mydihomomachobonoboisme: alsvanouds telkens weer?!


~*~

WIJ zijn
dus blijkbaar
afwisselend overmoedig en
'ondermoedig' of verward
en wanhopig?



Op DIE manier
stellen we ons op precies dezelfde manier op
als het volk Israel
en alle homomachobonobostammen VOOR hen
in het Oude Testament!

Bijna elke mydidag
staat VOL van dat soort voorbeelden
en niet zonder reden ...

Op praktisch
ELKE pagina van de profeten
komt het vertrouwen van Israel op 'anderen'
dan "Yahweh" wel
ter sprake?

Om
NOG MEER
voorbeelden daarvan te vinden
kun je te kust en te keur gaan:
ik doe [zoals gewoonlijk]
een vrij willekeurige
greep!

In de eerste plaats
geven we nog even aandacht
aan Yesjayahoe 22:1-14.

DAAR
wordt gewag gemaakt
van een geweldig vijandelijk leger
dat Yehoedah overspoelde
en het voor de zoveelste keer
op Yeroesjalayiem gemunt
had [vss. 6,7]
...

WAT deden ze
toen in Yeroesjalayiem
[het Groot Mokum
van toen]?

Er
heerste
een enorme bedrijvigheid
[net als NU!]
aan de
'grenzen'!

De wapens
in het wapenarsenaal werden
geinspecteerd.

De
stadsmuren werden
gecontroleerd.

DAARBIJ
ontdekte men dat er heel wat zwakke plekken
en bressen waren [net als
NU]!

Om DIE
te herstellen
werden huizen afgebroken.
Verder werden er watereservoirs
aangelegd.

KORTOM,
het gonsde er van activiteiten
om de stad zo goed mogelijk te kunnen
'verdedigen'
en de vijand BUITEN
de poort[en] te kunnen houden
[vss. 8-10]!

Van
die activiteiten
en verdedigingswerken verwachtten
ze hun HEIL?!

DAAR
stelden ze hun vertrouwen op,
want DAT was volgens hen
[zoals gewoonlijk]
de ENIGE manier
om je tegen 'een vijand'
te beschermen.

MAAR,
zegt 'de HEER Yahweh',
jullie hebben je geen moment afgevraagd
WAAROM die vijand voor jullie poorten stond,
'wat daar achter zat' en
'wat yahweh eventueel
ermee voor had'!

DIE vragen
kwamen eenvoudig NIET bij jullie op:
jullie zagen ALLEEN
'de vijand' maar?

En op een vijand
kun je [volgens jullie]
blijkbaar maar op EEN manier
reageren:
je verdediging
ZO STERK MOGELIJK
maken ...

Maar
jullie zagen yahweh NIET,
die achter die vijand stond en hem
'naar jullie toebracht'.

Door
middel van die vijand
wilde yahweh jullie tot inkeer
brengen?

HIJ hoopte
dat jullie ZO
verdriet zouden krijgen van jullie zonden,
jullie voor g d zouden
verootmoedigen
en boete zouden
doen ...

MAAR NEE,
jullie gingen NIET
voor de Heer Yahweh door de knieen,
maar rechtten jullie rug nog eens
EXTRA en gooiden er NOG
een schepje
bovenop!

Het resultaat
van jullie defensie-activiteiten was zodanig,
dat jullie er OVERMOEDIG van werden:
en in plaats van je te
'verootmoedigen'
bouwden jullie een
feestje!



ZO
ging dat daar [o.a.] in het toenmalige
en hedendaagse Yeroesjalayiem:
HERKEN JE het
patroon?

~#~
06 apr 2006 - bewerkt op 14 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende