me and my big mouth

"Ed, hou je grote bek tegen me". Het werd gezegd gistermiddag. Nu ontken ik niet dat ik niet op mijn mond gevallen ben en als ik vind dat ik echt gelijk heb, mijn gelijk ook zal halen, maar in dit geval had ik én gelijk én gaf ik geen grote bek. Toch zette deze zeven woorden de toon voor een complexe avond werk en was het tekenend voor de sfeer van de hele dag, zowel tijdens het werk als daarvoor en erna in privé-contacten.

Ik ben, zoals velen weten, iemand die het liefst zo min mogelijk regels heeft, maar als er een regel is dan is die regel bindend. Voor mij geldt niet dat elke uitzondering de regel bevestigt. Meestal zijn uitzonderingen namelijk voorkeursbehandelingen en die werken doorgaans averechts. Zo ook, gisteren. Grote groepen krijgen vaste tafels, die het ook voor een bediening overzichtelijk houdt. Grote groepen krijgen een beperkte menukaart (lees vaste menu's). Ongeacht wie er in de groep zitten. Helaas blijkt niets minder waar...

Na eerst, "het gebeurt hoe ik het wil want ik ben de baas" het onderspit gedolven te hebben, is naderhand toch voor de optie van mij gekozen. Echter de groep gasten dacht daar anders over en ging alsnog zitten hoe ze wilden. Sorry? Dat is de omgekeerde wereld. Maar ja, voorkeursbehandelingen werken altijd averechts schreef ik zojuist al.

Maar genoeg over werk.
Het was gisteren ook een dag vol lessen. Lessen over (on)gelijkwaardigheid en privileges als gegeven nemen. Om met het laatste te beginnen, het is net gek om een drankje weg te geven als barman of barvrouw. Maar wanneer iemand er van uit gaat dat een drankje altijd gegeven wordt, dan is het een verkeerd verhaal. Want wat is de reden van een bezoek dan? het gratis drankje...
Laat staan, wanneer de persoon ook nog niet van plan is elders een deel van de rekening te voldoen. (De ongelijkwaardigheid waar ik al over sprak).

Aangezien dit niet in mijn eigen leven speelde, maar bij een dierbare vriendin, zal ik er verder niet op in gaan.
Wel werd duidelijk dat uiteindelijk de liefde, de vriendschap en de verbondenheid inderdaad niet gelijkwaardig was en niet gestoeld op de persoon, maar op de status van de persoon. Zoals het op tinder gaat: swipe naar links... en door!
05 jan 2018 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van EdBroekhuizen
EdBroekhuizen, man, 46 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende