mydibesmettingsgevaar, snollen voor meloenen e.d.?



Waar je mee
omgaat
DAAR
'worjemee
besmet'.

Vandaar
ook al die kijk~ & zijkcijfers:

de duvel schijt nog altijd meestal
op de grote hoop,
mekkert & lult zich 't apezuur
en bepaalt de loop
der banale mydi-
zaken ...


Vandaar dus ook
al die horrible hersenspoelingen & brainwashes,
rottevisreklames & pispaal-
propaganda!


En WAT
gaat naar Den Bosch toe?
Zoete Lieve Gerritje, Jan Rap & z'n Maat,
het Episcopaat en de Man op de Hoek
van de Straat.


Theologie
bestaat dus niet louter
en enkel uit leer of leerbewerking.
Het is moeilijk vechten tegen de Bierkaai:
ze bestaat uit een discipline met een waaier van subdisciplines,
elk voor zich even relevant.,
als je eenmaal de stap gezet hebt
om met die studie te
beginnen.


ELKE discipline
heeft z'n eigen merkwaardige kenmerken,
van hoereca tot mottige modekleding en van makebelieve make-up
tot het afmaken van miljoenen:
villawijken, achterbuurten, paternosters en
maffiabazen ...


"Al dat gedoe"
is natuurlijk niet allemaal even relevant
voor het doel dat je ermee hebt:
'predikant' [m/v/k] worden
vergt andere toespitsing dan bijvoorbeeld godsdienstleraar,
net zoals er
een onderscheid is
tussen het oudste beroep ter wereld
en 't klantenbestand,
of tussen bakker, melkboer, slager
en kruidenier ~
elke heug heeft zijn/haar eigen meug
en de gemiddelde
homomachobonobo snaait
& snelt weg met de gegapte tros bananas,
trommelt zich op de behaarde borst & bewondert z'n balletjes,
wiegelt haar borstjes & billen of slaat het op
een luid krijsen en gillen ~
'genocide is the name of the game
& if you [sympathy for the devil!]
don't know my name yet,
you certainly
will' ...



Maar
welke afstudeerrichting iemand ook kiest,
altijd moet er verantwoording worden afgelegd
over waarom en waartoe je
wat van de christelijke traditie overneemt
of zou moeten opnemen.
DAT is nu
bij uitstek een kwestie van theologie
als systematisch vak,
als dogmatiek of hoe ook
te nemen.


Erken dus
de beperkingen van de leer,
het is niet alles leer wat er in de kerk blinkt,
al dacht men dat vroeger wel,
en werden gelovigen als kleine leerstellige
baasjes opgevoed.

Mystiek
is er ook,
beleving van mensen, rituelen, altijd al geweest:
de eeuwige strijd tussen geest en beest
dat naait en
keest.


Maar hoe je
het ook wendt of keert:
WAAROM er een 'kerk' [kroeg of kapitaal] moet zijn,
en wat ze te vertellen denkt te hebben [of juist niet],
DAARVOOR
is verantwoording nodig!



Wat IS
eigenlijk
OVERbevolking?
Vroeger [en nog wel in sommige streken]
werden alle vruchtbare vrouwtjes om de haverklap zwanger
van de EEN of Andere Lul de Behanger, de Melkboer
of de Heilge Geest?


Waarom vindt men
dat Calcutta overbevolkt is en Parijs niet?
Bangladesh is net zo dichtbevolkt als Malta,
dus men kijkt niet alleen maar naar de bevolkingsdichtheid
als men een land overbevolkt
noemt!


Noemt men
een land misschien overbevolkt
als het eigenlijk alleen maar
arm is?


Als de mensen
in de ontwikkelingslanden
niet zo verschrikkelijk arm zouden zijn,
dan zouden ze ook hogere prijzen voor voedsel kunnen betalen
en zou overproductie - mits men zou investeren in machines en dergelijke -
wel degelijk rendabel
zijn?


En sommige mydi'ers
zullen ook best wel kinderen van maffiosi zijn,
of van parmantige priesters, protserige prostituees, pickpockende paardenhandelaars,
prijswinnende pooiers [daar kunnen die kinderen toch niks aan doen!]
& parate patjepejers!


Is het
een ontoelaatbare veralgemenisering
om te spreken over een wereldbevolkingsprobleem?
Ook de koninklijke huizen
hebben een handje van buitenechtelijke relaties, omkoperij,
mooie praatjes voor de vaak, gekke hoedjes, malle jurken,
handjeklap & kippenfokkerij ...



Anyway,
theologie
[als systematische theologie dus]
neemt wat de christelijke traditie te bieden heeft serieus,
DAT is haar inzet.


En serieus nemen
doe je door geen vraag over te slaan,
HOE kritisch hij ook mag klinken.


Wat ZEGGEN de kerken,
WAAROM zeggen ze het,
WAAR halen ze 'het' vandaan,
en WAAR haalden haar leveranciers
het weer vandaan!


En DAT
is natuurlijk evenzeer geldig
voor allerhande conferanciers, cabaretiers,
kamermeisjes & ~heren, putjesscheppers, exhibitionisten
en allerlei verkopers van lijpe lulsmoesjes & melige
kutverhalen?


NET
ZOLANG
en net zoveel DOORVRAGEN
tot het punt bereikt is dat de kerken
[of WAT voor 'snibbelsnabbelsnollengroupies' dan ook]
er niet meer omheen kunnen,
en zichzelf eindelijk eens
kritisch & stevig onder
de lepe loep
nemen ...


Als je van
Kirchliche Dogmatik wilt spreken,
Wedloop tussen Ooievaar & Ploeg
of van Kunstmatige Inseminatie dan is DAT pas "K.I." &
eventuele uitbuiting van ideologie tot 't uiterste:
kritiek die de kerken [e.d.]
tot de orde
roept?




Het zal
immers best
ook al vaststaan
dat de wereldbevolking
op een bepaald moment zal stagneren,
waarschijnlijk tussen de twaalf en de vijftien miljard mensen,
en het is ook niet uitgesloten
dat dit aantal later weer zal dalen
[ook al gaat dat dan via deportatie naar andere planeten,
massaal uitroeien of -sterven,
'verelendung' of 'verarbeiding tot katten- & hondenvoer'
or whatever] ...


Dergelijke
veranderingen hebben zich,
weliswaar lokaal, in het verleden al heel wat vaker voorgedaan
en leidden dan tot allerlei vormen van kannibalisme,
'koeroekoeroe', 'gekkekoeienziekte', 'aidsformaids' & allerlei
andere 'soa's &
boa's'?



Wat men
overbevolking noemt,
kun je beter armoede noemen,
of liever verpaupering!


De armoede
is een symptoom van ernstige crises
in de economische en financieel-maatschappelijke systemen:
WIE & WAT is eigenlijk misleidend en dom in deze
'wedloop tussen ooievaar en ploeg',
gemekker, geblaf, gemiauw, piskijkerij & strontvreterij,
anafabetistisch gezwets en der gelijke
met in het uiterste geval 'volk zonder land'-ideologie',
'eigen volk eerst',
'rassenwanen' a la Hutoes & Tutsies,
apartheid, black is much more beautiful,
WASP-isme met al die andere uitverkoren volkeren in de verre oudheid
van christenhonden tot en met nijvere
ijverige islamisten, Lonsdalers, Pimmetje & Volkerts, Theo's &
Mad Muhammads, Floddertokkies en al die andere Neef
JohndeMolligheden & Ome
JoopvandenEnderij-
ellende?



En wat is 't verschil
tussen mooipraterij, lulkoek & kutsmoesjes
en de 'stem van het verstand in een zee van geheimen':
WIE is [minstens] de helft van zijn/haar herseninhoud kwijt
OF pleegt een ietwat koele, zakelijke
analyse?



WAT is er allemaal
zo ERG aan,
wat DOET 'het' er allemaal eigenlijk toe
en WIE kan het ook maar ene lor
of mallemoer schelen
waar hooligans heenhollen,
hoe soapseries aanvangen of aflopen,
'hoe goden en godinnen
in elkaar steken',
waar al die mydi'ertjes
vandaankomen of heengaan,
wat ze al of niet uitvoeren, inslikken, oppotten, uitpijpen, afbeffen
of anderszins uit- & aanhalen:
waar je mee omgaat
'daarworjemee'
besmet:
DAT
zal voorlopig nog wel
een wet van Meden
en Perzen
blijven!

knipoogcool!boosblozenhuilen
verdrietigsneakybah!gaap!verward
gemeenengelnahnah
verliefdliefdesverdrietverliefd
verliefd
14 mei 2006 - bewerkt op 20 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende