mydiontstaan & ~vergaan: tussen dope & dickhead18+
~*~
NIET
de familierelatie
- hetzij etnisch of cultureel -
vormt de basis voor de gemeenschap van Yehosjoea's volgelingen,
maar hun levenshouding,
hun doen en laten,
in de hieraanvoorafgaande tekst aangeduid
met de eenvoudige woorden
'de wil van G D
doen'!
~*~
~*~
De belangrijkste legende
uit zijn allervroegste kinderjaren
is die van de kindermoord
in Beth Lechem?
Daarin wordt verteld
hoe de meedogenloosheid van de politieke heersers van het land
al in het jonge leven ingrijpt
als hij nog geen twee jaar
oud is.
In MATTAI 2:13-18
wordt verhaald dat Herodes de Grote
Yehosjoea wilde laten doden,
zodra hij had vernomen dat in Beth Lechem
de Masjiach was geboren.
En omdat hij niet te weten kon
komen om WELK kind in Beth Lechem het ging,
liet hij alle kinderen in die plaats en in de omgeving,
die twee jaar of jonger waren,
ombrengen.
EEN
van zijn thuisbases
was het nabijgelegen Herodion:
de zoveelste onneembare vesting,
in dit geval op een kunstmatige steile heuvel,
met alle 'state of the art' poespas
met betrekking tot
belegering!
Maar gewaarschuwd
door een engel [boodschapper]
konden de ouders van het jonge kind
nog bijtijds met hem naar Egypte
vluchten?
DEZE legende
van 'de kindermoord'
wordt in de kritische wetenschap
als in z'n geheel onhistorisch beschouwd,
omdat ze door buitenbijbelse bronnen over Herodes de Grote
niet kan worden geverifieerd.
Tegelijkertijd
is het een zoveelste 'bewijsverwijzing'
naar teksten uit het z.g. Oude Testament
t.b.v. het z.g. Nieuwe
Testament.
En toch
bevat deze verzonnen geschiedenis
de complete waarheid van wat in het joodse volk
onder koning Herodes de Grote werd geleden:
Herodes heeft herhaaldelijk MOORD als politiek middel gebruikt,
hij heeft het volk getiranniseerd en zichzelf
en zijn familie verrijkt
op kosten van zijn
onderdanen ...
De legende van de kindermoord
geeft treffend de ontzetting van de onderdrukten weer
EN hun geest van verzet tegen de zoveelste overheerser:
een vluchtelingenkind belichaamt a.h.w. G d's erbarmen
met het lijdende joodse [en later
wereldwijde] volk!
Herodes de Grote
[73/72-4 voor Christus]
werd door zijn vader Antipatros benoemd
tot strategos oftewel gouverneur
van Galilea.
In 40 {BC}
vluchtte hij naar ROMA,
alwaar de Senaat hem in 39 uitriep
tot koning van Judea:
met de hulp van Romeinse soldaten
veroverde hij zijn rijk.
Van toen af aan
regeerde hij over Palestina
dat hij inrichtte als een moderne staat
naar Grieks/hellenistisch model
en wist hij de Romeinen met geschenken
in de vorm van grote sommen geld
op een afstand te houden:
in DIE zin
was hij een kundig econoom,
fanatiek politicus en sluw
diplomaat;
hij bouwde in Yeroesjalayiem
op de Oude Plaats een Nieuwe Tempel
en breidde de havenstad Caesarea flink uit
net als Sepporis/Tsipporiem, Tiberias, Metsada,
Machaerus enzovoorts
enzovoorts,
maar hij regeerde met bruut geweld
op ELKE vermeende of werkelijk bedreiging van
zijn macht!
Je kunt
de kindermoord in de volgende
tweeduizend jaar dan ook overal terugvinden:
de schilderingen e.d. in o.a. roomse kerken
dienden eeuwenlang als aanschouwelijk onderricht
- 'de boeken der leken' -
voor het gewone mydiklootjesvolk
dat nog niet kon lezen en schrijven:
ZO kregen zij aanschouwelijk godsdienstonderwijs
met behulp van
- vaak zeer plastische -
bloederige beelden
toen Telegraaf, Privee & Story
{EN myDiary!}
nog niet bestonden
...
In de Noord-Amerikaanse
vredesbeweging/'peacemovement'
wordt 28 december, de dag die in de rooms-katholieke traditie
wordt gevierd als de 'dag van de onnozele kinderen',
vaak gebruikt om met vrienden van de vrede
naar het Pentagon in Washington, D.C. te trekken
en op de witte tafels van de ambtenaren
die zich daar met steeds geraffineerder bewapening
bezighouden,
bloed van mensen
- hun eigen bloed -
te plengen:
ZO leggen ZIJ
een relatie tussen overbewapening
en dodelijke globale verpaupering
EN de traditie van Yehosjoea haMasjiach
en dramatiseren zodoende de relatie
tussen de Pax Roman
en de pax americana
doordat ze de "Kindermoord van Herodes"
symbolisch
in herinnering
brengen ...
Kinderbedtijd?
Slaap maar lekker &
dream sweet!!

Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende