mydispoken & boze geesten


Je bent
met je suggestie
dat het om een tweezijdig proces zou moeten gaan
tussen "Nederland en de moslims"
een ware relativist?


Je wilt water
in de wijn doen
van jouw eigen cultuur en
overtuiging?


Maar je kunt er
allerminst zeker van zijn dat 'de moslims'
dat OOK doen.


Je hoort nooit
over een samenkomst van imams
waarin zij de dogma's van de koran
aan de nieuwe tijd
aanpassen!


De betonnen
onveranderlijkheid van het heilige woord
is juist HET [grootste?]
probleem ...


Het is een beetje vreemd
dat men schrijft dat 'moslims zondebok van deze tijd dreigen te worden',
terwijl je ook zou kunnen verdedigen
dat de goedwillende moslims juist hevig worden gepamperd
en gesubsidieerd?


Jammer is ook
dat nog zoveel z.g. moslims ONDUIDELIJKHEID laten bestaan over hun loyaliteit,
zeker wanneer zich WEER een terroristische actie
heeft voorgedaan!


De orthodoxe islam die,
de letter van de koran volgend,
ongelovigen, joden en christenen NIET als medestanders in het leven beschouwt,
behoort eigenlijk tot de wereld van
de duistere romantiek.


Zoals de harde,
rationalistische kanten van de verlichting door de romantiek werden gecorrigeerd,
zo zou NU de zwarte romantiek van de islam heel goed een broederlijke correctie kunnen gebruiken
van de verlichting, de rede en het
kritisch denken ...


De heiden,
de verlichte christenen
en andere denominaties zouden op HUN beurt bereid moeten zijn
om in te zien dat de islam eigenlijk net zoiets is als het christendom:
ook al worden ze met EEN naam aangeduid,
het IS & BLIJFT een heel divers
gezelschap!


Het kost enige moeite
tot je door te laten dringen
dat extremisten als Mohammed B. & Samir A. niet DE islam KUNNEN vertegenwoordigen,
zoals al vaker terecht is vastgesteld?


En ook al ZEGGEN ze het
misschien meestal nog niet openlijk:
de meeste moslims NEMEN de koran al niet
ZO letterlijk ...


Ze zijn daarmee
net als veel christenen:
praktisch ingestelde
'hypocrieten'!


Moslims en christenen
HOEVEN niet bang te zijn
dat ZIJ de enige hypocrieten op de wereld zullen zijn.
IK ben NET ZO'N hypocriet,
en ALLE humanisten en vredelievende heidenen
MET mij?


Christenen,
joden en moslims
beschouw ik OOK als NORMALE medestanders in het leven,
terwijl ik ze,
als ik DE LETTER van mijn ongelovigheid zou volgen,
natuurlijk niet helemaal,
of zelfs helemaal niet,
serieus zou kunnen nemen:
ze geloven o.a. {zeggen ze} in een g d {"G D"} die ergens in de kosmos "ALMACHTIG" zit te zijn,
met zogenaamd EEN zoon die zegt dat het brood op DE tafel zijn lichaam is en DE wijn ZIJN bloed,
en die 'na drie dagen uit de dood
zou zijn opgestaan'?


Terwijl het de natuurlijkste zaak van de wereld is
dat je lichaam na je dood tot stof vergaat, geloven ZIJ [zeggen ze] nog in een soort van prolongatie
in de vorm van een leven NA de dood!


Het 'geloof'
aan zulke onaardse zaken is nog springlevend,
vandaar dat het een beetje vreemd is [maar wel grappig?] dat sommigen beweren dat religie helemaal GEEN zaak meer is van 'de hemel', maar van de aarde:
"G D" en de hemel hebben plaatsgemaakt voor de ontnuchterde wereld
van rede en wetenschap?


DAT is een intrigerende bewering,
maar de revival van de religie in grote delen van de wereld betekent dat het met die ontnuchtering
wel meevalt!


Sommigen gaan ervan uit
[vaak duidelijk met moeite],
dat de secularisatie in de wereld
VOORTGAAT ...


En zien het
als een onvermijdelijk experiment,
terwijl ze zich afvragen OF de mensheid wel ZONDER
'absolute instantie'
KAN?

Kortom,
het regent [alweer!],
en alles heeft zijn grenzen,
dus OOK de hypocrisie!

De onverbeterlijke
romantische inborst van de meeste mydimensen mag dan van alles en nog wat MOGELIJK maken,
tot het geloof in het onmogelijke [in allerlei diverse toonaarden en uitvoeringen] aan toe,
ER IS een grens {YESJ GVOEL!}
aan het relativeren?

De bereidheid
om de eigen zekerheden te relativeren
KAN niet zover gaan
dat EEN van de MEEST waardevolle erfenissen van 'de verlichting',
Immanuel Kants oproep tot mondigheid en het gebruiken van het EIGEN verstand [indien aanwezig],
WEGgerelativeerd wordt.

DickPels noemt DIE grens aan het relativisme
in een artikel over de rol van religie 'kritisch relativisme'
[zie www.waterlandstichting.nl].

In het
'kritisch relativisme'
zijn verlichting en romantiek allebei
terug te vinden.

Geloven,
best als je "het" doet,
maar ELK geloof
dat NIET op vrijwilligheid en
persoonlijke verantwoordelijkheid is gebaseerd
en dat vraagt om onvoorwaardelijk gehoorzaamheid en onderworpenheid
[hoe oud 'het' ook mag zijn],
behoort tot de zwarte romantiek
net als 'modern' populisme,
'neo'-kapitalisme, -communisme,
-fascisme & racistisch
nationaal-socialisme:
DAAR SPOOKT
HET.
29 mei 2006 - bewerkt op 23 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende