mydispyprednihilisme?
~*~
STOFGEZOGEN:
'back to
mydibusiness' ...
VOOR genoegen
richt men een maaltijd aan,
en wijn maakt het leven vrolijk en het geld
verantwoordt alles ...?
DRONKELAPPEN
denken bij hun feestmaal slechts
aan hun plezier, de wijn vrolijkt alleen maar hun eigen leven op:
hun geld staat het hen
toe ...?
A feast
is made for laughter, and wine makes life merry,
but money is the answer for
everything ...?
'lieschok
osiem lechem weyayien yesamach chayiem
wehakesef yaaneh
et-hakol ...!'
BROOD en wijn
maken je leven vrolijk:
maar zonder geld krijg je
helemaal
niks ...!
{PR 10:19}
Al
wat je hand vindt
om naar je vermogen te doen, doe dat,
want er is geen werk of overleg of kennis of wijsheid in het dodenrijk,
waar je heengaat ...!
DOE
wat je hand te doen vindt. Doe het met volle inzet,
want er zijn geen daden en gedachten, geen kennis en geen wijsheid in het dodenrijk. Daar ben je altijd naar
op weg ...!
WHATEVER
your hand finds to do, do it with all your might,
for in the grave, where you are going, there is neither working
nor planning not knowledge nor
wisdom ...!
KOL asjer tiemtsa yadcha laasot bechochacha aseeh kie ein maasah wechesjbon wedaat wechachmah biesje'ol asjer atah holeech sjamah ...!
AL wat je moet doen,
doe dat maar meteen goed,
want er is geen plaats voor daden,
plannen, kennis en wijsheid
straks in het 'komende'
hiernamaals ...!
IEDER
VAN DEZE BEWERINGEN
VERTEGENWOORDIGT EEN FASE
in de omgekeerde pelgrimage van de prekende leraar,
wanneer hij zijn onderzoek verricht naar
de zin van het
leven?
DEZE
BEWERINGEN
ZIJN DUIDELIJK IN STRIJD
MET ALLERLEI ANDERE GEDEELTEN VAN DE SCHRIFT:
dus waarom zou de PRED bladzijden lang uitgewijd hebben
over al die ijdele filosofieen,
terwijl hij slechts een enkele zin heeft gewijd
aan meer 'gebruikelijke'
bijbelse standpunten?
~*~
BEPAALDE
behoudende
commentaren
die ik heb geraadpleegd,
gaan uit van wat ik de KGB-spion-benadering van P. noem.
In een van de laatste maanden van de koude oorlog
liep een belangrijke KGB-functionaris over naar de Verenigde Staten.
Op het avondjournaal gaf hij hoog op van de deugden van de Amerikaanse democratie: hij kreeg een groot stuk land in Virginia
om daarop nog lang en gelukkig te leven.
Maar een paar maanden later echter
vluchtte hij naar de Russische ambassade,
betreurde het feit dat hij was overgelopen,
en verklaarde dat al
zijn lofprijzingen
leugens
waren ...
VEEL
commentaren
schetsen een beeld van PRED
dat lijkt op deze
KGB-truc?
DE
auteur,
een 'oprecht gelovige'
die zelf zeker niet leeft in wanhoop,
doet zich voor als een man van de wereld,
iemand 'onder de zon' ('n uitdrukking die wel 30 keer wordt gebruikt!).
Hij doet dat alleen maar om zijn lezers bij de hand te nemen
en hun de leegte van het leven onder de zon
te laten zien!
DAN,
aan het eind,
laat hij de val dichtklappen - kip, ik heb je -
en verkondigt hij zijn waarheid die hij nog nooit daarvoor
heeft losgelaten: "Vrees G D en onderhoud zijn geboden,
want DIT geldt voor ALLE mensen!"
{PR 12:13}
DE
apologeet S.
ontwikkelde een vergelijkbare theorie
die hij definieerde als 'mensen de logische consequentie
van hun vooronderstellingen
laten zien'.
TER
wille van
de bewijsvoering
ging hij daarom uit van de meest EXTREME uitgangspunten
- er is geen "G D" & er zijn GEEN absolute 'waarheden -
en laat DAN zien dat ZULKE uitgangspunten logischerwijze leiden moeten
tot de uitersten van anarchie en
zelfmoord.
VEEL
mensen
konden zich wel vinden
in de benadering van S.
Je zou ook kunnen zeggen
dat de Russische romanschrijvers Toergenjew
{Vaders en zonen} & Dostojewski {De gebroeders Karamazov &
Demonen} EENZELFDE SOORT BENADERING gebruikten.
Beide genoemde auteurs lieten zien welke consequenties de vooronderstellingen van het nihilisme [een woord dat is bedacht door Toergenjew] logischerwijze
zullen leiden.
ZIJ
toonden aan
[volgens hen] dat DIE filosofie ontoereikend was
om te dienen als morele regel voor individu en samenleving.
"ALS er geen "G D" is, DAN is 'alles' geoorloofd",
schreef Dostojewski.
~*~
DEZE
overigens legitieme manier
om het 'christelijk geloof' te 'verdedigen',
blijkt niet te voldoen als ze wordt toegepast op PRED
en wel om de volgende redenen:
de 'seculaire' of zinloze gedeelten in Prediker
overtuigen veel meer
dan de enkele
'lichtstralen'?
ZOALS Milton
ONGEWILD van 'satan' de werkelijke 'held'
van Paradise Lost maakte,
ZO behoort de beschrijving van de leegte, de wanhoop,
tot de meest fascinerende gedeelten
van Prediker.
MEER
'optimistische'
of 'vrome gedeelten' waarin de PRED probeert om zichzelf moed in te spreken, zijn behoorlijk dun gezaaid?
Ik voelde me daarom verplicht om wat dieper in te gaan
op die merkwaardige filosofie van Prediker,
om te trachten ook DIT 'mydibijbelboek'
de waardering te geven die het
ongetwijfeld
verdient.
UITEINDELIJK
zijn alle vertalingen
interpretaties, en is elk gevoel,
elke gedachte en iedere daad een uitleg
van een veelheid aan ervaringen
en van 'zingeving' & vooronderstellingen
[of het gebrek daaraan]
in ons 'eigen
mydileven'.

Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende