mydiprutpilaren

*
"My
diaktualiteiten
in de notedop":
'pijlers
voor verengd
geloof'!

~*~*~

Irenaeus
en zijn latere navolgers
construeerden drie pijlers
die de grondslag zijn gaan vormen voor de geloofsleer van de kerk,
die nu duidelijker dan ooit tevoren
geformuleerd wordt.

De
INNERLIJKE ERVARINGEN
die het allervroegste christendom kenmerkten
werden steeds meer gekanaliseerd in een opgelegde leer van buitenaf.
De woorden van Yehosjoea als leidraad om de weg naar het koninkrijk te betreden
WAREN deels al half verdronken in de uitgebreide mydiverhalen van de evangelisten
en dreigden NU bijna GEHEEL ten onder te gaan in theologie,
letterlijk: de LEER aangaande
"G D".


Voor
Irenaeus
stonden een paar dingen vast.
Er is EEN "G D": 'schepper van hemel en aarde'?
DIE 'schepping' WAS 'goed en schoon'!
Maar ze werd bedorven door "DE Mens" ...
DE 'oorsprong' daarvan zou terug te vinden zijn in de z.g. 'zondeval' van "Adam & Chava"?
DIE heeft 'de dood van alle mensen' tot gevolg gehad!
De "Zoon van G D" is DAAROM door "De Vader" gestuurd om 'de mensheid te verlossen' ...
DAT geschiedt [alleen maar] door 'het geloof in hem' die 'mens geworden is',
'voor alle mensen heeft geleden', is 'gestorven en
opgestaan uit
de dood'?


Irenaeus
vatte DAT dus min of meer SAMEN in een 'geloofsbelijdenis':
DAT was de EERSTE pijler!


De myditekst
van die belijdenis waarmee Irenaeus werkte
heeft hij vastgelegd in het tiende hoofdstuk van zijn eerste boek
TEGEN DE KETTERS:

"De kerk,
hoewel verspreid over
de gehele bewoonde wereld
tot aan de uiteinden der aarde,
heeft van de apostelen
en hun leerlingen
het geloof overgenomen
in EEN G D,
Almachtige Vader,
die de hemel en de aarde
en de zeeen en al wat daar deel van uitmaakt
geschapen heeft;
EN
in EEN Christos Jesus,
de zoon van G D,
die vlees geworden is
voor ons behoud;
en in de Heilige Geest,
die door de mond van de profeten
het heil en
de toekomst heeft verkondigd:
ZOWEL
de geboorte uit een maagd,
als het lijden,
de opwekking uit de dood,
de opname in het vlees van de geliefde Christos Jesus in de hemelen,
EN
in zijn verschijning
vanuit de hemel
in de heerlijkheid van de Vader,
OM
alles weer onder
EEN hoofd te brengen
en ALLE vlees,
van de TOTALE mensheid,
weer te doen opstaan,
opdat voor Christos Jesus,
onze Heer en G D en Heiland & Koning,
naar het welbehagen van de onzichtbare Vader,
ELKE KNIE
van hemelingen en aardbewoners
en onderaardsen zich
zal buigen
en elke tong hem zal verheerlijken
en hij een rechtvaardig gericht zal voltrekken
OVER ALLEN:
de geesten van de boosheid,
de gevallen engelen,
de goddelozen en de onrechtvaardigen
en de wettelozen en de lasteraars onder de mensen,
in het eeuwige vuur
zal zenden,
MAAR
de rechtvaardigen
en de reinen en degenen die zijn geboden hebben bewaard
en in liefde tot hem hebben volhard,
hetzij van de aanvang af,
hetzij na bekering,
NA
hun het leven te hebben geschonken
met de onverderflijkheid
en met het
eeuwige leven
ZAL
OMGEVEN!"



Nu
was DIT
NIET de EERSTE belijdenis
in zijn soort?


In de
tweede eeuw
groeide er een belijdenis,
waarschijnlijk als ontwikkeling van een formule der dope.
DEZE belijdenis had echter nog geen DWINGENDE betekenis
en was ook zeker nog geen voorwaarde tot toetreding:
DAT is pas van LATER
eeuwen ...


We weten
dat de dope in de eerste eeuwen
pas volgde op een
lange leertijd?


In de
Academia
[de catechetenschool] in Alexandria,
onder leiding van verlichte kerkvaders als Clemens en Origenes,
was er sprake van een soort van propedeuse in een groot aantal leervakken
VOORDAT de leerling zich met CHRISTELIJKE geschriften
mocht bezighouden!


En DAARNA
duurde het nog geruime tijd VOOR er
gedoopt kon worden ...


De leerlingen
kregen achtereenvolgens
onderricht in logica en dialectica, natuurwetenschappen,
geometrie en astronomie en TENSLOTTE
in ethiek en theologie?


Volgens
sommigen
was de ideale gang van zaken,
aanbevolen door liturgische handboeken,
dat nieuwe christenen ALLEEN maar met PASEN werden toegelaten NA drie jaar van onderricht
EN een streng onderzoek naar hun ethische waarden EN hun kennis
van de geschriften!


Het is
daarom
ook helemaal niet
zo vreemd
dat PAS gedoopten
een dienst leidden,
iets waartegen
Tertullianus zo
vreselijk
ageert?


De dope
was immers de AFRONDING van de leertijd en de inwijding
tot het werkelijk "Christosschap"!


De
PRAKTIJK
lag echter in IEDERE gemeente
ANDERS ...


In de gemeente van Lyon,
NA die van Roma het belangrijkste in de tweede helft van de tweede eeuw,
waren slechts ENKELEN die konden lezen en schrijven?


Ten
behoeve van HEN
stond Irenaeus een 'geloofsbelijdenis' voor
waarin ALLE elementen van 'de geloofsleer' een plaats hadden gekregen en die,
door hem doodeenvoudig UIT HET HOOFD TE LEREN {!},
het lezen van de geschriften
OVERBODIG
maakte!


~!~


Met
DEZE 'belijdenis'
verviel voor de kerkvader
uiteraard niet het gezag van de Schrift?
Maar Irenaeus GRUWDE
van iedere ALLEGORISCHE UITLEG!
DAT deden immers vooral de 'gnostici'
en DAT moest
TEN STRENGSTE VERBODEN
worden ...


ALLES
wat de evangelisten
hadden geschreven was in zijn ogen
LETTERLIJK waar!


Want
ZIJ waren immers
zogenaamde "OOGGETUIGEN"
geweest?


Irenaeus
is waarschijnlijk dan ook de eerste in de geschiedenis van het christendom
die een 'canon' samenstelt ...


DAT zijn
de vier evangelies,
zoals ze nog steeds deel uitmaken van het zogenaamde
Nieuwe Testament.


Mattai
& YOH
zouden leerlingen
van Yehosjoea zijn geweest,
Markos was volgens hem een leerling van Petros
& Lucky LUKE van
Paulos ...


Die
vaststelling
van een canon is de
tweede pijler!


Uiteraard
mogen we Irenaeus [e.d.]
niet beoordelen met maatstaven uit de twintigste en eenentwintigste eeuw?
Bijbelonderzoek heeft onomstotelijk vastgesteld dat GEEN van de vier evangelisten ooggetuige was
en dat de evangelies pas aan het eind van de eerste eeuw,
meer dan een halve eeuw NA de dood van Yesjoea,
'gecomponeerd'
werden!


WEL
enigszins vreemd doet,
buiten het ooggetuigeschap,
de motivatie aan voor juist
DEZE vier:


Het gaat niet aan dat er meer,
maar ook niet minder, evangelies zijn dan deze vier.
OMDAT er vier windstreken zijn ... is het billijk dat de kerk OOK
vier zuilen heeft!



KORTOM,
het is weer [alweer!]
voor de zoveelste keer 'het oude liedje':
'er' ontstaat iets 'goeds' & 'noodzakelijks' in de vorm van een charismatische leraar,
die door de dwalingen en dwaasheden van zijn tijd heenkijkt, daarvan blijkt geeft en dan wordt omgebracht ...


Zijn
leerlingen
en andere volgelingen
doen hun best om die 'erfenis' te bewaren
en in praktijk te
brengen?


Maar al snel
komt de klad erin
door middel van onbegrip,
haat en nijd,
misverstanden
enzovoorts ...


De
Waarheid
blijft natuurlijk altijd
en overal bestaan,
en ook mensen die daar
blijk van geven,
het is alleen de pest
dat er altijd ook
genoeg gewelddadige en slome
extremisten zijn
die met
verleidingstechnieken
of een knuppel
'hun
waarheid' erin willen
persen of
slaan?

engel
11 feb 2006 - bewerkt op 16 jan 2012 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende