met de gulden mydiroede & ~snede op pad in 2006?!?


*


DOMME
WAANZINNIGE
EXTREMITEITEN:

als er iets kenmerkend is
voor 'de mens'
dan is het wel ons
extremisme?


Verdwaald
lijken we wel
tussen schrijnende armoede en
overdadige rijkdom,
totale invaliditeit en opgeklopte fitness,
gecultiveerde idiotie en toevallige intelligentie,
gevoel voor rechtvaardigheid en massale moordpartijen,
navrante humor en stompzinnige haat ~ je kunt het
zo gek niet bedenken
of van alle levende wezens
slaagt de mens er telkens weer in om verzeild te raken
in allerlei merkwaardige
uitersten!

We
staan altijd
aan onze grenzen
en zijn het ons vaak niet eens
bewust?

-


Als
werkelijke religie
verborgen innerlijkheid is,
dan is ze voor een komische opvatting
per definitie
ontoegankelijk.

Het
komische
is namelijk 'lager'
dan het religieuze,
en dus KAN het religieuze
er niet mee in botsing
komen.

Ware
religie
is tegen het komische
absoluut voldoende
bewapend ...

Bovendien
is een werkelijk religieus mens
door de humor in zijn eigen binnenste
ook nog eens tegen het
komische beschermd.

Als
de godsdienstige religie
zich dus soms met behulp van wetgeving
en politie tegen het komische wil beschermen,
dan kan dat wel goed bedoeld zijn,
maar het is maar zeer de vraag
of ze daarbij in laatste instantie wel
door religieuze motieven gedreven
en bepaald
wordt.

Bovendien
doe je het komische onrecht
als je het als vijand van het religieuze
beschouwt?

Net
zoals het denken
geen vijand is van het religieuze,
zo is ook het komische
dat niet!

Alles,
dus ook denken en humor,
staat juist in dienst van het religieuze,
als het hogere ...

Alle
religiositeit
die aanspraak wil maken op iets uitwendigs,
iets in het uiterlijk leven,
moet oppassen,
moet meer op zichzelf bedacht zijn
dan op het
komische.

Want juist
in die situatie
is het volkomen terecht
dat het komische haar helpt
om haar ogen te openen
voor haar eigen uiterlijk
vertoon.

Als
je het
niet verdragen kunt
dat anderen lachen
om dat wat jou
in je binnenste
absoluut bezighoudt,
dan ontbreekt het je
aan werkelijke
religieuze
innerlijkheid.


-


Voor
de zoveelste keer
heeft 'het oproer' zich
de afgelopen dagen weer eens
als een olievlek
uitgebreid.


Nadat
vrijdag [alweer?]
in demonstraties vooral
bedreigingen werden geuit,
gingen daarna dit keer de consulaten
in brand in Beiroet, Damascus en Jakarta
en in Libanon, Somalia en Afghanistan
vielen weer eens
doden.


TOCH
hebben westerse
en islamitische landen elkaar nodig:
zowel politiek als economisch EN
met allerlei substantiele minderheden,
waarvan de integratie vaak moeizaam verloopt,
kunnen conflicten soms het debat op gang helpen komen,
terwijl escalatie meestal
destructief werkt?


Daarom
is het goed
om te beseffen
dat er ook hier nuances
KUNNEN
zijn!


Vrijwel alle
orthoxe, behoudende, conservatieve
joden, christenen en moslims [o.a.] verafschuwen cartoons
als ze de kern van hun identiteit
expres beledigen,
maar er zijn velen die dat
eventueel wel met felle demonstraties willen uiten,
en niet met geweld tegen individuen
of diplomatieke
vertegenwoordigingen?


Juist
bij veel
extreme protesten
blijken groepen betrokken die belang hebben
bij het scheppen van
nog groter
chaos!


Protesten
die de limieten
van vreedzame demonstraties overschijden
zijn daarom uiterst gevaarlijk en nadelig
voor de inspanningen om legitieme zaken
te kunnen verdedigen ...


De
hele
menselijke geschiedenis
schijnt gedomineert te worden
door escalatie, degradatie, stompzinnigheid,
onbeheerste gevoelens, wantrouwende gedachten
en krankzinnige
daden?


Zowel
'in het mini klein' als
'in het macro
groot'?


Vrijheid van
meningsuiting en
het respectvol omgaan
met anderen [en jezelf!],
individuele worstelingen tussen vier muren
en massale betogingen in landen
waar werkloosheid toeneemt
en scholing hopeloos
tekortschiet!


Vrijheid
houdt volgens het verdrag
voor de rechten van de mens op,
als de bescherming van de rechten van anderen
in de ver{d}rukking
komt ...


Gewapende
woeste eenheden
die hele dorpen uitmoorden
als represaillemaatregel
voor acties door verzetsstrijders:
de meeste slachtoffers vrouwen, kinderen
en ouderen ...


Uitbarstingen
van onbeheersbare woede
om wat voor reden dan ook en waar dan ook:
de stijgende overbevolking, gebrek aan goed onderwijs,
toenemende werkloosheid, gewelddadige demonstraties en terrorisme,
stenen gooien, met messen steken, schieten en saboteren,
knuppels, speren, pijlen en raketten, bommen en
granaten met de ABC-wapens van de 'rijke'
landen aan de top en 'politionele'
acties overal ...


Het afbeelden
van 'heiligen' is ook zo'n taboe:
laat staan het karikaturiseren van goden
en profeten, koningen, keizers, presidenten,
gewapende machten, terroristen en andere
'heilige huisjes', erogene zones en al of niet
gekortwiekte venusheuvels en
phallusaanbidders?


Aan
de ene kant z.g.
toppunten van 'perfectie en
onfeilbaarheid' of
'godsbeelden en economisch
almachtigen',
en
aan de
andere kant
ridiculisering van
of
strijd tegen
vermeende of
terechte wil
tot 'wereld-overheersing
en verwijdering van terroristen';
het 'agressieve,
imperialistische Westen',
'verwerpelijke, liberale seculiere
waarden',
wederzijdse woede
en totaal
onbegrip ontaardend
in nog meer
geheime executies
en openbare onthoofdingen,
ophangen, verbranden,
isoleren en eindeloos fanatiek
demoniseren ...


Zonder
een beetje 'theologie'
kun je de mydiwereld van vandaag
niet meer begrijpen?
Verontwaardiging en bedreiging met geweld,
demonstraties pro & contra 'whatever',
dreigende ontslagmaatregels
en het boycotten van
'wat dan ook' ...


Voor
'westerlingen'
lijken al die ueberheftige reacties
onbegrijpelijk: is dat een teken hoezeer
onze cultuur door het christendom
beinvloed is?


Spottende
afbeeldingen
wekken 'elders'
woede op:
terwijl 'hier'
in het christelijk geloof
juist de afbeelding
van "G D"
of beeldvorming
rond
'g d' die
'mens geworden is',
om
'menswording'
te
bevorderen,
centraal
staat:
dat noemen we
'goed
nieuws'
in
de
oeroude
christelijke
'evangelies' ~
terwijl
geweld
altijd wordt gevoed
naar het schijnt
door beelden die afstand scheppen
en 'de ander'
isoleren ...


Joden
gekenschetst
door
de nazis o.a.
als 'untermenschen'
die zichzelf
zagen als
'uebermenschen' ...
resultaat van eeuwen
godsdienstwaanzin,
pogroms
& razzias,
brandende huizen,
verkrachtingen en slavernij,
kolonialisme en
onbegrensd winstbejag ~
wanneer de afgodische beelden
hun mensenoffers eisen,
lijdt g d
in Yehosjoea:
ook al gaan mensen ten onder
aan liefdeloosheid en
onbegrip -
de liefde verlaat
hen niet:
DIT
'g dsbeeld'
haalt alle vijandbeelden
onderuit ~
de liefde zoekt
de ander
als de ander
te verstaan,
maar lijdt eenzaam
onder hardnekkige
beelden ...


Waar
blijft het mysterie
als we alles
en iedereen 'verketteren'
tot 'seksbom' of
'seksmaniak',
en de ander beroven
van zijn/haar mysterie
en terugbrengen,
reduceren en ridiculiseren tot
voorspelbaar beeld
dat mensen van elkaar
nog verder
vervreemdt?


Genoeg
voor
nu,
want
dit wordt alweer
veel teveel en TE
lang?


Even
op zoek
naar
de
gouden
'middenweg'
midden
tussen
al die fanatieke
gewelddadige
krankzinnig
pijnlijke
extremiteiten
en
waanzinnigheden!

engel
07 feb 2006 - bewerkt op 04 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende