mydija & mydinee



Iemand
die Nikodemus
nog [niet]
kent?



Het
enige boek
dat ons info geeft over deze persoon
is het evangelie van
Johannes.

Hij
wordt daar
schriftgeleerde en farizeeer
genoemd.

Evenals
Jozef van Arimatea
is hij lid van het "Sanhedrin" ofwel
de "Joodse
Raad".

Al
lang
voordat Yehosjoea gevangen genomen wordt
verzet hij zich tegen de houding van het Sanhedrin
tegenover
Yesjoea.

In
YOH 19:39
wordt hij samen met Jozef van Arimatea genoemd
[wayovo gam-nakdiemon asjer ba-lefaniem balaylah el-yeesjoea
wayavee eeroev mier-wa'ahalot kemeeah lietron],
bij de kruisafname
van Yesjoe.

Opvallend
is het mydiverhaal in YOH 3:1-21
[wayehie iesj echad betoch haparoesjiem oesjemo nakdiemon sar layehoediem;
wayavo el-yeesjoea laylah
wayomer eelaw rabie yadanoe kie atah moreh mee'eet elohiem bata kie lo-yoechal iesj la'asot haotot asjer atah oseh bieltie iem-haelohiem iemo;
waya'an yeesjoea
wayomer eelaw ameen ameen anie omeer lach iem-lo yiewaleed iesj mielmaelah lo-yoechal lierot malchoet haelohiem;
wayomer eelaw nakdiemon eeich yiewaleed adam wehoe zakeen hachie sjoev el-beten iemo weyoewaleed;
waya'an yeesjoea ameen ameen anie omeer lach iem-lo yiewaleed iesj mien-hamayiem weharoeach lo-yoechal lavo el-malchoet haelohiem;
et cetera],
waarin dus wordt verteld
dat Nikodemus
Yehosjoea in de nacht opzoekt
om met hem te spreken
over het 'opnieuw geboren
worden'.

Als je het
in het Hebreeuws
'terugleest'
via al die andere vertalingen
dan lijkt het net iets helderder en 'normaler'
dan in al die andere talen,
afgezien van het Aramees
misschien?

In de
nieuwste nederlandse vertaling
klinkt het ongeveer
als volgt:

ZO was er een Farizeeer,
EEN van de Joodse leiders,
met de naam Nikodemus.

HIJ kwam in de nacht naar Yesjoe toe.

"Rabbi,"
zei hij,
"wij weten dat jij een leraar bent
die van "G D" gekomen is,
want alleen maar met 'g d's hulp'
kan iemand de wondertekenen doen
die jij verricht!"

Yesjoe zei:
"Waarachtig, ik verzeker je:
alleen wie opnieuw geboren wordt,
kan het koninkrijk van "G D"
zien!"

"HOE
kan iemand geboren worden
als hij al oud is?"
vroeg Niko.
"Hij kan toch niet
voor de tweede keer de moederschoot ingaan
en weer geboren worden?"

Yesjoe antwoordde:
"Warempel, ik verzeker je:
niemand kan het 'rijk van g d' binnengaan,
tenzij hij geboren wordt uit water en geest.
Want wat geboren is uit een mens is menselijk,
en wat geboren is uit de Geest is geestelijk.
Wees daarom maar niet verbaasd
dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden!
De wind waait waarheen hij wil;
je hoort zijn geluid,
maar je weet niet waar hij vandaan komt
en waar hij heen gaat.
ZO is het ook
met iedereen die uit de Geest geboren is!"


"Maar HOE KAN DAT?"
vroeg Niko.

"Begrijp jij dit niet,"
zei Yesjoe, "terwijl je een leraar van Israel bent?
IK verzeker je:
wij spreken over wat we weten
en we getuigen van wat we gezien hebben.
Wanneer jullie me niet geloven
als ik over aardse dingen spreek,
HOE zouden jullie me dan geloven
als ik over hemelse zaken spreek?
Er is toch nooit iemand opgestegen naar de hemel
behalve degene die uit de hemel is neergedaald:
de mensenzoon?
De mensenzoon
moet hoog verheven worden,
zoals Mosje in de woestijn de slang omhooggeheven heeft,
opdat iedereen die gelooft niet verloren gaat,
maar eeuwig leven heeft.
Want "G D" had de wereld ZO lief
dat hij zijn enige zoon heeft gegeven,
opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat,
maar eeuwig leven heeft.
"G D" heeft zijn kind niet naar de wereld gestuurd
om een oordeel over haar te vellen,
maar om de wereld door hem te redden.
Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken,
maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld,
omdat hij niet wilde geloven
in de naam van g d's
enige zoon.
DIT is het oordeel:
het licht kwam in de wereld
en de mensen hielden meer van de duisternis
dan van het licht,
want hun daden waren slecht.
Wie kwaad doet,
haat het licht;
hij schuwt het licht
omdat anders zijn daden
bekend worden.
Maar wie oprecht handelt
zoekt het licht op,
zodat zichtbaar wordt
dat g d werkzaam is
in alles wat
wij doen!"



SIMPEL
toch:
het KAN haast niet
'eenvoudiger'?
OF je kiest
voor de ENE kant
OF voor de
andere!

Wie
bij wijze van spreken
aan de Middenweg woont
die weet dat je zowel links- als rechtsaf
kan slaan:
ja is ja
&
nee blijft
nee ...

engel

16 mrt 2006 - bewerkt op 11 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende