kort door de bocht


~
-~

AL
DIE
SOORTGELIJKE
'mydi'-vragen zijn natuurlijk ook
eeuwenlang gesteld door allerlei 'joodse' groepen
en talloze anderen:
'ketters', 'heidenen',
'doopsgezinden'/anabaptisten,
protestanten & "Hugenoten",
Koerden & 'arabieren',
Armeniers, 'slaven'.
Russische 'sekten',
Chinezen, vrouwen & meisjes,
Indiers & Noord/Zuid-Amerikaanse
Indianen, Aboriginals, Koreanen.
Japanners,
Eskimo's,
diverse soorten
Palestijnen, Perzen,
Pakistanen & Afghanen,
Soedanezen, Ethiopiers, Somaliers &
zo onmogelijk veel andere mensen
die om hun geloof, ras, huidskleur, geslacht [of wat dan ook]
onvoorstelbaar lange tijden moesten
[en MOETEN}
lijden?


-
'"DE
HEER"
heeft mij
verlaten
en mij totaal
vergeten!',

klaagden de Hebreeers
[en alle 'anderen']
in al die crisistijden

{YESH 49:14}, en juist aan DEZE mensen
doet "DIE HEER" via 'zijn profeten'
een 'gelofte'.
"KAN ook een vrouw
haar zuigeling vergeten?",
is 'g ds' retorische vraag.
"Al zouden zij die vergeten,
toch vergeet "IK" jullie NIET.
ZIE, "IK" heb jou in
mijn handpalmen
gegrift!"

-
IN
DIE
DONKERE TIJDEN,
'het' dieptepunt van het OT,
geeft 'g d' een aantal beloften
als antwoord op de vragen
waar de Hebreeers mee worstelden?!
"Bijbelgeleerden" noemen ze
'liederen van de dienaar van de heer'
en ze zijn opgenomen in de hoofdstukken 42 ~ 53
van Yesjayahoe.
Ze zijn TEGELIJKERTIJD schitterende poezie
EN essentiele profetie
en wel de DUIDELIJKSTE profetie
die we kennen!

-

DEZE
liederen
bereidden de weg voor de 'gezalfde'/'masjiach':
ze waren 'g ds antwoord' op de vragen van
'de Hebreeers' ...

-


Het
komt erop neer
dat g d 'zijn reputatie' op het spel zet:
hij gaat reageren op de bittere klachten van de Hebreeers
met een daad
die getuigt van moed en verbeeldingskracht,
waarvan niemand ooit
tot dan toe had
gedroomd?

-


Het
is
een daad
die voor mensen
nauwelijks geloofwaardig is
en waarin g d zich tot het uiterste vernedert:
g d belooft dat hij zich bij hen zal voegen op de planeet aarde,
'om zichzelf te schrijven op de bladzijden
van de geschiedenis'!


-


De
mysterieuze
'liederen van de
dienaar van de heer' in Yesjayahoe
verwijzen onmiskenbaar naar de 'vleeswording' van 'g d' oftewel de
'vergeestelijking' van 'de mens', zoals in het NT
ten minste tien keer wordt
vermeldt?


-


De
joden,
opgegroeid met de uitbarstingen
van de overstroming van de "Zwarte Zee"
in de 'zondvloed' & met "Thera/Santorini" via de
'40-jarige Exodus' in de woestijn van "SINAI",
die zo'n 'diepe verering' voor "G D" koesteren dat ze zijn 'naam'
nooit zullen uitspreken of opschrijven,
verwachtten de 'masjiach' meer
in vrees dan in
hoop?


-


"Doch
WIE
kan die dag van zijn komst
verdragen?" ...

"Want
hij zal zijn als het vuur van de smelter?",
riep de profeet Malachie
verschrikt
uit ...


-


ALS
'yhwh'
['komende bewustwording']
{"DE HEER" van de 'hemelse legerscharen'}
de 'aarde komt bezoeken',
WIE zal DAT DAN 'overleven'? ZAL de aarde zelf
'ten onder
gaan'?


-


YESH
maakt duidelijk
dat g d op aarde komt,
NIET in een allervernietigende wervelwind,
NOCH als een verterend vuur:
"ZIE, de jonge vrouw zal zwanger worden en een kind baren;
en zij zal hem de naar Imanoe'el
['g d onder ons']
geven ..."!


-


IN
PLAATS
DAARVAN
komt hij in
de meest bescheiden,
minst bedreigende vorm:
als een eicel, en dan een foetus
die cel voor cel groeit
in een eenvoudig
meisje!


-


DAT
'eitje'
verdeelt
zich steeds weer,
totdat een vrucht vorm krijgt,
en uiteindelijk wordt er een baby geboren uit de 'maagd' Miryam
om zich bij de onaanzienlijke menselijke
wezens te voegen
op hun nietige
planeet[je]?


-


DIE
'masjiach' regeert,
zeker, maar anders dan al die andere 'potentaten'
regeert 'hij/zij' met
liefde.


-


WIE
kan de dag van die komst
verdragen?

-


IEDEREEN
kan DIE DAG verdragen:
ALLEN die tot 'hem' komen,
verwelkomt hij met liefde en
blijdschap!

-


IN
FEITE
wordt [ondanks
alle waanzin]
op het feest van kerst gedacht
aan 'g ds antwoord'
op de vragen van die
'machochimphomobonobo~oerhebreeers':
"Betekenen wij iets?"
Gedurende ongeveer drieendertig jaar
heeft g d a.h.w. bij wijze van spreken
en schrijven hier op aarde
aan den lijve
kunnen ondervinden
WAT HET BETEKENT om
EEN van ONS
te zijn?

-


Yesjoe
heeft voor altijd
DIE 'kwellende vraag'
willen beantwoorden, door wat hij heeft gezegd
en door zijn omgang met
mensen zoals jij
& ik.

engel

EN
het staat
een ieder van ons
volkomen vrij [as far as I know]
om daar al of niet
'iets' mee te
doen.

engel

20 jan 2006 - bewerkt op 30 apr 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende