mydimiddagtussendoortje onder zon & wind & water?!


'mydidilemma':
IN DE
'theologiebeoefening'
horen we compromissen eigenlijk niet tegen te komen,
'compromis'
zou daar zelfs een VERDACHT woord moeten zijn.
DAARMEE kom ik dus op HET probleem
dat m.i. de theologiebeoefening van de protestanten heeft gestructureerd,
en het wellicht hier en daar,
in meer of mindere mate,
NOG doet!
Het gaat om protestantse
[hervormde, gereformeerde] theologie,
en dat is filosofie met een confessioneel gehalte.
En in dat LAATSTE zit HEEL die problematiek
waarvan OOK myDi van begin tot eind een soort van NEERSLAG van is:
niet 'zomaar' theologie,
maar die van een bepaalde CONFESSIONELE snit,
waarop de beoefenaars - tot op vandaag - TOCH een zekere 'trots' konden hebben,
als op iets EIGENS?
HOE we daar allemaal aan zijn gekomen,
HOE men die confessionaliteit AANVAARDDE,
maar de kerken erbuiten wilde houden,
DAT laat ik allemaal maar liggen:
DAAR kun je de geschiedenisboekjes & je computer op naslaan.
Onder DIE vlag
[en dat geldt wat mij betreft eigenlijk net zo goed
voor bijna ALLE orthodoxe religie
van joodse/christelijke/moslim-origine
als puntje bij paaltje komt?]
is ook de 'filosofie' in de protestantse wereld bedreven,
en de vraag is NU simpelweg:
IS ze nog 'confessioneel'
[volgens de regels
van de 'geloofsbelijdenis']?
WIL ze
[willen WIJ]
dat nog steeds wel zijn,
EN voorzover dat laatste zo IS,
heeft ze nog wel een been om op te staan?
Iedereen kan wel zeggen:
ik geloof in deze/gene almachtige god volgens die bepaalde regeltjes
en daarmee is
'de kous af'?
Maar wat HEB je daaraan
als DAT alles is!
Om het maar meteen te zeggen:
ik denk dat DAT neerkomt op jezelf voor de gek houden,
de anderen trouwens ook,
en dat een poging in DIE richting
['alsvanouds']
op een fundamenteel verlies zal komen te staan
van WETENSCHAPPELIJKE INTEGRITEIT!
Denk alleen maar aan de bijbelwetenschappen,
en wat op DAT veld allemaal boven water is gekomen
[en vroeger onder het tapijt werd geveegd?]
aan inzichten en kennisvermeerdering.
Wetenschappelijk eerlijkheid
gebiedt dat je dat alles serieus neemt of je bent in DAT opzicht
geen knip voor de neus meer waard!
Maar wie DAT doet
kan NIET meer met de 'kerkleer' uit de voeten,
EN omgekeerd:
de kerk kan niet meer uit de voeten
[op gevaar van struikelen af]
met de resultaten van de bijbelwetenschappen,
want DAN zou ze haar "LEER" moeten veranderen
en DAT wil ze immers vaak
helemaal niet?
Testcase is de 'christologie'
[zie maar wat er gebeurt als bijvoorbeeld Den Heyer,
om er maar EEN te noemen,
de resultaten van de bijbelwetenschappen op tafel legt!]?
Ik ben niet voor niets heen en weer
en op en neer geduikeld door en tussen al die plaatsen en tijden,
boeken en mensen
zoals in die 1001 mydiverhaaltjes herhaaldelijk
naar voren komt?
ZIEDAAR
HET DILEMMA.
Straks of later ga ik misschien wel weer verder,
eerst even medicijnen ophalen voor d'oude Dinah!
Wees gegroet mydi'er
vol van genade:
de geest zij met jou
[en met jouw geest]
of vice versa:
zoek het maar uit:
love is all there
is
en dat kan iedereen wel ZEGGEN,
maar het gaat er natuurlijk om
HOE je "HET"
in praktijk brengt
en er mee verder kunt groeien:
MENSWORDING
dus!
knipoogengelblozencool!
liefdesverdriet
verliefd
08 mei 2006 - bewerkt op 20 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende