naakte mydiapen


~
*
~

GNOSTISCH
is dus
niet alleen maar
christelijk,
joods, Grieks,
mohammedaans,
hindoeistisch,
taoistisch,
boeddhistisch/humanistisch
of wat dan ook:
het is 'gewoon' een algemeen
kosmisch
principe ...

Gnosis is,
zoals Jan van Rijckenborgh in de vorige eeuw al
in zijn boeken over onder meer
de Chinese en de Egyptische gnosis
duidelijk maakte,
van alle tijden
en
culturen!

Gnosis
vinden we inderdaad
in de Tao Te Tjing,
in de oud-Indische veda's
{VOORAL de Oepanishaden}
en in de leringen van Hermes Trismegistus,
om maar enkele illustere voorbeelden
te noemen?

Gnosis is
het erfgoed
waarmee de mens begiftigd is
vanaf onze 'allereerste'
geboorte!

Sterker nog:

zonder gnosis
zou het bestaan van de mens
geen enkele zin
hebben?

We zouden
dan net zo goed planten,
dieren en beesten kunnen zijn
en blijven!

DAAROM
wordt ons
in onze ongnostische/'verontgnostischte' wereld
ook door sommige materialistische 'opportunistische'
"ABC"~wetenschappers voorgehouden

dat we in wezen TOCH een soort dieren
zijn en blijven:
'naakte destructieve
apen'?

Ons
GEDRAG
is er ogenschijnlijk/blijkbaar
helaas maar al te vaak naar als we niet
tot de koestering van die gnosis
kunnen of willen
komen!


Het is
de onwetendheid, de 'bewusteloosheid'
zoals het zo vaak in de oude geschriften
wordt genoemd, die ons mensen
afhoudt van onze WARE
bestemming ...


~*~


Gnosis
is dus GEEN filosofische richting
binnen het jodendom, christendom of
wat dan ook?

Mensen
met gnosis
konden en kunnen zich wel
bedienen van filosofische begrippen en
beeldtaal!


DAT is
heel wat
Anders ...


Overigens
liggen gnosis & filosofie
wel heel dicht bij
elk ander.

NIET
wat de op 'puur' materialistisch model
geschoeide wetenschap daaronder verstaat,
maar wat 'het' ooit was:
liefde voor de
wijsheid!

DAT
laat zich NIET vangen

in wat voor systeem dan ook?

We hebben in onze 'moderne tijd'
wetenschap,
dus OOK in de filosofie,
losgekoppeld van intuitie &
inspiratie ...


In
vroeger tijden echter
was filosofie 'theosofie':
wijsheid van
'g d'!

DAT
heeft DAN niets meer
met '[goed- & bij-]gelovig godsdienstig',
maar ALLES met 'religieus'
te maken?

In
het woord religie
zit de term 'verbinden':
het is DIE verbinding,
die de antieke mens vaak nog voelde
met alles waarin hij/zij
leefde,

OOK
met de
'goden/geesten/zielen'
als sterren en planeten,
maar OOK met de bossen en rivieren,
bergen en dalen, planten, dieren en dingen,
rotsen, storm en regen en vooral ook met de zon
en de maan [en aanverwante schitterende
spirituele
krachten]
......
DAT
is
en
blijft
gnostisch gezien
een kwestie
van
ervaren,
en dat is 'Iets
Anders' dan
alleen
maar
'beschouwen'.
04 feb 2006 - bewerkt op 04 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende