mydiologie: turn it 'upside down' & 'inside out'?!


'myDi-
Auto~Allochtoon
Allegaartje':
'binnenstebuiten
{"inside out & the other way around"}
en hoe dat kan'


Dat kan toch helemaal niet, buiten en binnen tegelijk?
Nee, volgens kenners kan dat niet, maar in werkelijkheid doen alle mensen het,
wanneer ze althans de geloofstraditie niet alleen maar als een vernisje opvatten
en zichzelf niet als volkomen onmondig schaap [al of niet in wolfskleren] ...
Christenen, 'gelovige christenen' hebben niet alleen maar EEN wortel
waaruit hun bestaan wordt gevoed: de wortel van de geloofstraditie, maar MEER:
ze horen OOK in een cultuur thuis die het geloof praktisch
helemaal is ontgroeid!

Je legt mens en wereld [en jezelf]
een maatstaf aan vanuit het geloof dat je meekreeg, en soms werkt die.
Maar PUUR geloof, wat dat dan ook wezen moge, bestaat niet.
ALS je al van die illusie uitgaat, bedenk dan dat geloof altijd aangestoken geloof is,
als een appel waar een worm in zit [CDA: appel met diverse wormen],
de worm van de cultuur waarin
jouw leven zich afspeelt?

DAAR doe je dus nog een maatstaf bovenop,
NU vanuit de seculiere cultuur waarin je bent grootgeworden,
en DIE werkt OOK; een mydimens leeft, doet en denkt 'naar beste weten',
en 'beste weten' is nu eenmaal een mengelmoesje van van alles en nog wat
vandaag de mydidag, een autoallochtoon allegaartje dat tezamen 'levenservaring' heet.
En levenservaring [of het gebrek daaraan] is uiteindelijk de maat
waarmee je traditie meet, de [in- & uit-] kijk
die jij je hebt verworven, jouw 'eigen'
[tijdelijk] evenwicht ...



Vanuit DIE plaats,
die 'zelf-veroverde' plaats, kijkt een mens naar zijn wereld.
Zolang die plaats samenvalt met wat kerk of staat [buurt of straat, kop of staart,
or whatever] jou voorhoudt, is er geen vuiltje aan de lucht [naar het schijnt]:
het mydileven heeft geen
problemen?

~!@!~

Maar ook
een mymens wisselt nu eenmaal van plaats,
zoals hij van partij wisselt en zoals zij van voorkeuren wisselt:
hij/zij wisselt [zo nu en dan] ook van 'g d'; dat kan niet, roept iedereen,
dan was het niet
ECHT 'g d'.



PRECIES, dat is de manier waarop ik het dan ook uitleg:
dat iemand 'van g d wisselt' en/of van zijn geloof valt ook al zou dat niet
'moeten kunnen', betekent eenvoudigweg dat de religieuze voorstellingswereld[en]
['g d'/'geloof'] er veel minder toe doet
dat het vaak [meestal?] wordt
voorgesteld!

ALS 'g d' "G D" was dan kon je NIET 'ruilen',
maar 'het kan wel', en DUS is G D net als heel onze religieuze erfenis
'van sociaal/individuele verbeelding'
wat natuurlijk wel iets anders is dan volkomen waardeloos,
maar daar gaat het ergens anders
[hiervoor en hierna]
wel weer over ...



WAAROP KOMT DIT DUS NEER?



NIET jezelf uitroepen tot maatstaf,
maar evenmin afzien van jezelf, als het om 'religie' gaat.
Jezelf invoeren is daar; jouw ervaring in het veld brengen.
DAT past bij religie, dat EERST al, religie is de vrucht van ervaring van vroegere generaties,
van allerlei mydimensen die eeuwen en eeuwen geleden leefden
en in het reine probeerden te komen
met 'het weerbarstige mydileven
van alledag'.

ZELFS
als je zou zeggen:
het mydispel wordt fout gespeeld, ik VOEL er niets meer van, van alle waarheden die ik op mijn mydibordje krijg ...

MAG ervaring
niet in stelling worden gebracht,
alles zou blijven zoals het was, en sterker nog:
er zou al die eeuwen door niet veranderd zijn aan de 'christelijke leer' en het 'christelijk leven'.
Het simpele gegeven DAT we wat veranderd is, en dat er ZOVEEL veranderd is dat het 'christendom' van
bijvoorbeeld Tertulli anus, Augustinus, Thomas, Luther, Calvijn, Karl Barth [denk alleen maar aan hun 'homo~angst'] e.d. voor ONS praktisch onnavolgbaar is geworden, DAT simpele gegeven
BEWIJST dat ervaring ALTIJD al in het mydispel werd gebracht, EN ...
dat er dus ook niets mis mee is om het ook vandaag
op DEZE mydidag
te doen!

Wie alles wil houden
zoals het was, is daarop tegen.
HEN zal je niet horen over wat wij hier in mydi aansnijden,
of hoogstens horen zeggen dat je wel mag ervaren,
maar wee je gebeente als je wat anders ervaart dan is voorgeschreven,
je bent DAN VOOR HEN als de heiden en
de 'tollenaar'?



Kortom:
BUITEN het systeem gaan staan brengt een bestaan in de marge mee.
DAT KLOPT en vormt geen probleem: ieder doet wat hij/zij het beste kan, en DIT is toevallig iets
wat ik kan ...

De averij die je erbij oploopt
komt deels van buiten, geheel volgens het oeroude spreekwoord: wie wind zaait zal storm oogsten!
Ik ben er [nog niet] niet geknakt, en ook dat weer volgens een regel: wat je niet ombrengt
maakt je sterker?

De eigenlijke averij
komt dan ook van binnenuit,
je vecht niet met anderen maar met jezelf,
met wat jij jezelf aandoet.
Ook daarvoor had Luther een prachtige spreuk in zijn 'mydi'Tafelgesprekken:
non vivendo sed immo moriendo nascitur theologus oftewel, vrij vertaald:
je moet er wat voor over hebben om een 'theologisch' mydimens te zijn,
een soort van sterven.

blozenengelerg vrolijk
verliefdliefdesverdrietverliefd
sneakycool!huilen
01 mei 2006 - bewerkt op 18 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende