mydiafgoderij: de kip & het ei, slachten & wachten


~@~

EEN
ANDER
voorbeeld van riskante idolatry
kunnen we vinden in
HOSJEEA 4:12-19 ~

"Ami be'eetso yisjal oemaklo yagied lo
ki roeach znoeniem hitah wayiznoe mitachat eloheihem!"

"Mijn volk raadpleegt een stuk hout,
uit stokjes lezen ze de toekomst af:
ze zijn bezeten van ontucht en keren zich af
van hun G D!

Ze brengen offers
op de bergtoppen en branden
wierook op de heuvels en onder de eik,
populier en terebint, want in hun schaduw
is het aangenaam verpozen.

VANDAAR
dat jullie dochters overspel plegen
en jullie schoondochters
ontrouw zijn!

Maar jullie dochters
zal ik hun overspel niet aanrekenen,
jullie schoondochters zal ik niet straffen
voor hun ontrouw,
want zelf gaan jullie met de hoeren mee
en brengen offers in gezelschap van tempelhoeren:
ZO komt een volk zonder verstand
ten val ...

Als JIJ
zo trouweloos bent, Israel,
maak Yehoedah tenminste niet
medeschuldig?!

Kom NIET naar Gilgal,
trek niet naar het goddeloze Beth Awen, en zweer daar niet:
"ZOWAAR de HEER leeft!"

Israel verzet zich
als een onwillige koe.
Zou de HEER het dan willen weiden, als een lam
in het vrije veld?

Het volk van Efrayiem
heeft zich vergooid aan afgodsbeelden -
laat het maar!

Ze zijn
hun kater nog niet kwijt
of ze haasten zich al naar
de hoeren.

Zie
hun hartstocht branden,
hun vorsten zijn dol
op schande.

Maar
een wervelstorm zal heen meesleuren.
Met al dat offeren zullen ze
bedrogen uitkomen!"

~@~


Israel
raadpleegt zijn hout,
een houten afgodsbeeld, en orakelstokjes.
Dat doe ze op de heuvels, onder de bomen waar vroeger de Kanaanieten
die goden ook al vereerd hadden: DAAR houden ze hun offermaaltijden
en plegen ze bij die afgodsdienst behorende ontucht,
priesters incluis!

De kanaanitische
goden waren vruchtbaarheidsgoden.
Alleen op "YAHWEH" vertrouwen was voor het besef van Israel veel te riskant!
Het was toch veel veiliger om NAAST 'yhwh' OOK die andere goden te vereren?
DAN was de kans dat akkers, veestapel en
eigen bestaan zouden floreren
VEEL GROTER ...

ZO
redeneert
'de mydimens'.
ALLES op EEN kaart zetten is TE riskant!
DAAR verzet 'het gezonde verstand' zich tegen:
en het is heus niet de bedoeling om "Yahweh" af te schrijven ~ NATUURLIJK niet!
Ze gingen even goed naar de heiligdommen in Gilgal & Beth EL:
DAAR legden ze eden af en gebruikten ze de eedformule:
"ZOWAAR YAHWEH
LEEFT!"

Als je
tegen die mydimensen zou zeggen
dat ze yahweh verlaten hadden, dan zouden ze dat ten stelligste ontkennen
en hun ontkenning zelfs met een eed bij Yahweh
bekrachtigen?

Maar de "HEER zelf"
typeert het WEL zo: want hij is voor hen NIET de ENIGE meer ~
en zodra de Heer Yahweh voor ons niet meer de Enige is en we NAAST hem
op onze eigen zekerheden gaan vertrouwen,
verlaten we 'hem'!

'motie{s} van wantrouwen'


Israel zelf
besefte dat helemaal niet?
Het was er heilig van overtuigd dat het "HEM" trouw was!
Dat blijkt wel, bijvoorbeeld ook uit Hosjeea 8:2, 'waar de Heer zegt':
"Li yisakoe elohai yeda'anoecha Yisraeel!
HOOR ze roepen: "O G D, JIJ bent toch de ONZE? WIJ zijn JOUW Israel!
Isreal roept tot MIJ: MIJN G D, wij erkennen JOU: WIJ vertrouwen ons aan JOU toe!"
Met andere woorden: Israel besefte helemaal NIET dat het vertrouwen op eigen maatregelen
en het offeren aan andere goden niets anders was
dan het loslaten van yhwh!

HEUS,
zeiden ze,
we erkennen "HEM" WEL!
We vertrouwen ons ECHT aan HEM toe:
maar we mogen toch zeker wel een aantal maatregelen treffen en dingen doen,
die wij nodig vinden om ons bestaan OPTIMAAL
veilig te stellen?!

Voor de Heer
yahweh betekent dat afval van hem:
hij immers is dan niet meer de ENIGE op wie ze vertrouwen?
Als zijn volk op iets of iemand NAAST hem zijn vertrouwen vestigt,
dan is dat een regelrechte motie van wantrouwen
jegens de Heer ...

DAAROM
zegt de Heer
bij monde van Hosjeea 10:13 ~
"Charasjtem-resja awlatah ktsartem achaltem prie-chachasj ki-vatachta vedarkcha berov giboreicha!"
Maar jullie ploegden wetteloosheid en oogstten onrechtvaardigheid; jullie moesten de vrucht van leugens eten omdat jullie vertrouwden op je eigen inspanning en op de kracht van je vele soldaten!"
Jullie hebben vertrouwd op je eigen wegen en maatregelen
en op het grote aantal
van jullie helden!

Jullie hebben
een verbond gesloten met Asjoer {HOSJ 12:2},
zijn de Ba'al gaan vereren {HOSJ 13:1} en hebben van jullie zilver afgodsbeelden gemaakt {HOSJ 13:2}!
ZO dwalen jullie steeds verder
van MIJ af ...

Maar
de woorden van de Heer Yahweh
van hemel en aarde en alle leven, tijden en plaatsen ketsen bij hen af op de botte kop:
zij zijn ZO overtuigd van HUN EIGEN GELIJK, dat het woord van g d hen NIET bereikt!
Die profeet Hosjeea is GEK, zeggen ze.
Hij is mesjoche {HOSJ 9:7 ~ 'hanavi mesjoega
isj haroeach'}!


~@~

WIJ,
mydimensen,
van alle tijden en plaatsen,
kunnen
ZO
hardhorend zijn en hebben ons vaak
ZO
ingekapseld in ons
EIGEN
gelijk,
dat we de kritische en waarschuwende stem van g d
niet meer kunnen opvangen
...
DAAR
zijn we dan
DOOF & BLIND
voor geworden,
hoe hard er ook op de wanden van ons hart
geklopt wordt.

liefdesverdriet
~@~
07 apr 2006 - bewerkt op 14 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende