mydikosmologica
~!@!~
PROFETEN
ALS YESJAYAHOE
waren niet moediger per se
dan andere
mensen!
DAT
zie je wel
aan hun discussies
met "G D",
maar ze hadden WEL
een bijzonder inzicht in de 'g d
in de schaduwen'?
Door
DAT inzicht
wordt 'de geschiedenis
in een ander licht
geplaatst' ...
WIE
regeert er nu eigenlijk de wereld:
de natuur of de mensen,
koning Achav of "G D",
het Assyrische rijk
of 'g d'?
En DAAR
kunnen we OOK aan toevoegen:
het 'congres' en het 'parlement'
of g d?
Met
GEEN ANDER wapen
dan de morele kracht van het gesproken [EN
geschreven] WOORD,
namen de profeten het op
tegen de machthebbers
van HUN
TIJD.
DE
KRACHT
van de profeten is
dat hun voorzeggingen,
die destijds totaal absurd leken,
WEL uitkwamen!
WAT
wisten die nietige Hebreeers
eigenlijk van complexe
machtspolitiek?
VEEL,
zo bleek wel:
Assyria is gevallen
en OOK het machtige Babylon,
later Persia, Griekenland,
Roma en ALLE andere
'wereldrijken' ...
TEGENWOORDIG
moeten archeologen in Irak
door steeds meer lagen puin graven
om nog enige overblijfselen
van de Babylonische cultuur
te kunnen vinden?!
Nevoechadnetsar
is nu niet meer dan een voetnoot
in de geschiedenis ...
De profetieen
van Yirmeyahoe en Dani'el daarentegen,
ZIJN bewaard GEBLEVEN
en ze worden NOG STEEDS
bestudeerd door miljoenen
mensen over de
hele aarde!
Als de profetieen
over Moab, Filistea,
Assyria en Babel precies zijn uitgekomen,
WAT moeten we dan denken
van hun boodschap over
'het einde van de
geschiedenis'?
Uiteindelijk
gaat het aan de ene kant
om een 'kosmische strijd' en aan de andere kant
om ons eigen dagelijkse individuele/sociale
'mydileven' ...
NU en DAN
raken de profeten
aan een DERDE betekenisniveau
dat uitgaat BOVEN hun journalistieke en morele interpretaties:
ze trekken een scherm weg en laten ons een glimp opvangen
van het kosmische perspectief
van de geschiedenis!
Als
John Milton in Paradise Lost,
of Johann Wolfgang von Goethe in zijn Faust,
stelden de profeten de wereld voor als een toneel
waarop mensen hun rol spelen,
zij het onder invloed van 'onzichtbare krachten'
achter 'de schermen'?
In het OT
geeft het boek JOB
een heldere beschrijving
van dit kosmische perspectief:
de profeten, als 'zieners' met uniek inzicht,
laten ons NOG MEER
zien ...
~!@!~
Zecharyah
& Yechezkel
kregen veel visioenen over de geschiedenis
ACHTER de geschiedenis, en HUN verslagen van die visioenen
hebben sindsdien de bijbelonderzoekers
verbijsterd!
Dani'el
kreeg onderwijs in het kosmische perspectief [10]
toen een 'engel' hem zei dat 'de vorst van het koninkrijk der Perzen'
hem gedurende eenentwintig dagen had verhinderd
het gebed van Dani'el
te verhoren.
NA dit oponthoud van drie weken kwam er versterking.
Micha'el, EEN van de 'voornaamste engelen', hielp hem om
de tegenstand te overwinnen.
ALS JOB,
speelde Dani'el een beslissende rol in de strijd
tegen de kosmische krachten van goed en kwaad,
hoewel een groot deel van die strijd zich aan zijn oog
onttrokken heeft.
~!@!~
OPENBARING,
het enige boek in het NT dat hoofdzakelijk gewijd is aan profetie,
geeft sprekende beelden van die kosmische
krachtmeting.
Neem
bijvoorbeeld
hoofdstuk 12, dat tot de allervreemdste delen in de bijbel behoort:
het gaat over een zwangere vrouw, bekleed met de zon,
over een 'grote, rossige draak met zeven koppen en met een staart
die een derde deel van de sterren des hemels meesleepte',
over een vlucht naar de woestijn en een oorlog
'in de hemel.
Als je
de commentaren bekijkt,
dan zul je evenveel verschillende interpretaties aantreffen hierover
als er commentaren zijn, maar de meesten leggen WEL verband
met de 'vleeswording', de vlucht van Yosef & Miryam naar Egypte EN
het immense effect van Yehosjoea's geboorte
'op het universum' ...
In
zekere zin
laat Apocalyps 12
de andere kant zien van 'kerst',
door een nieuw stel holografische beelden toe te voegen
aan de bekende beelden van kribbe, herders en
kindermoord.
Wat
'op aarde gebeurde'
en is opgeschreven in Mattai & Lucas,
waren voor DEZE 'overdrijvingen' slecht rimpels aan de oppervlakte:
DAARONDER schikten 'geweldige uitbarstingen'
de grondvesten van
de aarde?
In
"G ds ogen"
- en die van 'satan' -
betekent kerst veel meer dan 'de geboorte van een kind';
het was een 'invasie', DE 'beslissende opmars' in
de 'grote strijd om
de kosmos'.

Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende