHWEH dat ik tegen dit land opgetrokken ben
om het te verwoesten!

Jullie god
Jahweh heeft mij gelast:
trek op tegen dit land en
verwoest het ...

DAT is nu een geval
van iemand die ZELF 'deze Jahweh' NIET vereert,
maar "HEM" toch voor zijn karretje
wil spannen!



Overigens
hanteert hij precies dezelfde redenering
als veel 'christenen' en
legio 'andere
gelovigen':
het is een erg gemakkelijke redenering,
die meestal ongeveer het volgende patroon vertoont ~
je begint gewoon te doen
waar je ZELF zin in hebt,
zonder je verder af te vragen
wat g d [ofzo]
ervan vindt!

Je DOET het gewoon ...

En als je dan
al een heel eind op weg bent,
dan kan het zijn dat iemand tegen je zegt:
wat je doet is niet goed;
dat kun je 'als christen niet
verantwoorden'!

DAN
antwoord je simpelweg:
natuurlijk is het WEL goed!
Dacht je nou echt dat de "HERE" het had laten gebeuren,
als het NIET goed was?

De HERE
heeft het zo geleid:
ik ben op zijn weg ...

OF:
Zeg,
ken jij die moslimman
die woont in Scheveningen?
JAH, ik ken die moslimman en
samen kennen wij nu
die 'moslimman' & zijn gesluierde
vrouw[en]!

In de
'mydigeschiedenissen' kun je daarmee
als 'jood', 'christen' of 'moslim'
alle kanten op:
met een beroep op "G D"
['wie van de drie'?,
of:
'alledrie'!]
DAARMEE kun je je
van alle kritiek ontdoen,
het is een fluitje van een cent,
en ZO heb je OOK Adonai,
de Heer en/of "ALLAH"
voor JOUW karretje
gespannen
en "HEM" de verantwoordelijkheid voor JOUW optreden
in de schoenen geschoven:
een liedje zo oud als
de mydimensheid!

En DAT
is eigenlijk VERRE van eerlijk:
want toen je die weg insloeg als 'president der Verenigde Staten
van Noord-Amerika'
[of wat dan ook!],
toen prakkizeerde je er niet over
om "DE HEER" erbij te halen:
TOEN was er alleen maar sprake van
"IETS DAT JIJ WILDE"
&
"WAAR JIJ ZIN IN HAD"?

TOEN
kwam die "G D"
er helemaal niet
aan te pas!

Maar ACHTERAF
haal je "HEM" pas erbij
om jouw eigen gedrag goed te praten:
achteraf gebruik je "HEM"
als vlag om jouw kolonisaties,
slavenhandel,
economische & militaire manipulaties en
egoisme of
wat voor lading dan ook
te dekken ...

sneakybah!gaap!gemeennahnahhuilen
liefdesverdriet
21 apr 2006 - bewerkt op 15 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende