
ZOLANG
als er mensen op aarde zijn,
zolang zullen we wel hebben geprobeerd om antwoorden te vinden op de vragen
die ook nu nog gelden?
VRAGEN als:
waarom besta ik eigenlijk en wat gebeurt er met me als ik sterf,
waar komt alles om me heen vandaan en wat is de zin
van dit alles?
DIT ZIJN
DE existentiele mydivragen,
vragen naar het waarom van ons bestaan ...
Dringender en actueler vragen waren en zijn: hoe bescherm ik mezelf en mijn kinderen tegen ziektes,
hoe krijg ik mijn 'jachtbuit' te pakken, hoe verdedig ik me tegen 'vijanden',
tegen wilde dieren en natuur-
geweld?
HET
is heel wel mogelijk [en waarschijnlijk]
dat mydimensen DAAROM allerlei omzichtbare geesten bedacht hebben:
goede en kwade, beschermende geesten en
demonen!
IN DEZE
'geestenwereld'
is dan in de loop der tijden
een hierarchie aangebracht, met 'oppergeesten',
die de naam 'g d'
kregen ...
IN DE OMGANG
met deze geesten en 'goden'
gingen allerlei regels en ceremonien gelden,
waarin bepaalde mensen 'voorgingen' en die we dan ook in het algemeen 'priesters'
kunnen noemen?
HET IS OOK MOGELIJK
dat deze 'geesten of goden'
"WERKELIJK" [hebben] bestaan en zich 'geopenbaard hebben' aan 'de mydimens' of, beter gezegd,
aan enkele 'bijzondere mensen: de zogenaamde
profeten!
OF IEMAND
in de eerste verklaring gelooft dan wel in de tweede,
hangt helemaal af van iemands overtuiging,
van iemands 'geloof' ...
MAAR
het is en blijft een feit
dat godsdienst, religie en filosofie al heel erg lang bestaan en - kennelijk -
HOREN BIJ HET LEVEN
op aarde.

PAS NA
de uitvinding van de landbouw,
ruim 10.000 jaar geleden, konden vaste woonplaatsen en beschavingen ontstaan,
beschavingen waarvan wij, dankzij het door die mydimensen ontwikkelde schrift, vrij veel weten:
DAT was het geval in China, India, Mesopotamia [het tegenwoordige IRAK],
Persia [nu IRAN], Egypte,
Mexico & Peru ...
IN AL
DEZE GEBIEDEN
bestonden uitvoerige rituelen en ceremonien,
gebaseerd op een eigen
'godenwereld'?
HET
'spectaculairste' voorbeeld is Egypte,
waar zo'n 3000 jaar lang een zeer uitgebreide dodencultus heeft bestaan,
nog steeds kenbaar aan rijk versierde [konings]graven en
reusachtige piramides!
DE
Griekse & Romeinse religies
zijn vandaag de mydidag nog steeds algemeen bekend
door de vele verwijzingen in ons taalgebruik naar goden als AMOR, de dienaar van VENUS,
de 'godin van de liefde'; MARS, de oorlogsgod; NEPTUNUS, de god van de zee,
enzovoorts ...
MEN
noemt ze ook wel 'afgoden':
de 'duivel', SATAN, of de 'grote leugenaar',
kun je ook een afgod
noemen!
DE
'godsdiensten'
waar ik het meestal over heb
omdat ik ze ben 'tegengekomen' op reis,
zijn alle drie ontstaan in het zogenaamde Midden-Oosten: 'jodendom', of judaisme,
ontstond ongeveer 3500 jaar geleden in & rondom Kana'an [tegenwoordig deels Israel & Palestina],
het 'christendom' ontstond daaruit rond 2000 jaar geleden 'in die streken van die tijd' en de islam kwam zo'n 1300 jaar weer op via 'jodendom & christendom' in Arabia
[NU meer bekend als
Saoudi-Arabia] ...
HET
MEEST
'bijzondere' van deze godsdiensten
en hun diverse afsplitsingen en sekten is
dat ze nog slechts meestal maar EEN "G D" kennen: vandaar ook
'monotheistische'
godsdiensten.
ZEKER IN DE TIJD
van het ontstaan van het jodendom was DAT nog wat ongewoon ~
de meeste andere toenmalige godsdiensten kenden vele
'goden'?
BOVENDIEN
is DEZE "G D" NIET 'ongenaakbaar' VER WEG,
maar heeft 'hij' volgens de toenmalige 'mydiverhalen'
een 'verbond' gesloten met allen die
'in hem/haar geloven'!
DIT verbond
oftewel 'testament' zou je ook een verdrag of een contract kunnen noemen:
de verplichtingen zijn immers
'wederzijds'?
EEN TWEEDE 'bijzonderheid' is
dat ze alle drie een 'heilig boek' hebben,
respectievelijk de TeNaCH, de "Bijbel" [dat is de TeNaCH met 'uitbreidingen']
en de KORAN!
IN ELK
zijn de essenties van het betreffende geloof doorverteld en opgetekend:
DAT is WEL door 'mensenhand' gebeurd, maar, volgens de meeste {?} 'gelovigen',
'geleid door "G D"'?
KERNPUNT
van 'de leer' is steeds maar weer de 'aanbidding & verering' van die ENE "G D":
de 'naam' van de ENE 'g d' wordt meestal met een hoofdletter geschreven als, respectievelijk
YHWH {JAHWEH}, God &
Allah ...
WIJ
[in mydi] gebruiken overigens voor de namen van personen, volken en boeken ook meestal de in de
Nederlandse taal gebruikelijke namen, HET resultaat van allerlei 'vertalingen' van TeNaCH,
Bijbel en Koran uit het Hebreeuws, Aramees, Grieks en
Arabisch.
Ik
werd
als baby
'ter dope' gehouden,
mocht alleen maar 'religieuze bezwaren' hebben
tegen de 'militaire dienstplicht' om 'erkend' te worden als z.g. 'dienstweigeraar'
in het begin van de jaren zestig,
en maakte in het voorjaar van '67
'aan den lijve' kennis
met Jodendom & Islam in Israel en Jordania:
mijn vader werd vijf maanden voor mijn geboorte doodgeschoten
en ik wou ook 'niet deugen',
dus zo zie je maar weer hoe de 'stukjes
van de mydipuzzle'
in 'elkaar passen' en
je hele leven
kunnen
'[be]tekenen'
totdat je
'erbij neervalt'.
