Ook
'n myDimummie
levert, beter nog
dan alle andere mogelijke
menselijke overblijfselen, 'n schat aan
informatie op over 'n verder bijna alweer totaal
verdwenen min of meer beschaafde persoonlijkheid:
meer nog dan bv. o.a. Toet Ank Amon & Nefertiti e.d.? Van 'n Adam,
Avra(ha)m, Yitschak, Ya'akov, Noach & al hun zonen & dochters weten we minder
dan over onze neointernetentries als dadelijks voer! "Neogeconserveerde mensen" zijn uniek bewijsmateriaal:
niet de oudste 'mummies' ter wereld, maar wel 't meest sprekend tot je verbeelding; in ieder geval ÌS (w)elke mummie
dan ook 't resultaat v/d eeuwenoude drang v/d mens om de dood te wìllen 'overleven'?! Vroeger was je afhankelijk van wat skeletresten, hand- & voetafdrukken, gereedschap, eetgerei, kleding & sieraden of het geschrevene wat we ooit alleen nog maar konden doorvertellen in verhalen rondom ons kampvuur!? We willen graag 'n 'ziel'/karakter/masker verder laten 'doorbestaan', hóe
dan óók! Ons beschermen tegen totale ontbinding, verrotting, vernietiging, verbranding & allerlei uitroeiingen? Was je vroeger meestal nog afhankelijk van fantasie, verbeelding, dromen/visioenen, nú zijn we steeds meer aan 't klonen, kruisen, in- & úitprinten van welk materiaal dan óók: we leven voort in onze verbeelding door het gebruik maken van 't beschikbaargekregen materiaal in welke vorm dan ook. Als we oude beschavingen bestuderen, onderzoeken we overblijfselen van hun nog her en der resterende bouwwerken & oeroude geschriften: alle voorwerpen die bewaardgebleven zijn in de diverse stadia van ontstaan & weer vergaan?! De myDimummie van 'n man
of vrouw die langgeleden gestorven is, ÌS meestal veel interessanter dan alles wat 'n archeoloog kan vinden in diverse staten van 'rest':
'n Persoon die leefde & stierf in 't verre of recente verléden, vertelt ons 'n éigen verhaal over ons verleden via botten, tanden, vlees, de vitale organen, huid & haar, vinger- & teennagels barstensvol geheimen over de plaatsen & tijden waar & wanneer we leven & sterven?!
Moderne technologie, röntgenstralen, radiokoolstofdatering, DNA/RNA-analyse e.d. bieden ons net zo veel of zelfs méér kansen dan alle gevoelens, gedachten, daden, foto's, handschriften & persoonlijke bezittingen; niet eens zozeer 'de dingen' doen er toe als wel het hele samenspel van verliefdheid & bevruchting, opgroeien & opvoeding, plus- & minpunten, ervaringen, middelen, oorzaken & gevolgen van ons worden, zijn & vroeger of later 'niet meer zijn': geen wonder dat we zo gek zijn op kunst, films, virtuele realiteiten & 'samenspelen'!
Alsvanouds noemden we dàt dan ook vaak 'g d': 'n verondersteld 'aanwezig zijn' van eeuwigheid, alomtegenwoordigheid,
inzicht & een beoordelings- & waarderingsvermogen samengaand met 't beseffen van tijd, ruimte,
aanvoelen, inbeelden, oplossen & opnieuw ordenen als betrof 't
gewìlde creativiteit, overdachte vormgeving &
permanente heroriëntatie 'op doelen
& middelen' - vrij
ontdekkend &
ontwerpend!!