mydibevredigingen e.d.
*
~~~
WELL,
now we know
that George W. {"HAWKER"} Bush
wants to be the 'boss of the world':
he said so himself in his 'state of the onion'?
The Leader of The Free
World!
HOW
Sick in the Head & Thick in the Heart can you get?
NO use to try to change the United States of
Americanization Bananalizationation Cannibalization &
Deformation of
our earth!
Sorry hoor,
eventjes stoom afblazen:
DAT komt ervan als je eraan went
om tweeduizend jaar [min of meer] terug te kijken en dan ontdekt
dat 'wereldleiders' en lokale overheden, 'workhorses with warheads'
['you & me'?!]
dat het mensdom
'verdomd'
hardleers was, is &
blijft {?} ...
WAAR
waren we gebleven?
WIE was die reeds eerder genoemde
en aangehaalde Justinus
de Martelaar?
Als niet-jood
werd hij in het Palestijnse Samaria
[aka Sjomron] geboren
in het jaar 105 na Christus.
Hij studeerde wijsbegeerte,
een studie die hem veel voldoening schonk!
Maar hoezeer hij ook gegrepen werd
door de zuivere ethiek van de Stoicijnen,
de rationele benadering van Aristoteles
of juist de meer metafysische leringen
van Pythagoras & Plato,
zijn "ZIEL" werd niet geheel
'bevredigd' ...
EN TOEN ontdekte
de nog jonge Justinus 'het christendom'.
Hij woonde op dat moment in Efeze en was ongeveer
vijfentwintig jaar
oud?
En
zoals hij eerst
rondgetrokken had als leraar der wijsbegeerte,
zo reisde hij NU door het Midden-Oosten als verkondiger
van het geloof in
"Christos"!
ALLE
WEGEN
gaan in DIE TIJD echter
NOG NIET naar Washington maar naar ROMA:
HET centrum van de macht, zoals we nog herhaaldelijk zullen zien?
En ook Justinus verschijnt rond
het jaar 140 in die
'eeuwige
stad'!
Hij
zou er
tot 166 blijven,
het jaar waarin hij als martelaar
om het leven zou worden
gebracht ...
De
openhartige
verdedigingsgeschriften van Justinus
hebben een diepere indruk achtergelaten
bij 'christelijke schrijvers'
dan bij 'de geadresseerde',
de Romeinse
overheid!
Het is
waarschijnlijk door DEZE
zeer gewaardeerde apologieen,
tezamen met zijn polemische dialoog met 'de jood Trypho',
dat LATERE kerkvaders wat milder stonden
tegenover een aantal van Justinus' opvattingen
die zij NIET meer deelden, zoals over de "LOGOS"?
En DAT is ook maar heel goed zo, want DAARDOOR
is er zeer welkome informatie bewaard
gebleven ...
~*~
JUSTINUS'
bespiegelingen
over de logos zijn GEEN gemeengoed
in de theologie geworden.
De logos, schrijft hij, is door "G D" verwekt,
als 'het eerste dat hij voortbracht'.
Die logos is dus preexistent,
en de Logos IS
Christos?
"Zijn Zoon,
de enige die zoon genoemd wordt
in de eigenlijke betekenis van het woord,
de logos die voor de schepselen zowel bij "HEM" was
als 'verwekt' werd, toen hij in den beginne door hem
alles schiep en ordende, wordt 'christos' genoemd
omdat hij gezalfd is en 'g d'
alles door hem/haar
geordend
heeft!"
CHRISTUS
is 'de logos',
waaraan 'de totale mensheid deel gekregen heeft'.
TOCH zijn die logos en g d
ONLOSMAKELIJK met elkaar verbonden
'juist zoals men zegt dat het licht
van de zon op aarde ondeelbaar en onafscheidelijk
van de zon in de hemelen is'.
Maar de logos vloeit uit de Vader voort
en is er dus NIET gelijk aan:
Justinus was een arianist
avant-la-lettre ...
HET
is opvallend
dat Justinus de LOGOS
al in de mens AANWEZIG acht VOOR de komst van Yehosjoea?
Plato & de Stoicijnen konden volgens hem
door de 'innerlijke aangeboren kiem van de logos
schimmig het ware 'zijn'
aanschouwen'.
Met
andere woorden:
de LOGOS was er al wel,
maar hij werd effectief, oproepbaar na de komst van Yesjoea
die de logos VASTER in de materie
bracht?
DATZELFDE
zegt ook een beroemde leerling van Justinus, Tatianus.
In "G D", zegt hij, is de kracht van de Logos
aanwezig!
Het
is DIE
'logoskracht' {logike dynamis}
immers die de LOGOS [in de stof]
manifest
maakt?
De
LOGOS
verbond zich
met Yehosjoea tijdens zijn dope in de rivier de Yardeen:
we hebben het daar al wel vaker over gehad in myDi ~
TOEN werd Yesjoea tot 'masjiach'!
TOEN werd hij
'verwekt' ...
DAT IS,
zoals we zagen,
precies wat er ook te lezen is in oude bijbelhandschriften bij Lucky LUKE,
maar wat later werd
'geretoucheerd'?
DAT was
overigens NA
de eeuw waarin Justinus en Clemens van Alexandria
deze OORSPRONKELIJKE lezing nog aanhaalden
in hun geschriften en NA hen
nog zeer vele
Anderen!
~*~
Justinus
heeft nog
een opmerkelijk frisse kijk
op de menselijke ziel!
Hij schrijft dat
'de zielen ook na de dood
aan gewaarwordingen onderhevig zijn'.
Dat de ziel na de dood nog bewustzijn bezit
is volgens hem belangrijk,
omdat ZO de 'zielen
van de onrechtvaardigen oon na de dood nog ...
gestraft kunnen
worden' ...
ENERZIJDS
laat Justinus de weg nog open
voor de mogelijkheid van zielsverhuizing
~ hij refereert daarbij aan Pythagoras & Empedocles,
die beiden overtuigd waren van reincarnatie ~
ANDERZIJDS gaat Justinus ervan uit dat
'wij onze dode en in de aarde gelegde lichamen
weer terug zullen
krijgen' ...
DAT
laatste standpunt
heeft in de jonge kerk
steeds meer terrein gewonnen.
Het vindt zijn diepste wortels wellicht
in het Farizeese geloof in de opstanding van het lichaam {'mastaba/pyramide'?} ...
Het BLIJFT soms heel raadselachtig WAAROM men bepaalde elementen
overgenomen heeft bij de LATERE 'vaststelling van de leer',
en Andere heel beslist
NIET?
Theologen
wijzen dan op
de coherentie van de geloofsleer?
Maar het gaat uiteindelijk niet om modder, cement,
asfalt, lijm of de verpakking zodat van die 'coherentie'
niet altijd veel terug te vinden is
en de kerk OOK vaak gewoon 'meedreef'
op bepaalde 'modieuze' golven
die toevallig {?}
in een hun welgevallige richting
stroomden en gemakkelijk
voor handen en lippen
waren om de essentie wat mee op
te fleuren of te
verdoezelen?
Anyway,
Justinus levert ons
waardevolle informatie!
WAT hij schrijft is veel al nog steeds geheel herkenbaar
en spoort nog met de opvattingen van de oudste christenen
die we al eerder in myDi hebben
ontmoet?
In het
'gemeenschapsleven'
is in ieder geval wel EEN ding radicaal veranderd;
de 'bijeenkomst' is voornamelijk een 'dienst van het woord' geworden
met 'voorlezing' & 'uitlegging' van het Oude Testament en met
een 'eucharistieviering' of 'heilige avondmaal',
maar zonder de oorspronkelijke
'gezamenlijke
maaltijd' ...
De
AGAPE,
de liefdesmaaltijd, had opgehouden te bestaan.
Zij was vervangen door een
symbolische.

Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende