mydigeboortejaar onbekend ...


~*~

Heerlijk
geslapen en gedroomd!
De grijze lucht voorspelt regen en elke dag wordt de tuin groener:
nu wij nog?

Zo'n
tweeduizend jaar geleden ongeveer
[zegt men] zingt de jonge ongetrouwde zwangere Miryam
tot lof van haar G D, dat "HIJ" 'heersers van de troon stoot en wie gering is aanzien geeft!':
het is als het ware bij wijze van spreken, lezen en schrijven
"G d's Revolutie" ...

De armen
worden verzadigd
en de rijken moeten zelf verdienen wat nodig is
voor hun levensonderhoud,
want zij zitten nu met
lege handen!

~*~

~*~

De machtige heersers
van het 'wereldomspannende' Romeinse Lijk verliezen hun macht,
want zij hebben die in hun arrogantie
misbruikt.

Vernederden
zoals het jonge meisje Miryam
en het verarmde joodse volk worden "G d's geliefde kinderen":
alle beloften van de geschiedenis van Israel zijn nu vervuld?
Het lied vooronderstelt een precieze analyse van de economische en politieke situatie
van het aan Roma onderworpen
joodse volk ...

De moderne
sociale geschiedenis
gaat uit van een in die tijd bestaande kloof tussen rijken en armen
en veronderstelt dat 99% van de bevolking
arm kan worden genoemd!

Het Magnificat
gebruikt de taal van de religieuze traditie,
de taal van de psalmen, om deze [a]sociale situatie bij name te noemen.
Gemeten naar de realiteit van de mensen, die dit lied hebben gezongen,
getuigen de dimensies van de hoop in dit lied
van grootheidswaanzin?

Het contrast
tussen HUN realiteit
en de gerechtigheid waarop wordt gehoopt is opzettelijk ZO bedoeld!
Want ook op het niveau van hetgeen in de legende wordt verteld,
wordt het contrast herhaald ...

De profetische zangeres Miryam
is een arm kind uit het land van Galilea.
De heersers in Roma zouden de joodse dorpjes,
waarin de legende van de geboortegeschiedenis van Yehosjoea worden gelokaliseerd,
op geen enkele landkaart
kunnen vinden!

De pretentie van het lied
krijgt nog een extra dimensie,
omdat hier niet alleen meer in de toekomstige, maar in de verleden tijd wordt gesproken?
"G D" belooft niet alleen maar een toekomst van gerechtigheid,
veeleer wordt betoogd dat die
al is begonnen!

Voor allerlei
latere christelijk exegeten
is dit evangelie van de armen vaak onheilspellend of pijnlijk geweest:
het onderste moet bovenaan komen - dat kan dan misschien de hoop zijn van de mensen
die niets bezitten, die zich voorstellen dat ze ooit eens in de villa's van de rijken zullen wonen
en zich 'laten bedienen' ...

Er zijn zelfs exegeten geweest,
die DEZE verwachting van ommekeer van de bestaande orde 'onchristelijk' hebben genoemd
en haar, als een vermoedelijk overblijfsel uit de joodse context van Yehosjoea,
uit de "ECHTE" traditie van Yesjoea hebben
willen elimineren ...

De meeste
westerse uitleggers
hebben het evangelie van de armen
evenwel een betekenis gegeven
die voor het middenstands~christendom hanteerbaar is?
Ze hebben gezegd -en dat is vandaag nog altijd de 'gangbare' leer in de westerse exegese -
dat het lied van Miryam, evenals de boodschap van haar zoon Yesjoe, slechts kritiek zou
oefenen op onrechtvaardig verkregen rijkdom?
Wie verantwoord omgaat met zijn bezit
wordt door "Y" niet ter
verantwoording
geroepen ...

~*~

~*~

DS
zegt het in '75
ZO
in haar
"Meditatie over Lucas 1":

Mijn ziel ziet het land der vrijheid
en mijn geest zal zich van de
angst bevrijden
de lege gezichten der vrouwen
vullen zich met leven
en wij zullen mensen worden
verwacht door generaties slacht-
offers voor ons.

G D deed grote dingen aan mij
heersers ontneemt hij de troon
maar hij verheft de geringen
Barmhartigheid geschiedt als de
afhankelijken
hun verknoeide leven kunnen op-
geven
en leren zelf te leven.

engel
verliefdliefdesverdrietverliefd
~@#@~
01 apr 2006 - bewerkt op 12 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende