mydimensenkind



DE
"Heer van de Natuur"
gruwt van 'eigenwillige godsdienstigheid', huichelarij & labbekakkerij,
die zijn/haar normen naast zich
neerlegt.

Er is
een 'vroomheid'
die de "Heer van Tijd en Ruimte"
niet kan uitstaan, waar hij 'geen goed woord voor over heeft'
en die hij, ondanks de wellicht 'goede bedoelingen' van de mensen,
vierkant AFWIJST!

ACHTER
die vroomheid zit altijd,
bewust of onbewust, een poging om "G D" hanteerbaar en 'overzichtelijk te maken'
om hem/haar ZO 'onder de knie
te krijgen'.



Het maakt dus eigenlijk
niet zo bar veel uit WAAR je vandaan komt,
wie je voorouders waren en wat je studeert of wat voor werk je doet:
het gaat erom 'de waarheid' te ontdekken '
aan de hand van' de Schrift en de Profeten,
om het 'navolgen van Yehosjoea haNatsri haMasjiach'
in de praktijk van ons 'mydileven'
van Elckerlyc in 't Eeuwig
Alledagsland ...


Het gaat niet
om de EEN of Andere vorm van theologie:
het 'theologisch bedrijf' zit meestal stikvol met betweters,
doekjes voor het bloeden en suikerzoete zoethouderij of giftige en verslavende 'drugs' ~
"G D" wordt als het ware bij wijze van spreken, schrijven & ritualiseren op de
theologische snijtafel gelegd en 'uiteengelegd' in een aantal hoogstmerkwaardige
'eigenschappen', waarvan men tracht met 'wetenschappelijke precisie'
de 'belangrijkheid en de onderlinge verhoudingen'
worden uitgemeten?


Met een
ijzingwekkende 'logica'
wordt "HEM/HAAR" een werkterrein in de wereld toegewezen
en worden 'de daden' gerubriceerd en
gecatalogiseerd!


Evenzo
worden de 'interne verhoudingen'
tussen Elohim/Adonai/Yahweh, Vader/Zoon/Geest
en/of ALLAH en 'zijn profeten' [speciaal die z.g. 'allerlaatste'?!]
tot in de puntjes perfect
uitgebalanceerd ...


EN ZO
probeert men om
een 'overzichtelijke GOD
te maken'.


Het kan
ook nog anders.
We hebben allemaal de neiging
om 'schriftuurlijke uitspraken' over "G D"
waar we moeite mee hebben, gewoon aan de kant te schuiven en te negeren.
DAN richten we ons alleen maar op DIE 'uitspraken' die ons
'aanspreken'?

ZO
maken we onszelf dan
'een beeld van GOD waar we mee uit de voeten kunnen',
een beeld van een 'handzame God',
die precies aansluit bij onze persoonlijke verlangens,
een god naar ons beeld en onze gelijkenis:
die niets anders is dan een projectie
van onze eigen wensen.



DE
"G D" van 'de bijbel'
laat zich niet vangen in de profielschetsen die wij opstellen,
waaraan G D volgens ons zou moeten beantwoorden.
"HIJ/ZIJ lacht om al die pogingen!"
Ze zijn even futiel en zinloos als de poging van Queen Victoria van England om
een storm onder de knie te krijgen:
een jaar voor haar dood bracht ze met haar jacht een bezoek aan Ierland [deel van haar "Empire"] ...
Tijdens de terugtocht was de zee heel ruw en toen de golven tegen het jacht beukten
en het begon te stampen, ontbood zij haar lijarts en ze beval hem:
ga onmiddellijk aan dek en zeg de admiraal, met mijn complimenten,
dat DIT niet meer mag
voorkomen!

Maar
de golven trokken zich niets
van haar bevel aan.

ZO
zijn ook in wezen alle pogingen om "GOD" om te vormen tot een handzaam formaat
volkomen ridicuul!

Ze gaan ook
voorbij aan het feit
dat G D een beeld van zich gemaakt heeft:
in de eerste plaats is dat de mens zelf ~
volgens "Het myDiVerhaal" schiep G D de mens naar zijn beeld en gelijkenis,
mannelijk en vrouwelijk?

Het was
zijn 'bedoeling' dat 'de engelen',
als ze naar de mens keken, zouden zeggen:
zij zijn precies g d in hun
optreden!

DAAR
kwam al snel de klad in,
omdat de 'homomachobonobomens'
dat 'beeld' grondig
verstoorde?

Maar
TOEN 'zond g d zijn zoon':
hij/zij is 'het beeld van
de onzichtbare/onbekende/verborgen g d'
volgens KOL 1:15
['wehoe tselem haelohim hagelam oevchor kal-nivra']/{"Beeld van G D.
de onzichtbare is hij, eerstgeborene van heel de schepping"} ...,
'de afdruk van zij wezen volgens IVR 1:3
['wehoe zohar kevodo wetselem yeesjoeto wenosee kol bidevar gevoerato weacharei asto venafsjo taharat chatoteinoe yasjav liymin hagedoelah bamromim']/{"In hem schittert g d's luister,
hij is zijn evenbeeld, hij schraagt de schepping met zijn machtig woord; hij heeft,
na de reiniging van de zonden te hebben voltrokken,
plaatsgenomen aan de rechterzijde van
g d's hemelse majesteit ..."}
...

Yehosjoea
kon dan ook zeggen volgens YOH 14:9 ~
"IK BEN nu al ZO LANG bij jullie, en nog ken je me niet:
wie mij gezien heeft, heeft 'de Vader' gezien!
Waarom vraag je dan om de Vader
te mogen zien?"

En het verrassende is,
dat wie 'in "HEM/HAAR" gelooft,
TOCH weer iets zichtbaar maakt en GAAT maken van g d, want hij/zij 'wordt vernieuwd
naar het beeld van zijn/haar Schepper' volgens KOL 3:10 [EN ZO TOT
INZICHT KOMT]!
...




"ALS DAT
geen wonder is dan weet ik niet
WAT WEL!"

We
'mogen en kunnen
in ons doen en laten in deze wereld
iets van g d zichtbaar maken' ...

We hoeven
geen beeld van hem/haar te maken:
we mogen dat 'beeld' en
die 'gelijkenis'
ZIJN.

21 apr 2006 - bewerkt op 15 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende