~@~
De tuin
rondom water
gegeven [en
mezelf]
...
~~~
En
'onwards
with this mydi
full of strains & complaints,
joy & relaxation', psychedelicatessen,
moraal en ethiek verborgen onder de publieke mydimoraal
als vangnet, gelegenheidsgever en doekje voor 't bloeien
in the summertime:
de moraal brokkelt af,
het normbesef vervaagt,
mensen verloederen en de hele samenleving
staat op springen.
Van die dingen 'weetjewel'!
Met dergelijke
alarmerende uitroepen
worden we al sinds jaar en dag door de media overspoeld?
OOK wie denkt dat de media op OVERDRIJVING drijven,
is er toch nog niet helemaal gerust op:
als ZOVEEL mensen 'het' zeggen,
zal er toch wel IETS
van waar zijn?
Er WORDT toch
VEEL te hard en zwartgereden,
getankt zonder te betalen, hasj gerookt [en nog erger!],
gecopuleerd dat het een lieve lust is en de spetters
ervanaf vliegen?
OF
om het wat breder te maken:
solidariteit en fatsoen lijken helemaal niet meer in tel,
fraudes, hetzij ten behoeve hetzij ten koste van de zaak,
staan dagelijks in de krant, en ga maar zo door!
NIETS aan de hand?
Maak dat de kat wijs:
DAT kan niet
WAAR
zijn
...
NU
ga ik hier niet
het tegendeel beweren.
Maar om te beginnen zijn de klachten
over 'het verval der zeden' zo oud
als de moraal zelf!
De deugd zie je
overval versmaad worden
en de 'goede werken' verjaagd, zo jammert een dichter
in het midden van de vijftiende eeuw,
en een eeuw later wordt,
door een ander,
de wereld alweer
[alweer!] vol boosheid bevonden
[volgens Gerrit Komrij over de Nederlandse poezie
van de twaalfde tot de zestiende eeuw]
en ZO laat zich, per eeuw [en vaker] gemakkelijk
een bloemlezing van somberheid
samenstellen.
Het kan ons
waarschuwen voor overhaaste
oordeelsvorming?
OOK
de eenstemmigheid
over de OORZAKEN van het verval
van 'normen en waarden' verdient
een vraagteken?
DE Ethiek
krijgt de schuld,
ze heeft haar oren laten hangen naar de Verlichting
en haar ogen wijd opengespert toegeknepen omdat DIE
"G D" als autoriteit verving door
de menselijke Rede,
en is met het bankroet daarvan
MEDE ten onder gegaan in subjectivisme en totale willekeur:
ethiek kan GEEN leiding meer geven
aan Europa [MacIntyre].
De Franse filosofen
[Lyotard voorop] vonden voor dat bankroet de term 'postmodernisme' uit:
de Europese mens heeft zich met het project van de Verlichting
VERTILD aan zichzelf!
En de pauselijke encycliek
Veritas Splendor {1995}
zet zich VOORAL TEGEN de autonomie,
als vondst van de Verlichting,
af ...
myDiMensen
menen tegenwoordig
ZELF wel te kunnen uitmaken WAT goed en kwaad is,
willen van geen wetten meer weten,
[of dwangmatig zelfontworpen wetten & regels hanteren
en 'afdwingen']
of HOOGSTENS voorzover
die in HUN kraam
tepaskomen?!
Ik doe maar weer
[alweer!] een greep uit de mydigrabbelton vol zaagsel
met klachten en misbaar ...
DE vraag is:
beantwoordt er werkelijkheid aan?
Ik zal in wat in de komende dagen en weken volgt
waarschijnlijk wel weer eens betogen dat DE PROBLEMEN
geen andere zijn dan die van ALLE TIJDEN,
dus wel ernstig maar niet ernstiger dan, zeg,
honderd of duizend jaar geleden,
en dat DAAR best mee
te leven valt?
VERDER,
dat de impasse
waarin 'moraal & ethiek' verkeren
niet zozeer die van DE moraal is als wel die van
de ethiekbeoefening,
die verstrikt geraakt is
[voor de allerzoveelste keer] in een kluwen van problematiek
voor het ontstaan waarvan ze ZELF in de allerleerste plaats
verantwoordelijk is!
WAT 'moraal' IS
en wat 'ethiek' houdt ik dus stevig uit elkaar
zoals nog wel zal blijken: het 'hele' myDiVerhaal heeft voorts als tendens
dat NIET ALLES
waar we vandaag 'mee zitten' de schuld
van 'de Verlichting' is,
STERKER:
dat die Verlichting ons,
bij alle karweien die ze niet heeft kunnen afmaken - komt vaker voor -
ons OOK een bestaansverheldring heeft gebracht
waar we NIET MEER
zonder kunnen:
onze {"EIGEN"}
autonomie ...
Wat ik
o.a. tracht te doen
is allereerst weer eens
de 'mydi'-ingredienten bijeensprokkelen
van het individuele wereldprobleem
waarmee de ethiekbeoefening
worsteld:
DAARNA
zal ik weer eens proberen
om de oplossing die de Verlichting zocht,
enigszins te evaluren om ten slotte,
onder de mydititel
'esther en mordechai' of
'de publieke moraal en haar dragers door de eeuwen'
uit die meerjarige inzet
DATGENE [hopelijk]
over te houden
wat [nog meer]
de ethiekbeoefening
zou kunnen helpen
om 'de publieke mydimoraal'
in deze postmoderne eeuw
[gedurig] overeind
te houden.
~@~