mydihersenspoelingen: cyberspecial mydibrainwashes


_+_

"HALLELUJAH!",
zingt het koor tenslotte,
en vervolgens bereiken koor en orkest
het hoogtepunt van de Messiah, in de meest uitbundige muziek die ooit is gecomponeerd.


Haendel zei,
dat, toen hij het Hallelujah koor schreef,
'het was alsof ik de grote G D zag
in een open
hemel'.
]

"Koning
der koningen ...
Heer der heren ... regeer in
eeuwigheid" -


Haendel geeft
elke frase de schitterende fugatische omlijsting
die zij verdient.


Toen koning George I
tijdens de premiere in 1742, in London,
het 'hallelujahkoor hoorde,
stond hij vol bewondering
op.


Sindsdien
heeft het publiek
dit huldeblijk in ere
gehouden ...


Er zijn sceptici
die suggereren dat koning George was opgestaan,
niet zozeer uit respect, maar meer omdat hij ten onrechte dacht
dat het hallelujahkoor het SLOT was
van Haendels Messiah.


Zelfs vandaag nog
maken mensen die het werk voor het eerst horen,
dezelfde vergissing.


Wie zal ze dat kwalijk nemen?


NA een uitvoering van twee uur,
lijkt het wel alsof het stuk een hoogtepunt bereikt
in het uitbundige koor!


WAT
zou HIER nog
aan toegevoegd moeten
worden ...?


DIE VRAAG
had me nog nooit echt beziggehouden
VOOR die avond in het Barbican Centre:
maar toen ik met ogen die bijna dichtvielen van de slaap,
een blik wierp op de nog resterende gedeelten van de partituur,
werd mij duidelijk WAT er nog ontbrak aan
de delen EEN en TWEE van
de Messiah!


Mijn
joodse vriendin
[EEN van hen] die groepen toeristen in Israel rondleidt,
heeft op een belangrijk punt gelijk:
Yehosjoeah "haMasjiach" heeft de hooggestemde voorzeggingen
van de profeten op geen stukken na
vervuld.


"ERE zij G D
in de hoge hemel, en vrede op aarde
bij 'mensen des welbehagens', riepen de engelen die de geboorte
van Yesjoea verkondigden volgens de 'evangelie-propagandaschrijver{s}'?
IS ER VREDE GEKOMEN OP AARDE sinds die 'geboorte van Yesjoe'?
Een bezoek aan zijn 'geboorteland' is voldoende om je
UIT de droom te
helpen!


"HET"
is dus allemaal
maar net HOE je "HET" bekijkt:
elk groepje machochimps & homobonobo's waar ook ter wereld
heeft zijn/haar eigen kenmerken van 'conformisme' en
'afwijkende gedragingen', 'zinloosheid' en 'extreem
fanatisme' ~ 'oude wijn in nieuwe zakken' of
'omgekeerd' ~ de kruik gaat zolang te
water tot hij/zij
barst?
21 jan 2006 - bewerkt op 01 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende