mydiplagiarius: nozems, hippies, provo's & anderen



=/ -_
@~@

['afkicken/afwennen':

'een proces van jaren']

~ "Turn On/Tune In/Drop Out" ~

...





JE
LAAT
WAT ACHTER,

hoe dan ook, dat wel, heel veel zelfs,
en heel veel waarnaar je ook soms terugverlangt!

Sommige mensen keren zelfs terug, nadat ze even aan de vrijheid hebben geroken?
De zee is wijd en eindeloos, we ondergaan haar bekoringen, maar nee: TE 'gevaarlijk';
na even 'uitgevaren' te zijn toch maar LIEVER terug naar de haven ...

DAAR lig je stil, dat is waar, maar je ligt tenminste nog
en VERDRINKT
niet?


Achterlaten
gaat niet zonder au,
dat weet ik uit ervaring:
je begint als 'klein lief gelovig jongetje',
geboren in de 'bible~belt', gedropt in Kamp Vledder
wegens 'militaire dienstweigering' en weggegaan van school,

ouderlijk huis, kerk en vaste patronen van het midden der zestiger jaren
der "Vietnambombardementen", "IJzeren Gordijnen", 'dominotheorieen',
'voorprogrammeringen' van na de 'schokkende grote oorlog';

werd alras nog 'kritischer & zelfstandiger' en raakte
steeds verder buiten de 'normale'
afzethekken der
tradities!


Ook ik
bezon mij op
'diverse devoties'
die ik er in mijn 'gereformeerde bondse hersenspoelingen'
niet had bijgekregen [rooms katholicisme, soefies, Krishnamurti, pacifistisch socialisme e.d.] ...
En ik dacht wegen te bewandelen die mij zouden inleiden in iets waarvan ik
de aanwezigheid vermoedde maar niet precies wist HOE er
te geraken: 'het rijk der hemelen
van g d op
aarde'?


De golven
der emoties en devoties
spoelden mij af en aan op de 'eeuwige stranden'
tussen Noordzee, Middellandse, Rode en Dode Zee: maar daar hebben we het allemaal
al wel vaker over gehad
in de afgelopen
mydijaren!


Anyway,
ik was dus ook
EEN van de Velen in Die Tijd:
op zoek naar vragen en antwoorden alles door elkaar en men noemde mij
'hippy'/'beatnik'/'langharig werkschuw
tuig'/'provo'
enzo ...


Dat alles
zoals "Simon, Tom, Otto & Harry"
het zo mooi konden zeggen:
'in een eenparig versnelde beweging' ~
"HOE komt wie vliegt ooit tot bedaren
en wie niet vliegt
ooit van de
grond?"


Ik
kwam dus
ook niet: en het duurde tot '76
tot ik [alweer?] vader werd [het mooiste wat me ooit is 'overkomen'!] ~
ZO deed ik mijn ontdekkingen naar al dat 'zwerven door twintig landen' voorlopig in de Bijlmermeer
en leerde om 'wat meer mijzelf te worden' & "Te Zijn" met vallen en opstaan ~
"I thought that I was flying, but I was
standing on my
knees" ...


Wat ooit
"Oud Amsterdam" & "Groot Mokum" heette
['tussen de twee wereldoorlogen'] werd in de jaren zeventig "A'dam Zuid Oost" genoemd:
van leegstand tot 'overvol' met allerlei diverse golven migranten, psychedelicatessen,
vluchtelingen en verslaafden, afwisselende regeringscoalities,
oecumenische bewegingen en via 'treinkapingen',
Tsjernobyl & El Al, Enschede, Heralds of Free
Enterprise, woeste terroristen en al die
aanverwante waanverschijnselen
dichtbij en wat verder af ...
zitten we nu hier
in mydi!?



Alles
wat we
over Hier~Boven zeggen
komt van beneden, ook als we zeggen dat het
van Daar~Boven
komt
...

GEEN
opzienbarende
"Waarheid" volgens mij,
maar wel een gelukkige(r) formulering
voor een relativering van alle religieuze, filosofische en politieke waarheden
die kerken, stromingen en organisaties voorhanden hebben:
elk moet zijn gelijk nog krijgen, en zolang dat nog niet
is gebleken, 'mondje dicht', of misschien niet te
dicht maar dan toch wel wat minder
wijd open
...

=/ -_
@~@
knipoogengelblozen
vrolijkcool!erg vrolijk
verdrietigboossneaky
bah!gaap!verward
gemeenhuilennahnah
verliefdliefdesverdrietverliefd
28 apr 2006 - bewerkt op 17 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende