mydi~ironie


GELOVEN
is een vorm van
ironie.

DE
gangbare betekenis
van dat woord
is 'ik weet wel beter,
maar doe net alsof'.

Toen ik
op een zandpaadje in Irminloo
bezig was fietsen te leren en omviel,
zei mijn opa:
"O, ik dacht dat je even erbij wou gaan liggen?"
Hij deed alsof hij zei wat er aan de hand was,
maar we [hij en ik] wisten best waar hij het over had:
ik was onderuitgegaan.

DAT
is wat wij
gewoonlijk onder ironie verstaan:
we weten waarover we
het hebben.

FK
geeft een dramatische
[durf ik wel te zeggen]
draai aan die term.
In plaats van te zeggen:
'we weten waar we het over hebben',
maakt HIJ van ironie:
"we doen net alsof we weten
waar we het over hebben,
en vergeten geen moment
dat we maar doen
alsof".

Aan
IRONIE,
kenmerk van de geloofshouding,
geeft hij daarom de omschrijving mee van
'oprecht veinzen'
[ik citeer vrijwel letterlijk].

DAT
doen mensen dus,
als ze geloven.

"Eerlijk gezegd,"
lezen we even verder,
'kan ik me de geestesgesteldheid van de gelovige
alleen nog maar als ironie indenken,
NIET meer als het hogere inzicht
van een bevoorrechte.
De gelovige heeft
met nog wat gelijkgestemden
"G D" 'verzonnen',
en met hun allen doen ze vervolgens
ALSOF die nuttige fictie
ECHT BESTAAT.

Maar ze zouden
vierkant van hun geloof afvallen
als "HIJ/ZIJ" binnenkwam en zei:
"HIGH, HIER ben IK!""

Tot zover het citaat.

Die bladzijden
waar ik het citaat uithaal
ontroeren me elke keer weer.
Ik kom er iemand tegen die in de knoop zit
en NIET doet "ALSOF"?

DOEN ALSOF,
maar dan oprecht -
is DAT 'het'wat gelovige mensen doen?
In het gangbaar spraakgebruik
is geloven meestal heel wat anders.
Eeuwenlang kon ermee worden volstaan:
gelovig ben je als jij je houdt
aan de leer van de kerk.
Wie zich daar NIET aanhoudt,
ervan afwijkt of ERGER nog:
leerstukken loochent,
plaatst zich BUITEN het geloof,
is een ketter of een 'valse'
scheurmaker!

Simpel,
helder: er zijn mensen die 'het'
vandaag de mydidag nog NET ZO zien
of het dolgraag zouden
willen hebben ...

~

Maar helaas,
de klad is erin gekomen.
Het geloof van "DE" kerk
[tempel, synagoge, moskee e.d.] onderschrijven
doen mensen niet meer ongezien:
'geloof is jezelf overgeven',
leerde FK in zijn jeugd.

WAARAAN?
AAN "HET"
GELOOF!

~

En DAT
gaat dus NIET MEER!
Ervaring, wetenschapresultaten,
een zwijgende hemel, ongerijmdheden in het geloof -
de gelovigen hebben er,
denk ik,
alle eeuwen mee geworsteld,
maar meestal ZWEGEN ze erover
OF richtten hun klachten tot de ENIGE
die er WEL oren naar had,
"G D"
[hoopten
ze] ...

BOVENDIEN
was het vaak letterlijk levensgevaardlijk:
VOORDAT je het kon soms kon beseffen werd je gestenigd,
uitgestoten, een kopje kleiner gemaakt, gekruisigd,
opgehangen, verband, gemarteld, gevangen gezet voor de rest van je leven
of 'iets dergelijks'?

Maar 'dat alles' {?}
is vandaag de mydidag 'voorbij',
de kritiek op de kerkleer gaat steeds dieper,
is bij tijden zelfs onweerlegbaar,
en de MOED om ervoor uit te komen heeft bezit genomen
van de harten der 'ketterse'
gelovigen.

Onze Frans
WAS er 'zo een':
HIJ 'gaf zich bloot'.
De kerkleer waarmee hij niet verder kwam
dan oprecht veinzen,
is de leer van de Rooms-Katholieke Kerk,
laten we het niet vergeten;
niet dat de ANDERE kerkgenootschappen en religieuze stromingen
GEEN leer hebben,
maar de leerstelligheid is er soms wat MINDER streng en globaal,
en het leergezag minder
RIGIDE?

En nu de Rooms-Katholieke Kerk
de laatste tijd weer eens aanstruurt
op een forse reconfessionalisering kan het geen kwaad
DAT nog eens te bedenken!

Oprecht veinzen,
dat bleef er voor hem
over.

WAAROM
dan niet ALLES weg,
schoon schip,
leeg blad?

De 'nuttigheid'
van de fictie komt hier om de hoek:
laten we maar doen 'alsof',
want ook al IS die 'geloofswereld' er niet ECHT,
'we kunnen haar [nog]
niet missen'!

Lees
Mystiek lichaam

er maar op na als het je interesseert om te peilen
HOE uitzichtloos FK [en niet alleen HIJ]
die schokkende situatie inschatte
van mensen zoals hij
[en wij].

engel
blozencool!knipoog
sneakybooshuilen
verliefdliefdesverdrietverliefd
06 jun 2006 - bewerkt op 23 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende