mydiherdenking van bevrijding & verlossing in ons?

~!@#$*$#@!~



OOK god
is een soortnaam!
Dat wist ik, en weet iedereen die de bijbel leest,
maar het gaf geen signaal af,
ook niet dat Israels G D een naam had zoals alle goden,
zelfs de kenmerken van "G D" als 'uitvergroot mens' [G d's mensvormigheid] deed dat niet.
DEZE G D is "Onze G D",
daarmee klaar ...

De wereld van het geloof
draaide voor mij een slag om toen ik mij realiseerde dat ook Israels G D
[als laatste overgeblevene van de goden] een voorstelling uit de religieuze verbeeldingswereld is.
Neem bijvoorbeeld de scheppingsverhalen.
Ook protestanten aanvaarden ze als mythisch van aard
[niet ECHT gebeurd]?


Maar in die mydiverhalen
treedt G d op als personage,
soms zelfs onder de naam van Israels G d:
"HIJ/ZIJ" kneedt een man uit de rode aarde,
vormt uit de rib van die man een vrouw,
wandelt in de avondkoelte door de hof om te kijken wat de mensen doen,
heeft er spijt van dat hij/zij de mens op aarde heeft gezet
enzovoort ...


Wat is dat ANDERS
dan dat ook Israels G d
uit de mythische verbeelding
stamt!

~!@#$*$#@!~


EERST dus
een uitholling van binnenuit:
je gevoel en je verstand kunnen niet meer overweg met wat je 'van horen zeggen' hebt.

Daar voegde zich een van buiten komende instantie bij:

de evolutie als meest betrouwbare weergave van de wording van mens en wereld.

De weerstanden ertegen zijn zeer begrijpelijk, want als de theorie klopt [al was het maar voor de helft
of voor een kwart] is het gedaan met de traditionele voorstelling van zaken,
die we uit GEN[esis]
hebben gehaald?


In de lange keten
van miljarden jaren evolutie
duikt ten slotte een wezen op, dat - om te overleven -
betekenis verleent aan wat uit zichzelf geen zin, geen betekenis meebrengt.
ZO is de menselijke onderneming van start gegaan:
greep krijgen op, orde aanbrengen in wat chaos is, door onder woorden te brengen,
in termen van verbeelding, wat ze meemaakten.
In DIE verbeelding van de eerste pioniers-bivakmakers heeft ook de godenwereld een plaats:
EERST waren er mensen en toen pas 'g d',
met nadere invullingen in de loop
der tijden ...


Andersom dus
dan GEN
beschrijft!

~!@#$*$#@!~


De christelijke kerkvaders
[& their mothers of invention]
hadden een scherp oog voor de mythische kant van de bijbeltaal:
de bijbel spreekt onpassend over "G D", zeiden ze,
en onderwierpen vervolgens de mydiverhalen over g d
aan een 'opknapbeurt'?


Daartoe voerden ze een norm in,
waaraan de 'g d van de bijbel' beantwoorden moest om "ECHT G D te zijn",
een norm die ze ontleenden aan de geest van hun eigen tijd:
een echte god moest transcendent zijn, en dus een eeuwig, aan alles voorafgaand onzienlijk,
onbegrijpelijk Wezen zijn ...


Een hele verbetering,
vergeleken bij de bijbeltaal, was de idee,
terwijl je het toch over
dezelfde "G D"
hebt?


Inderdaad,
dat laatste klopt.
OOK in de herziene [uitgave van deze] versie
verloochent "G D" zijn herkomst uit de godenwereld niet.
De soort kenmerken van de volksgod [de mededeelbare eigenschappen, zei de theologie]
hangen nog om hem heen: "G D" 'handelt, denkt, voelt, spreekt en toornt' bijna net als 'een mens',
is verbonden aan een bepaald volk, en wordt aangeroepen
om uitredding te brengen
in alle nood!


Het bevreemdende ervan viel niet op,
omdat de christelijke kerk zichzelf schielijk als het volk beschouwde
dat in plaats van Israel was gekomen.

NA de Tweede Wereldoorlog
was ze bereid om Israel haar plaats 'terug te geven',
maar de structuur van het geloof veranderde [en verandert] er niet van:
volgens de christelijke leer is G d er voor wie "HEM" aanhangen:
zij worden voor eeuwig behouden,
de anderen niet?

~!@#$*$#@!~


DAT zeggen
de kerken vandaag niet meer: G D als volksgod
[verbondsgod, zeiden de protestanten] is ondertussen een gepasseerd station.
G d is geseculariseerd en niet meer gereformeerd.
Daarom te behappen door zowel gelovige als niet-gelovige mensen,
de kerken zijn al blij als men Hem beschouwt als een soort van Opperhoofd der mensheid,
zoals de paus opperhoofd van de rooms-katholieken is?
Hij wordt toegejuicht, en de meisjes van de campus in Berkeley die een rein leven willen,
doen dat onder het motto: "Wij gaan God
verrassen!"


Mijn hart
draait me dagelijks om
als ik zulke dingen in de krant lees.
WAAR is "G D" gebleven?
VERTROKKEN!


De transcendentie
heeft ons beeld dat we van Hem hadden, verlaten,
we zijn terug bij af, bij God als het personage uit de mythe,
maar dan gedacht als een reeel bestaand wezen.
De pogingen om transcendentie in dit godsbeeld te houden
- ik weet waarover ik spreek -
falen!


Natuurlijk,
je kunt via filosofie of theologie
een Wezen verdedigen dat buiten de tijd bestaat,
en in de tijd tot ons bestaan heeft
besloten?


Maar DAT is
"G D" als conclusie uit de werkelijkheid,
een menselijke constructie in plaats van een menselijke verbeelding,
dus VEEL verder zijn we niet:
een 'bedachte god' heeft niets voor op
een 'verbeelde'.



Ondertussen
schijnt de zon [nog/alweer] en Dinah belde of ik even langs wou komen om
kattenbrokjes mee te nemen voor haar huisdieren en
een praatje te maken ...

De tuin zie ik
elke dag weer groener worden:
zoals het daar buiten gaat
zo ook van
binnen?

Tot straks
of later: sjaloom/salaam &
sayonara!

02 mei 2006 - bewerkt op 18 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende