lrscah70: alois pfaller was één v/d vele jong-com-
MUNISTEN DIE DEELNAMEN AAN STRAATGEVECHTEN MET DE NAZI'S! Als leerling-schilder & -behanger was híj begin jaren '30 v/d vorige eeuw @Beieren al lid geworden v/d Kommunistische Partei Deutschlands aka KPN om-dat hij gruwde v/d antisjemitische politiek v/d nazi's èn 't gevoel had dat zíj níet ècht geïnteresseerd waren i/h wèl-zijn van íedere Duitser: 'Als ze marcheerden had je níet 't idee dat ze opkwamen voor de belangen v/d arbeiders
of v/h Vòlk, dat de arbeiders 'n báán moesten hebben & dàt soort dingen. Ze hadden 't àlléén over steun aan Hitler, & over wat voor 'n Groot Reich & dergelijke ze wilden gaan opbouwen?'! Hóe goed voorbereid de SA was o/d strijd tegen de communisten merkte Alois Pfaller toen híj i/d Bräubürgerkeller @München 'n zaaltje huurde voor 'n bijeen-komst! Toen hij héél vróeg arriveerde, zag hij dat 'n aantal SA'ers al twee tafels bezet had: 'De SA'ers hadden alle-maal 'n Mass ['n bierglas van 'n liter] vóór zich op tafel staan, in feite 'n projectiel! Je kòn al voorspellen wàt 'r gebeuren zou: zíj wilden die bijeenkomst verhinderen [...] Dus ìk was verbijsterd, verdomme. Onmiddellijk stuurde ik MÍJN mensen er o/d fiets op uit om hùlp te halen, versterkingen!' Toen er méér van z'n kameraden waren gearriveerd, probeerde AP die bijeenkomst te openen, maar zodra 'n eerste spreker naar 't spreekgestoelte liep dàn bàrstte 't gevècht LÒS! De SA'ers vlogen de KPD-aanhangers áán & stoelen, flessen, glazen e.d. werden 'r misbruikt als wápens; AP werd geraakt & trok zich terug uit 't gevecht: 'Ik ging naar 't toilet & zag dat ik 'n hoofdwond had: ik bloedde! Om uit handen v/d politie te blijven klom ik door 't wc-raampje, kroop op handen & voeten door de dakgoot & sprong bovenop 'n schuurtje & vervolgens o/d grond! Ik maakte dat ik wègkwam. M'n gezicht was toen bebloed & ik moest de straat op, de tram in, maar ook dáár waren SA'ers, zodat ik dàt té riskant vond & probeerde lopend thuis te komen! Nou, de veldslag was vrij heftig geweest, verschillende mannen waren i/h ziekenhuis beland & ook sommige SA'ers, ze hadden wonden a/h gezicht, sommigen van ons óók, véél mensen waren gewond!' ERG TYPISCH & AKTUEEL IN TALLOZE LANDEN & STREKEN TUSSEN EXTREEM FANATIEKE RACISTEN/FASCISTEN e.d. ...
Asih, man, 81 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
-
O
02 jan 2024
45975 Hoogst Merkwaardige Migranten Van Her & Der?
-
O
01 jan 2024
45974/75/91/92 Gewoon een kwestie van dorpsleven
-
O
01 jan 2024
45973 Toen Herodes in Jericho stierf, vlg. Josefus
vorige
volgende