morgen sterven we
Word je
van vasten en onthouding
ook een beter mens?
De meeste myDi-mensen zijn 'hetzelfde'
en toch heel verschillend in wat hen schokt of juist koud laat!
In een cultuur vol van drank- en vreetzucht zal het ongetwijfeld goed zijn
om je van tijd tot tijd bepaalde beperkingen
op te leggen ...
Levenspatronen sluipen
zo geleidelijk je leven binnen en krijgen vaak meer greep op je dan je jezelf bewust bent.
Tegenwoordig vasten de meeste mensen niet meer vanwege religieuze motieven waardoor vroeger schijnbaar alles werd gedomineerd,
maar vanwege
de lijn.
Toch lijkt
het religieuze motief
nog niet geheel verdwenen: de dikke mydimens wordt bijvoorbeeld nog steeds
een soort van zondigheid
aangewreven.
Vaak wordt hen
door de omgeving op min of meer subtiele wijze te verstaan gegeven
dat hun corpulentie het gevolg is van wilszwakte, van een onvermogen om zich in te houden ten overstaan van suikers en vetten: wie vast en dieet, laat daarentegen zien
hoe sterk de mydimenselijke wil
kan zijn.
Het religieuze idee
dat een persoonlijke "G D" of lokale dictator [o.i.d]
van mensen grotere en kleinere offers vraagt is niet zo sympathiek.
Dat kan afschrikwekkende vormen aannemen van bijvoorbeeld een Avraham/Abraham/Ibrahim die bereid is om zijn zoon te offeren [Bijbel: GEN 22:1-3; Koran: Soera 37:99-113] of de richter Jefta
die het ook daadwerkelijk doet door zijn dochter om te brengen
op goddelijk bevel [Rechters 11:30] ...
Het kan ook
onschuldige vormen aannemen, zoals een tijdje niet eten of drinken.
Maar al snel moet je daarbij toch weer denken aan de meer extreme vormen van boetedoening.
In het boek van William James, "The Varieties of Religious Experience", kun je gruwelen van alle beperkingen die mensen zichzelf opleggen op grond van
een vermeend goddelijk bevel?
En dan wil het
nog niet eens hebben
over de gehoorzame volgelingen of fervente tegenstanders van al die 'menselijke' flapdrollen als koningen, keizers, fuehrers, voorzitters, roergangers en andere vulgaire presidenten die hun tegenstanders stuk voor stuk of bij bosjes van miljoenen tegelijk ombrachten
binnen korte tijd!
Het opleggen
van beperkingen
of het jezelf verliezen in eindeloze gulzigheid op allelei gebieden des levens [aan of van jezelf of 'anderen'?] is nog steeds een favoritete bezigheid van de 'soort' die ik voor het gemak
in 'myDi' maar vaak benoem als
'homomachobonobo' ...
De gedachte
dat wij onze begeerten de vrije loop moeten laten,
is sinds de jaren zestig populair geworden onder steeds meer volksstammen waar ook ter wereld?
Met name op het seksuele gebied werd een totale bevrijding van sociale conventies gepredikt,
waarvan we inmiddels ook de kwalijke gevolgen merken, zoals een 'nieuw' soort
dwangmatigheid in de seksuele of aanverwante
massaconsumptie!
Dat is o.a.
een uitvloeisel van de romantiek
waarin de menselijke natuur als 'iets goeds' werd voorgesteld?
In het klassieke Griekse denken wordt gesteld dat de natuur - en ook de menselijke natuur -
neigt naar het onmatige, en dat deze cultuur daarom gecultiveerd
moet worden ...
Er is
een inspanning
van de rede voor nodig
om de natuur om te vormen en in goede banen te leiden!
In het christendom staat 'de wildernis' voor het terrein waar 'de duivel' bijna volkomen vrij spel heeft,
terwijl 'het paradijs' wordt voorgesteld als 'een geordende tuin'?
Zowel in de Griekse beschaving als in de christelijke traditie
betekent beschaving dus in EEN woord:
tegennatuurlijkheid ...
En daar past vasten ook wel een beetje bij?
Er wordt wel gezegd:
vasten en offeren symboliseren de orientatie van religie op het geestelijke,
het transcendente: het geeft aan dat het menselijke leven MEER is dan "Laten we eten en drinken,
want morgen sterven we"!
Maar
de vraag is en blijft
of je daarvoor religie of vasten of offeren, politiek of bestedingsbeperking
of belastingen nodig hebt?
De menselijke beschaving
maakt natuurlijke behoeften tot iets kunstmatigs.
Door bestek te gebruiken, door op vaste tijden te eten, door het voedsel te koken, en door bepaalde etenswaren TABOE te verklaren, laten mensen zien dat ze 'geen dieren zijn' ...
Dat doen we ook door vasten: of bijvoorbeeld door geen hamburgers, patat, bakken ijs en pakken en zakken chocola en andere snoep te blijven opvreten?
In sommige kringen is dat de nieuwe
moraal rondom het eten
aan het worden!
HELPT
'religie' mensen wel
om zich te ontworstelen aan het aardse en het stoffelijke?
Zo loofde een Pakistaanse 'moslimgeleerde' 8400 dollar uit voor het doden van de tekenaars van de cartoons uit de Deense krant Jyllands Posten. Twee volgelingen van deze geile 'geleerde' verhoogden het bedrag: de ene loofde EEN miljoen dollar uit, de andere 16.800 dollar EN een auto ...
Wat mij daarin frappeert is: zijn die 'trouwe gelovigen' alleen maar te motiveren tot het verrichten van hun zogenaamde 'religieuze plicht' door hen "GELD & GOED" te beloven?
En dan nog met zoiets triviaals als
'een auto' ...
Natuurlijk,
het zijn extreme voorbeelden,
maar het materialistische belonen voor religieus goed gedrag zit diep ingebakken
in de meeste wereldgodsdiensten en politieke ideologische systemen: zij zijn dan ook veel materialistischer dan bijvoorbeeld de verheven moraalleer van Baruch de Spinoza
die denkt dat de deugd haar eigen beloning is.
Met dank aan de trouwe verdieping:
tijd voor nog even een warme douche voordat 't Emotional Brain van Almere roept
en de Nederlandse Spoorwegen hun kunsten weer
gaan vertonen.
Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende