mydidag~ & nachtspiegelingen: joden & christenen!?



engel

De
jaren
van wachten
- de millennia van wachten -
zijn aangebroken.

Als
honger
de beste kok is,
dan komen we aan het eind van het OT
totaal uitgehongerd
bij Yehosjoea
aan.

Ik
heb
een paar joodse vrienden
die soms groepen toeristen
rondleiden
in Israel.

Zij
kwamen er
al gauw achter
dat 'evangelische christenen',
op pelgrimsreis naar het "Beloofde Land",
de hoofdrol speelden
in die groepen.

Ze
hadden
er niet veel zin in
om de details van Yesjoea's leven te bestuderen,
want hun ouders hadden hen altijd verboden
om de naam van Yesjoe
te noemen.

Toen
zij dat
toch deden,
en zij de 'christen-toeristen' leerde kennen
die meer over de joodse historie wisten dan zijzelf,
werden ze getroffen door een
opmerkelijke
gedachte.


Zij
leerden namelijk
dat de conservatieve christelijke groepen geloofden
dat de wereldhistorie op weg was naar een 'hoogtepunt'
waarin Israel een cruciale rol
zou spelen.

Ze
bleven
maar praten
over de 'tweede komst' van Yesjoe,
waarbij ze de profetieen aanhaalden,
die zij op de Hebreeuwse school
hadden geleerd.

Als zij
naar hen luisterden,
dan realiseerden zij zich dat zij en die 'christenen'
ongeveer 'hetzelfde' verwachtten:
een 'masjiach',
'vredevorst', ['mahdi' {?}]
om gerechtigheid en vrede te herstellen
op een ongeschonden
planeet.

De
'christenen'
verwachtten de 'tweede' komst
van de 'masjiach';
als joden keken zij nog steeds uit
naar de 'eerste
komst' ...

"Zou het niet geweldig zijn',
zeiden zij eens tegen me, 'als we ontdekten
dat wij allemaal op EEN en Dezelfde
persoon wachtten?"

Op
de vraag
WAAROM DOET G D NIETS?
hebben joden en christenen
hetzelfde antwoord,
met EEN belangrijk
verschil!


De
joden
geloven dat g d zal handelen,
door de masjiach
te zenden.

Christenen
geloven dat "G D" HEEFT gehandeld,
door de masjiach te zenden,
en NOG eenmaal zal handelen door 'hem'
WEER te zenden,
maar NU in 'macht & glorie',
en niet meer in 'zwakheid
&
nederigheid'?

engel
21 jan 2006 - bewerkt op 01 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende