MvB: Die 19e eeuw is zo'n beetje allesbepalend, zo
menen historici!?
RK:
"Veel van onze gewoonten stammen uit die tijd, ja. Zó is ook onze manier van reizen, 't bezoeken van wereldsteden, monumenten & musea: opgelegd door 19e-eeuwse aristocraten! Reisgidsen vertellen je wáár je heenmoet? En juist dáár moeten we vanaf, vind ik!!!
De kùnst van het reizen moet opnieuw ontdekt worden: MÈNSEN BEZOEKEN, inplaats van monumenten! Zòrg dat jij zíet hóe mensen onder andere culturen LÉVEN! Wat voor kleur ondergoed mensen dragen & hoe kinderen spelen!"
MvB: Op dat idee is de Lonely Planet toch al gebaseerd?
RK: "Ja, maar nu iedereen met de Lonely Planet reist, kom je alleen nog maar dezelfde mensen tegen! Gooi dus je reisgidsen weg, zou ik zeggen. Ontmoetingen met vreemden veranderen je 't meest. Dat is ook 't vervelende aan Facebook & Twitter, waarmee je haast alleen maar mensen vindt die op jou lijken, & waarmee je géén mensen tegenkomt die van je verschillen! Je reist pas ècht als jij jezelf onderweg dingen hoort zeggen die je nog nooit eerder gezegd hebt! Wat míj hier @ A'dam bv. opvalt: dat de stoplichten 't aantal seconden aangeven dat je wachten moet: wij zijn blijkbaar zó geobsedeerd door tíjd! De eerste klokken, de middeleeuwse klokken hadden nog geen minuten, alleen uren? Tegenwoordig hebben we ook al 'n secondewijzer: toen Leonardo da Vinci werkte aan 'Het Laatste Avond-maal' kòn hij nit de hele tijd op 'n horloge kijken; er was nog geen 'tien over vijf', dát bestond toen niet eens! Ik heb zelf alle klokken al afgedekt thuis! En de klok van m'n Tele-Foon afgehaald: geloof me maar, zoiets kàn héél bevrijdend zijn!"
MOR NEIGT TOT RK's visie: als kind kon ik al eindeloos lang doorgaan met zwerven, lezen, tekenen, schrijven, onderweg zijn & die pa-tronen hebben zich voortgezet dwars door al die decennia heen in tientallen landen @ Yotapata, Avdat, Petra, Decima & Toyosato ...
Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
01 apr 2018
31297gkbvo6143 mijn zoon, Yóràm, de kóning van ~~~
-
O
01 apr 2018
31296gkbvo5141b/antipropagandanepnieuwshogwashshit
-
O
01 apr 2018
31295gkbvo5140b wie dàt praetje blijft geloven ~~~
-
O
01 apr 2018
31294gkbvo5139b ik kan 't niet beschrijven, maar ~
-
O
01 apr 2018
31293gkbvo5138bpoetinerdogantrumpbibibaba&bubuNIKS
-
O
31 mrt 2018
31292gkbvo5138mijn jongste zoon, de dappere Yóràm,
-
O
31 mrt 2018
31291gkbvo5137b Ik wil niet zeuren, maar wáár.....
-
O
31 mrt 2018
31290gkbvo5137 Athaliyah vertrok gemelijk ~~~~~~~~
-
O
31 mrt 2018
31289gkbvo5136 zó wàs het, Prìns, níemand kàn ~~~~
-
O
31 mrt 2018
31288gkbvo5135 Yóràm aarzelde? Ik keek hèm nu níet
-
O
31 mrt 2018
31287gkbvo5134 de allergrootste dagelijkse ellende
-
O
31 mrt 2018
31283gkbvo5134b ik knielde naast Achaziyahs bed &
-
O
30 mrt 2018
31280gkbvo5133 de profeet verscheen aan Achaziyahs
-
O
30 mrt 2018
31279gkbvo5132 'Geen sprake van,' zei ik.
-
O
30 mrt 2018
31278gkbvo5131'O,' zei Achaziyah. Hij zweeg ~~~~~~
vorige
volgende