love is a stranger right by your side would I lie?



=/ -_
@~@

~
"Tat
tvam asi":
~ 'slavendief' {!}
= 'mensenvisser' {?} ~
'profeten &
evangelisten
op reis
door tijd en ruimte,
eeuwigheid en heelal
via ons 'nu &
hier'
...'
~

"Hoe
komt wie vliegt
ooit tot bedaren
en wie niet vliegt
ooit van de
grond?"

Zonder
geloof vaart niemand wel:
alles wat we over boven zeggen
komt van beneden,
ook als we zeggen
dat het van boven
komt
...

Eigenlijk
is dus alles wat ik
in myDiary geschreven heb
een uitwerking. precisering en toespitsing
van DEZE grondregel(s).

We krijgen
af en toe het verwijt te horen
waarom we zo van standpunt veranderen,
maar dat verwijt begrijp ik
niet goed.

Van
goedgelovig klein kind tot rationalist
en kritisch filosoof of van dogma's naar bevrijding{en},
veranderen van blikrichting,
daar is helemaal niets
mis mee!

En
laten we er meteen
maar aan toevoegen:
zo groot zijn die veranderingen nou
ook weer
niet
...

Het
lijkt meer
op het passeren van telkens een andere wissel,
maar met dezelfde
trein?

Elke wissel
vertegenwoordigt een toegevoegd inzicht,
aan den lijve veroverd op onszelf
en op de tradities
waarin we zijn opgevoed,
en die inzichten brachten en brengen we
onder woorden in allerlei teksten
over geloof en religie,
filosofische overwegingen en politieke
consequenties
...

Onze
'inhaalslag',
laten we het zo maar gerust
benoemen!

Wie
alle mydistukjes
achter elkaar leest
of zich er kriskros doorheenrept
heeft mijn levensverhaal voor zich
en dat van vele andere 'mydimensen':
we komen er immers [ook & alweer]
zelf mee?

HOE
bouwt een 'oeuvre' zich op,
zo vraag jij
je af?

HEEL SIMPEL:
elke tekst die je hebt ontdekt,
gelezen en herschreven is slechts VOORLOPIG,
EN volkomen ontoereikend?

DAAROM
probeert een mydischrijver 'het' nog eens,
en dan NOG eens, en op een goeie mydidag zal iemand al die 'myditeksten'
tussen een grote paperclip[ klemmen, en ...
hopsakee ziedaar:
NU heet het 'een
oeuvre'!

VERGELIJK
jouw mydiwerk ook
maar eens met wat een schilder doet:
hij maakt een schilderij, zet een [voorlopige] punt achter zijn zwoegen
en hangt het in een lijst of
het EEN of Andere
kader.

Is zijn
'levenswerk' met dat schilderij af?
Nee, natuurlijk niet, waarom begint hij anders straks of morgen
[of wanneer dan ook]
telkens WEER!

We
weten weer
'iets beters' of 'anders',
WIL ook weer beter en verder, maar gaat meestal geen dagen achter elkaar
nieuwe kleuren over het oude doek heen verven,
geen eindeloze verbeteringen toevoegen,
niet NOG eens een kleurtje of verfje hier en een penseelstreekje daar, nee,
we maken een 'nieuw schilderij', en WEER EEN,
en NOG EEN, totdat we
doodgaan
...

ZO
gaat het ook
met myditeksten schrijven,
je komt op een bepaald moment 'iets' tegen,
vroeger of later, hier of daar, over dit of dat en dezen of genen,
en omdat het je treft en blijft bezighouden
'leg je het vast'
als een momentopname
en het houdt pas op
als je niet meer
kunt!

Maken we
misschien onszelf,
'gelovigen' & 'andersdenkenden'
niet 'in de war' door telkens een volgende
of zelfs totaal andere stap
te nemen?

NEE,
alleen als ze denken
dat we "voor 'g d' spelen in de ouderwetse betekenis van dat 'woord'",
of 'waarheden verkondigen die ook zij en anderen MOETEN aanvaarden':
kortom, als ze bij 'theologie', bij 'geloofsbezinning' of hoe je 'het' ook wilt noemen,
aan "Absolute Autoriteiten"
moeten denken.

ZO
ging het vroeger,
de priester of de dominee of de commissaris zei "Hoe Het Zat",
HIJ had er immers voor geleerd en was ervoor bevoegd verklaard,
zoals de paus of de imam het vandaag de mydidag nog
bij veel rooms-katholieken en traditionele moslims
'voor het zeggen
heeft'?

Maar
DIE tijd
hebben we allang achter ons:
wij schrijven immers niet voor niets?
WIJ schrijven niets voor [niemand kan ons meer 'bevelen geven'],
maar we 'beschrijven' en interpreteren wat we horen en zien,
wat we lezen en ervaren,
en we bekritiseren voorzover we onhoudbare ideeen tegenkomen
op de terreinen waarvoor we ons interesseren:
ons 'eigen' mydileven van
toen, nu en
straks.

knipoogengelblozen
verliefdliefdesverdrietverliefd
28 apr 2006 - bewerkt op 18 mei 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende