mydibedtijd voor eigenwijze bejaarden ea snotapen!


=*=


"ANY
myDiUitzicht
op een DefiNitief
Antwoord?"


"BEEFT
de aarde
onder de voetstappen van
Yehosjoea haMasjiach?"


"IS
de fret
losgelaten in het
konijnenhol?"


Ik
herinner me
dat ik ergens in de jaren zestig
heen en weer liftte in de Nederlandse 'bijbelbelt'
tussen Hoogeveen
en Dordrecht, Glanerbrug en Groot Mokum:
'godsdienst' was TOEN bijna nog net zo wijdverbreid
als diepvriesmaaltijden & softdrugs
vandaag de mydidag.


Zo
hier en daar
zag je op viaducten, fabrieksschoorstenen
of boerenschuren een leus opduiken
met 'amerikanen uit vietnam', 'nederland ontwapent'
of 'jezus komt' ...


De
kritische geest
van die jaren
begon hier geleidelijk ook al langzaam
door te dringen met demonstraties, inspraak,
provo's & kabouters.


Op
een grote zwerfkei
had iemand onder de 'plechtige' woorden:
'jezus is het antwoord', gekalkt: 'en wat is
de vraag?
'

Die
dialoog
langs de kant van de weg [Boudewijn de Groot, Bob Dylon]
hield me bezig, en later zag ik dat soort dialogen
ook opduiken
op posters
en autobumpers, t-shirts &
'buttons'.


De
laatstgenoemde 'graffitispuiter'
had waarschijnlijk alleen maar een
soort van 'oneerbiedige' grap willen maken,
maar hij of zij had in feite WEL
DE kernvraag van het 'christelijk' geloof
verwoord!


WAAROM
zou je die "Yehosjoea" volgen,
als 'hij' niet 'het' antwoord is op een ECHT innerlijk verlangen
dat door 'niets anders' bevredigd
zou kunnen worden?


Waarom
niet 'doodgewoon'
iets 'anders' als 'harikrishna's',
die beatlepieppiper 'maharishi mahesh yogi',
'baghwan shree raghneesh' van
'bombay tot oregon',
de 'cpn' of 'lou de palingboer',
'yomanda ratelband',
'mormonen', 'jehovagetuigen', 'rode jeugd',
'paus of moskou',
'pinkstergemeenten', 'charly manson',
'westerling & janmaat',
'david koresh', 'hells angels' & 'massabewegingen',
'koning voetbal',
'deathmetalpopmusic' or
any crazy old 'gothic'/'erotic'/'chaotic'
"WHATEVER"?


Ik
ben van
het OT gaan houden,
omdat het zo indringend
uitdrukking gaf aan mijn diepste verlangens:
ik tref er een realistische visie op de menselijke natuur in aan,
een visie die meestal zo pijnlijk afwezig is in allerlei
oppervlakkige 'christelijke', 'kapitalistische',
'communistische' of 'commerciele'
propaganda!


ONDANKS
dat realisme
zien de schrijvers van het OT,
in het bijzonder de psalmdichters en de profeten,
met verlangen uit naar een tijd dat "G D"
op die verlangens zal reageren,
en de vragen zal beantwoorden die maar niet
weg willen gaan ...


De
schrijvers 'beloven'
dat die 'kwellende vragen'
ten dele zullen worden beantwoord
'als de masjiach
komt'?


=


DEUT
voorziet al het 'mislukken van g ds verbond'
met 'zijn volk'
en beschrijft in angstaanjagende details
wat er zal gebeuren als de
Hebreeers "G D" de rug
toekeren!


De
sombere refreinen
van de profeten op de zwanenzang van Mosje
onderstrepen die
mislukking ...


Niet
alleen de natie,
maar IEDER INDIVIDU faalt in
het 'houden van het verbond':
de wijsheidsliteratuur en in het bijzonder
de predikende leraar,
toont onweerlegbaar aan dat kennis,
rijkdom en een goede afkomst
NIET IN STAAT ZIJN om 'het wezen van de mens' ['machochimphomobonobo']
te veranderen?


Het
OT eindigt dus
met de kloof tussen "G D" de 'onbekende verborgen bondgenoot'
{wordende aanwezigheid: aanwezige wording} en 'mens'
die nog bijna even wijd is als ooit
tevoren!


=


Toen ik
in de loop van
de jaren & reizen
steeds meer ging lezen en schrijven,
spreken en beluisteren over VOORAL en 'uitsluitend'
de JOODSE Yehosjoea haMasjiach zoals ik hem voorheen
niet kende
.
viel het me op
HOE nauwgezet Yesjoea aansluiting zocht bij het OT:
vooral mede dankzij David Flusser, Pinchas Lapide, Danny Boyarin & hun 'nederlandse moderne
varianten' ...


"Denk niet
dat ik gekomen ben
om de Wet of de Profeten af te schaffen.
Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze
tot vervulling te brengen."

{Volgens de "Berg~ of Veldrede
in Mattai 5:17}


Hij
'bestrafte'
de hooghartige elite/establismentfiguren
met de woorden: "Jullie onderzoeken Wet & Schrift[en],
want daar denk je 'eeuwig leven' te vinden,
terwijl DIE het juist zijn die van "MIJ" getuigen
[die IK zoals IK BEN uitleg!],
en TOCH komen jullie
niet naar mij om mij te 'volgen'
en deel te hebben aan
DAT leven!?"


En
na zijn
z.g. 'opstanding' [however 'it' may be]
zou hij tegen de Emmausgangers gezegd hebben:
"MOEST de 'masjiach' dit niet lijden om ZO te kunnen 'leiden':
en hij begon bij Mosjeh en bij al de profeten en legde hun uit,
WAT in al die geschriften op "HEM" & "HEN"
'betrekking
had'!"


Niebuhr,
de 'grote strijder'
tegen 'religieuze en politieke' illusies
zegt ergens dat Yehosjoea 'de steen van Rosetta' is voor het geloof,
die al 'het voorafgaande'
verklaart.

engel
ik ga slapen: pa = moe
'k sluit mijn beide oogjes toe!
salaam sjaloom &
sayonara
engel

20 jan 2006 - bewerkt op 30 apr 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende