'mydirot[s]stenen babies brood en ballingschappen'
~!*!~
ALS IK
IN DE RIJ STA
[liefst zo kort en
zo min mogelijk]
voor de kassa van een plaatselijke
supermarkt
en om me heen kijk
dan zie ik o.a. tieners met kale hoofden en neusringen
die naar snacks en breezers graaien;
een yup die
een runderlapje, wat asperges en voorgebakken aardappels koopt;
een oudere vrouw, krom van de botontkalking,
die knijpt in de perziken
en de aardbeien ...
De 'oude vraag' was:
Kent "G D" [whatever 'he'
may be to them]
al die mensen 'bij naam'?
De 'nieuwe' vraag is:
Kennen al die mensen
'de naam van g d'?
Is "HIJ" werkelijk geinteresseerd
in HEN?
En/of zijn ZIJ nieuwsgierig
naar 'hem'?
-
En
als ik
wel eens kijk naar
pro- en/of contrademonstraties
op de televisie [OOK liefst zo min mogelijk!],
dan probeer ik me voor te stellen
WAAROM 'het' eigenlijk gaat ...
Ik probeer me de nog niet geboren kinderen
voor ogen te stellen'
en de 'reeds geborenen',
die allemaal aanleiding zijn tot
zoveel geweld &
gedoe ...
-
In
musea
kun je foetussen zien,
tentoongesteld in flessen
om de achtereenvolgende stadia te tonen
van de groei van een mens:
wereldwijd worden elk jaar miljoenen
van deze kleine foetussen verwijderd - vermoord,
zeggen de tegenstanders
van abortus?
-
HOE
'denkt "G D"'
[indien 'aanwezig'] over
miljoenen menselijke wezens die sterven,
voordat ze ooit de buitenkant van een baarmoeder
hebben gezien of
zullen zien:
en what about al die balzaadjesdragers
& eierstokproducenten
die constant bezig zijn met het 'bevruchten'?
Is er een "G D" die in hen geinteresseerd is
en/of kan het hen
ook maar een lor schelen wat er gebeurt met al die
'verschillende' lichamen, geesten
en samenlevingen ...
-
DAT
soort dingen
vroeg ik me zo nu en dan wel eens af!
En mijn 'twijfel' wordt ook nog eens herhaaldelijk gevoed
door wat ik 'weet' over astronomie [astrologie zal me worst wezen?]:
wetenschappers vertellen ons dat 'onze zon' EEN van de
vijfhonderd miljard {?} sterren in de melkweg is,
een sterrenstelsel van 'gemiddelde grootte'
en EEN van tweehonderd miljard {?} andere sterrenstelsels
die alle 'wemelen'
van sterren!
-
KAN
EEN PERSOON
op een nietig planeetje in een kleine zonnestelsel
in een bescheiden sterrenstelsel nog wel 'iets' uitmaken
voor de eventuele 'schepper'
van dat 'universum'?
-
"AANSCHOUW
IK 'uw hemel' ... WAT is de mens
'dat "GIJ" zijner gedenkt'?", zei de psalmdichter van "TOEN"
die het wel met mij eens
zal zijn geweest?
-
IEDER
BOEK in het OT
dat ik heb 'bestudeerd',
cirkelt rond deze vraag
[woestijnhemel!]:
bij het zwoegen in Egypte
konden de Hebreeuwse slaven
nauwelijks nog geloof hechten aan
de verzekering van Mosjeh
dat "G D" zich ook maar 'iets' van
hun benarde toestand
zou aantrekken?
-
En de
omwoners van
de Zwarte Zee [ooit de Heldere Zee?]
die het stijgende zeewater over zich heenkregen
en de bewoners van UR
zullen zich OOK WEL dat soort vragen
hebben gesteld?
-
JOBS
VRIENDEN
dreven de spot met de absurde gedachten
dat de onbetekenende Job ertoe deed
voor een HEER van het Universum:
de predikende leraar zou DIE VRAAG
nog cynischer hebben geformuleerd?
IS ER WEL IETS onder de zon dat WERKELIJK van BELANG is?
Is al en heel 'het leven' niet
volkomen zinloos?
-
Toen ik
een aantal jaren geleden 'worstelde'
met 'dat soort vragen',
kreeg ik een brief met een uitnodiging
om op een conferentie te komen van
'voormalige dienstweigeraars'
die ik regelmatig bezocht toen IEDERE JONGEN van achttien jaar
nog in militaire dienst MOEST om
'het handwerk' te leren!
In die brief was ook
het thema van de conferentie vermeld,
een vers uit Yesjayahoe 49:[16]
"IK heb jou in mijn handpalm gegrift!"
"HEEN:
al-kapayiem chakotiech
[chomotayiech negdie tamied]!"
Ik moest [en kon]
wel lachen [en huilen]
om die situatie.
Zoals IK er toen
voorstond,
voelde ik me nauwelijks
geschikt
om de 'heiligen' van
"Fredeshiem"
te kunnen 'troosten'
met een vers
van een soort
dat je vaak aantreft
op een gedrukt
of een geborduurd
'schilderijtje' dat wordt
opgehangen
als 'geloofsgetuigenis' ...
-
Ik heb
toen overwogen
om die uitnodiging af te slaan,
of te vragen om een ander thema,
maar alvorens dat te doen,
heb ik het boek van Yesjayahoe opengeslagen
en getracht om DAT vers
in z'n 'verband'
te lezen ...
-
Ik ontdekte
dat "G D" [bij monde van YESJ]
deze bemoedigende uitspraak deed
over mensen
die moesten lijden
in een absoluut dieptepunt
in de geschiedenis
van het OT:
Israel was vernietigd
[voor de zoveelste keer!],
de 'heilige stad'
Yeroesjalayim ontheiligd;
Babylonische soldaten ontmoetten
GEEN WEERSTAND
toen ze het
'heilige der heiligen' van de Tempel
binnendrongen
[wat zich ook weer eens herhaalde
zo'n dertig jaar NA
Yehosjoea's
kruisdood!];
"G D" redde dit keer
[alweer?]
zijn volk
NIET!
-
HUN
Tempel ontwijd,
hun hoofdstad met de grond gelijk gemaakt,
werden de Hebreeers GEKETEND naar Babylon
[het huidige IRAK]
afgevoerd!
-
Psalm 137
[Boney M!]
geeft de gevoelens weer
van EEN uit 'g ds volk':
'al naharot bavel sjam yasjvenoe
gam-bachienoe bezachreenoe et'tsiyon' ~
By the rivers of Babylon
we sat down and wept
when we remembered
Tsion
'iem-esjkacheech yeroesjalayiem tiesjkach yamienie'
Als ik jou vergeet, Yeroesjalayiem,
laat dan
mijn hand
de snaren
vergeten;
'tiedbak-lesjonie lechiekie iem-lo ezkereechie'
Laat mijn tong
aan mijn verhemelte kleven
als ik niet meer
denk aan jou!
'bat-bavel hasjdoerah asjrei sjeyesjalem-lach
et-gemoeleech sjegamalt lanoe' :
Babel,
weldra word je verwoest.
Gelukkig hij die wraak zal nemen
en jou doet wat jij ons hebt
[aan]gedaan ...
asjrei
[hetzelfde woord
waarmee de 'zaligsprekingen'
in de 'bergrede'
beginnen!]
sjeyocheez weniepeets
et-olalayiech el-haseela :
Gelukkig hij
die jouw kinderen grijpt en
op de rotsen
verplettert!
-
HET DRONG PLOTSKLAPS
tot me door dat de Hebreeers in Babel
aan wie de boodschap van YESJ 49
was gericht, worstelden met dezelfde vragen
die ik had gesteld:
Betekenen wij iets
in 'g ds ogen'?
-
KOMT
DIT ER
NU VAN
als je
'het uitverkoren volk
van g d bent' ~
ons land is ondergeploegd
[later rond 70 AD {?} met zout bestrooid!],
onze steden
met de grond gelijk gemaakt,
onze vrouwen en dochters en kinderen
verkracht en vermoord
en onze 'sterke mannen'
in ballingschap
& slavernij
gezonden?











Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende