modern mydiliterature & weird old prophets ...


~*~



IEMAND
die zich verdiept
in de profeten
is blootgesteld aan
een aanhoudend bombardement
van keiharde uitspraken, en je moet wel
een harde schedel hebben
om zulke klappen te
kunnen
opvangen?




ALS JE
de bijbels
van zelfs de ijverigste studenten bekijkt,
dan zul je dus ook meestal halverwege Het Boek
waarschijnlijk een aantal smetteloze ongelezen
bladzijden aantreffen.


DAT
geeft wel aan dat
de oudtestamentische profeten
nog maar zelden worden gelezen,
hoewel die zeventien 'profetenboeken' ongeveer
eenvijfde van de bijbel uitmaken
WAT is hiervan
de reden?


Die
profeten
zijn vreemd en verwarrend,
en ze lijken allemaal een beetje op elkaar,
dat is blijkbaar genoeg om de meeste mensen
ervan te weerhouden
om ze te
lezen!


Vreemd?
De meeste krantenkoppen
van vandaag de dag zijn niet minder schokkend
en heel wat mydiverhaaltjes lijken ook als twee druppers water
op elkaar in heel wat
opzichten!?


In
vroeger tijden
waren de visioenen uit Daniel & de Openbaringen
helemaal 'in':
allerlei sprekers gaven uitleg
over de betekenis
van de verschillende klauwen,
horens en
ogen ...


En
horrorfilms
zijn tegenwoordig nog steeds
een 'hot item' met de krankzinnigste
'verbeeldingen' in onmogelijke
situaties en mengvormen
van een doodsaai bestaan
en de meest 'fantastische'
griezelplots!


De drie
'voornaamste'
profeten, Yesjayahoe, Yirmeyahoe & Yechezkel,
verwoorden respectievelijk de maniakale, de depressieve
en de psychotische aspecten van de profetische boodschap[pen] ...
Rustige, bezadigde, evenwichtige en gematigde profeten
tref je in feite praktisch
nergens aan?


Verwarrend?
Ja, inderdaad!
Iedere spreker had en heeft wel de een of andere
'eigen theorie' over het aantal uren, dagen, weken, maanden, jaren en
eeuwen dat wij, 'christenen en de rest van de wereldbevolking',
moesten en moeten blijven lijden tijdens de grote vreselijke
onderdrukkingen van smakeloosheid en doomsdayscenario's,
en WAAR op aarde 'de antichrist' {OFZOIETS}
opgroeide in wat voor
tijdperk dan
ook ...


Toen de
Europese Economische Gemeenschap
tot stand kwam, steeg de opwinding weer eens ten top
- de tien horens van het beest van Daniel! -
om weer wat af te nemen toen de volgende leden
werden toegelaten?


Als je de
kerkgeschiedenis bekijkt,
dan kom je erachter
dat 'christenen' al eeuwenlang
op de 'verkeerde paarden hadden gewed',
toen Mussolini, Stalin en Hitler
hadden gewedijverd om de rol van
de antichrist te spelen
en dat was ook al het geval
honderd jaar daarvoor EN
in de vijftiende, vijfde en eerste eeuw,
toen allerlei 'gelovigen'
al bijeenkwamen op bergtoppen
[of waar dan ook]
om de wederkomst
van Christus af te wachten;
ook het joodse volk heeft vele messiassen en
paljassen gekend,
evenals de moslims met HUN sekten
en onderlinge maffe
rivaliteit om 'de enige echte'
extreme gewelddadige
interpretatie ...


Zelfs
z.g. 'verlichte geesten'
legden plechtige verklaringen af
over de vervulling van deze of gene profetie,
verklaringen die ons nu achteraf behoorlijk dwaas
voorkomen en in de oren
klinken?!


En
nog niet
zolang geleden
werd de invasie van de Afrikaanse bijen,
de zogenaamde 'killer bees',
aangewezen als de vervulling
van de profetie van de vijfde bazuin in Apocalyps 9;
men gebruikt[e] het getal '666', AIDS,
vogelpest, hekserij en tovernarij,
moderne wetenschap, Dracula, Frankenstein,
atomaire, biologische en chemische wapens,
spionageschandalen, Iran & Irak, Khomeiny, Saddamn
en Osama Bin Laden, secten teveel om op te noemen zo-
als de 'pinkstergemeenten',
'evangelicals', 'jehova's getuigen',
'mormonen' en ga zo maar door:
'het einde van de wereld', 'de laatste dag',
Mitterand, Thatcher, Poetin, Bush &
de komende 'apocalyptici'
in de volgende
jaren ...


Vlak
voor het einde
van de 'twintigste eeuw'
verscheen er al een groot aantal boeken,
waarin werd voorspeld dat er in het jaar 2000 grote dingen
zouden staan te gebeuren, wat weer [voor de zoveelste keer!]
een herhaling leek van de hysterie
rond het jaar 1000 &
het jaar
'0' ...


"Experts"
op het gebied van profetie
waarschuwden voor 'rode vaarskalveren'
die in het geheim werden gefokt in Israel,
voor computersystemen in Belgia & Luxembourg
die geprogrammeerd zijn
om de 'tekenen van het beest' te registreren,
en voor 'geheime' troepen/inspecteurs
van de VN die worden binnengesmokkeld & worden verwacht
in militaire bases/gevangenissen
van de VS,
of omgekeerd?


ALLE
toekomstvoorspellers
in de geschiedenis hebben
talloze indrukwekkende redenen aangevoerd,
waarom de verborgen profetieen in de bijbel vervuld zouden worden
juist in HUN tijd en tot dusver hebben ze ook allemaal
de plank misgeslagen, wat helemaal niet zo
verwonderlijk
is?!


Joodse
schriftgeleerden
hadden eeuwenlang de tijd om zich te verdiepen
in de profetieen over Yehosjoea's geboorte en leven,
en hoewel die 'voorspellingen' voor gelovigen van deze of gene tijd
glashelder leken en/of lijken, kon niet EEN van die specialisten
de 'eerste' komst van de 'masjiach' voorspellen,
laat staan 'de
volgende' ...


Waarom
zouden 'wij' het er beter afbrengen
bij het voorspellen en/of herkennen van
een 'tweede
komst'?


En
ik moet
eerlijk bekennen
dat ik door al dit soort overwegingen
steeds meer vraagtekens ben gaan stellen en zetten bij het nut van
het bestuderen van de profeten:
als er niemand is die ze serieus neemt,
waarom zou je ze
dan lezen?


"Ze lijken
allemaal op elkaar!"
Dit laatste bezwaar was
voor mij wel het grootste obstakel
bij het lezen van de profeten en van allerlei
andere 'mydiverhaaltjes'.
Ze verveelden mij:
in de vorm van preken,
poezie, politieke uitspraken
en in de literatuur tot en met myDi aan toe,
geven alle profeten
en 'gewone mydimensen & mydi'ers'
variaties op hetzelfde
thema dat in twee zinnen
kan worden
samengevat:
"Het zal slecht gaan, ECHT SLECHT.
Daarna zal het 'veel beter' gaan!"


Het komt
erop neer dat,
als ik al over
de profeten nadacht,
ik het beeld kreeg van
bekrompen oude mannetjes
die met opgeheven vingertjes
de wereld bekritiseren,
OF van 'pubers & adolescenten'
die praktisch alles
voor zoete koek slikten & doorslikken
wat hun maar
werd & wordt aangeboden
via de media,
beelden die al veel
cartoonisten hebben
geinspireerd.

engel
16 jan 2006 - bewerkt op 02 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende