let op naakte tieten & blote ballen zijn verplicht


~*~


DIT
alles overziende
is het dan dus helemaal geen wonder
dat ook in de brieven van de eerste apostelen
teksten te vinden zijn die duiden op een discussie
rondom de vraag naar de komst van het rijk van g d ...
Zo zegt SjaulPaul in
CD-ROM 13:12:

"De nacht is ver gevorderd en loopt ten einde, de dag nadert al en is nabij!"
En in 1 Korinte 15:51: "We zullen niet allemaal eerst sterven,
allen zullen we niet ontslapen ~ toch zullen we allemaal veranderd worden,
in een ondeelbaar ogenblik,
wanneer de laatste bazuin
het einde inluidt!


NU
kun je stellen
dat er uiteindelijk mensen zullen zijn die niet sterven
omdat in hun tijd het koninkrijk der hemelen van g d komen zal,
maar de vraag is maar of SjaulPaul
dit zo bedoelt
?

EEN
andere visie ligt
meer voor de hand:
SjaulPaul gelooft dat sommigen van zijn leeftijdsgenoten
de komst van hun "Christos" levend en wel zullen meemaken,
terwijl andere leeftijdsgenoten
al gestorven zijn ...


~@~


~*~


IN
zijn brief
aan de gemeente in Korinte
[ik zag die ruines voor het eerst in het najaar '66
toen ik bij de 'gypsies' logeerde in Velon toen ik voor de eerste keer
op weg was naar Israel met alle gevolgen vandien]
gaat hij pastoraal in op de vragen
die dit alles oproept.


HIJ
zegt echter niet
dat het hemelrijk g ds wellicht pas na eeuwen komen zal,
zodat niemand zich druk behoeft te maken om een verschil
tussen levenden en doden bij de komst van de Heer:
nee, SjaulPaul neemt de vragen volstrekt serieus
omdat hij ook zelf verwacht dat deze
"Christos" zeer binnenkort
komen zal!


OOK
in de gemeente van Thessalonica
[voorjaar '69 op de terugweg vanuit India]
blijken er soortgelijke gedachten te leven:
we hadden het er trouwens al even eerder over
in onze voorgaande bespiegelingen van de laatste jaren?
In 1 Thessalonicenzen 4:15-17 gaat Sjaulpaul in op de vragen
die in die gemeente ook blijkbaar gerezen zijn:
degenen die nog in leven zullen zijn bij "Christos' wederkomst"
zullen beslist niet achterblijven zodra de Heer zijn bruid komt halen
[kun je voorstellen waar men zich allemaal
al of niet druk om maakte
in die barre tijden?]!


SAMEN
met de 'ontslapenen'
zullen de levenden 'op de wolken' weggevoerd worden,
de Heer tegemoet, om
ZO
voortaan altijd bij
"HEM"
te zijn:
eigenlijk staat in 1 TESS 4:17 in het Grieks
'IN
de wolken' net als in de Statenvertaling
van enkele honderden jaren geleden [ons eerste Nederlandse 'nationale monument'!] ~
het gaat hier niet om wolken als vervoermiddel, maar om de 'heerlijkheid g ds'
waarmee de gelovigen zullen worden bekleed:
ZO
gaan zij 'de Heer' tegemoet,
als bruidsmeisjes & ~knaapjes die de bruidegom tegemoet gaan om hem in te halen
voor 'de grote dag des Heren']!


IN
2 Petrus 3:4
wordt dan ook inderdaad
nog eens gewaarschuwd tegen spotters
die op de gelovigen vragen zullen afvuren als:
"Waar blijft nu die belofte van zijn komst? Waar blijft hij nu?
Hij had toch beloofd om terug te komen? De generatie voor ons is al gestorven,
en sedert de vaderen ontslapen zijn blijft alles
ZO
en is het nog steeds,
precies zoals het sinds het begin van de schepping
altijd al is geweest?"


MET
andere woorden:
ondanks alle mooie woorden en beloften van Yehosjoea,
zijn leerlingen en volgelingen en de andere apostelen is er in geen enkel opzicht [in sommige landen!]
ook maar "IETS" veranderd!


~@~


~*~


KORTOM:
wie eerlijk al die zeer uiteenlopende mydibijbelteksten
naast elkaar zet, ziet [minstens]
drie lijnen lopen?

In de eerste plaats
leeft er dus blijkbaar bij Yehosjoea de overtuiging dat
"IN HEM" NU AL IETS
van het koninkrijk der hemelen van g d
ZICHTBAAR WORDT
!

Sterker nog:
het IS IN HEM in feite al gekomen!
[Zie ook MATTAI 12:28 & LUKE 11:20]

"Maar als ik door de Geest van G D boze geesten uitdrijf,
dan
IS
het koninkrijk g ds
OVER U
gekomen
!" &
"Maar als ik dankzij een kracht die van G D komt demonen uitdrijf,
dan IS het koninkrijk der hemelen
BIJ JULLIE
gekomen
!"


In de tweede plaats
is er sprake van dat Yesjoea ervan overtuigd is
dat de finale doorbraak van
DAT
koninkrijk der hemelen van G d die hij zijn Vader noemt
toch nog op zich laat wachten? Hij houdt zelf rekening met een bepaalde periode waarin hij 'buitenslands' zal zijn en in die periode mogen de bruidsmeisjes [& ~knaapjes] niet inslapen [ze hebben extra olijfolie nodig om hun {geestelijke} lampjes brandende te houden], dus vooral
WAAKZAAM ZIJN
is de grote boodschap!


Yesjoe's volgelingen
en leerlingen zullen moeten 'woekeren' met de talenten
die hij hen naliet door hen te onderwijzen uit zijn 'schat in de geestelijk akker': en
NU
in
DIE
'tussentijd' zullen
ALLE
volkeren van G ds Liefde voor hen horen!
DUS:
vast en zeker verwachtte 'onze'
Yehosjoea haNatsri [aka haMasjiach] dat
NA
zijn afscheid G ds Rijk
in
VOLLE GLORIE
komen zou,
maar nog niet
direct?

Tegelijkertijd wordt,
in de derde plaats, ook nog eens heel duidelijk
HOE
Yesjoea verwacht dat
DIE PERIODE
tot aan
ZIJN KOMST
niet langer dan een mensenleven zal duren:
nog binnen de leeftijd van
ZIJN GENERATIE
zal het beloofde koninkrijk der hemelen van g d
zich onder en over de mensen realiseren; en in alle eerlijkheid moet dus wel worden geconcludeerd
dat Yesjoe zich op
DAT
punt heeft vergist?

HOOGGESPANNEN
{revolutionair} is zijn
VERWACHTING
geweest,
zoals
OOK
de verwachtingen van allerlei andere 'apocalyptici' in zijn dagen vooral
hooggespannen waren met alle gevolgen vandien voor alle onderdrukten en onderdrukkers!
Wie de Apocalyps, de Openbaring aan Yochanan kent, weet dat ook in dat bijbelboek
de komst van het Koninkrijk G ds als het ware met handen te [be]tasten is
en al die wonderbaarlijke wegen met eigen voeten te [be]gaan onder Nero en zijn waanzinnige voorgangers en nakomelingen!
Yesjoe zelf belooft in o.a.
APO/OPE 22:6~12
volgens Yochanan:
Toen zei hij tegen mij:
"Wat hier gezegd is, is betrouwbaar en waar.
De Heer
[YaHWeH],
de G d die profeten bezielt,
heeft zijn engel gestuurd om aan zijn dienaren te laten zien wat er binnenkort gebeuren moet
!"
"IK KOM SPOEDIG!"
Gelukkig wie zich houdt aan de profetie van dit boek:
ik, Yochanan, was het die deze dingen hoorde en zag! En toen ik alles gehoord en gezien had,
wierp ik me neer aan de voetenvan de engel die me deze dingen liet zien, om hem te aanbidden.
Maar hij zei:
"Doe dat niet!
Ik ben alleen maar
een dienaar zoals jij en je medeprofeten,
en zoals degenen die zich houden aan wat er in dit boek staat. Je moet G D [alleen] aanbidden
!" Verder zei hij nog tegen me: "Houd de profetie van dit boek niet geheim, want de tijd is nabij!"
"Wie onheil aanricht zal nog meer onheil aanrichten, en wie onrein is zal nog onreiner worden!"
"Wie goed doet zal nog meer goed doen, en wie heilig is
zal nog heiliger worden
!"
"ZIE:
ik kom spoedig,
en ik heb het loon bij me om iedereen te belonen naar zijn daden!"
"IK BEN
{YaHWeH}
de alfa en de omega,
de eerste en de laatste,
het begin en het einde
!"

Yochanan,
zelf slachtoffer
van het virulente fanatiek extreme
anti-christelijke regime in Rome, is ervan doordrongen blijkbaar:
NU kan het niet lang meer duren?!
Toch is, bijna twintig eeuwen later,
die Yehosjoea haNatsri haMasjiach [aka "Christos" 'de Gezalfde'] nog altijd niet '[klaar]gekomen' ...
En hoeveel verschrikkelijke vervolgingen wegens zondebokkerij en het uitdelen van zwarte pieten,
door mensen veroorzaakte wereldrampen, permanent oplaaiende oorlogen en onverwachte aardbevingen, vulkaanuitbarstingen, tsunami's en andere vloedgolven [en wat al niet]
heeft de wereld op deze aarde nu al niet in 'die tussentijd'
achter de rug?
18 feb 2007 - bewerkt op 03 jul 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende