Koreaanse series en veerboot

Ik ben al een behoorlijke tijd erg geïnteresseerd in Koreaanse series en films. Er zijn prachtige romantische series en geweldig spannende thrillers en horrorseries. Eén van de bekendste is natuurlijk Squid Game.
De serie die ik nu kijk is All of Us Are Dead. Zombies op een highschool. Meer moet je niet weten als je de serie gaat kijken. Hoe minder je weet. Hoe beter.

Wat ik altijd geweldig vind is de manier van storytelling. Er zijn twists die je niet ziet aankomen, omdat de makers zich niet houden aan de ‘Hollywood-regels’. Ook de onderliggende problemen van de personages zijn heel goed in beeld gebracht. Vaak realistisch. En de makers grijpen ook controversiële onderwerpen aan. Ik voel veel tijdens de series die ik kijk en ik leef volledig mee met de personages. Of het nou een romantische serie is of een horror. En dat doen de makers ontzettend goed. Voor mij als creatief persoon heel inspirerend.

Nadat ik een serie heb gekeken (en soms ook na een aflevering) lees ik online hier en daar wat reacties. Dat doe ik vooral omdat en kleine nuances in deze series zitten, die vooral te maken hebben met de cultuur en gebruiken in Korea. Zo was er in een romantische serie die ik keek iemand overleden en de uitvaart die in beeld werd gebracht, was heel anders bij ons. Op zich prima te volgen tijdens het kijken, maar het is wel extra boeiend om er meer over te leren. Inmiddels weet ik bijvoorbeeld ook hoe er opgekeken wordt naar mensen met hogere, belangrijkere functies en hoe er omlaag wordt gekeken naar de ‘minder belangrijkere’ mensen. Ook wanneer je een beetje afwijkt, word je daarop aangekeken.
En de makers van deze programma’s proberen dit soort zaken in beeld te brengen. In een romantische serie die ik keek, is een grote rol weggelegd voor een man die ook regelmatig in vrouwenkleding rondloopt. Buurtbewoners vinden hem maar een creep en roddelen over hem. En dat gaat dan ook nog best wel ver. Maar: de vrouwenkleding van deze man, blijken een belangrijk plotpunt te zijn voor een ander personage om iets voor elkaar te krijgen. En deze man, die graag vrouwenkleding draagt, begint gedurende de serie steeds meer achtergrondinformatie te krijgen en als kijker ga je steeds meer meeleven met deze persoon. Een personage dat in eerste instantie maar een superkleine rol lijkt te hebben, is zo opeens een stukje belangrijker.
Voor mij is een man die het leuk vindt om vrouwenkleding te dragen niet heel vreemd. Ik heb zelfs een ex-vriend die dat deed. Maar in Korea is het anders en de neerbuigende manier van de dorpsbewoners, is hoe veel Koreanen daadwerkelijk zijn. En de makers van de serie laten in het plot de menselijkheid zien van iemand die afwijkt van de norm.

Dit soort maatschappelijke kwesties aan de kaak stellen is ontzettend belangrijk. Je geeft mensen een stem die anders niet gehoord worden. De serie All of Us Are Dead, die ik nu aan het kijken ben, wordt regelmatig vergeleken met de ramp van de veerboot Sewol, in 2014. Aan boord van deze ferry waren zo’n 450 passagiers, waaronder ruim 300 studenten van een high school. En toen begon de boot te zinken. De scholieren kregen te horen dat ze moesten blijven zitten waar ze zaten en de kapitein verliet het zinkende schip.
Omdat de cultuur in Korea zo is dat je luistert naar wat een meerdere je zegt, bleven de kinderen zitten. De meeste scholieren zijn gestorven. En ondertussen werd dit nieuws naar de buitenwereld achtergehouden. ‘We zijn bezig om ze te redden,’ werd er gezegd. Maar de meeste acties waren vooral voor de buhne, omdat de president keek. Dus het moest lijken alsof ze hun best deden. En hoewel er wel mensen waren die wél hun best deden, het mocht niet baten. En de overheid faalde enorm. Zo erg, dat de toenmalige president werd afgezet.

Om wat beter te begrijpen wat er toen is gebeurd, hier twee documentaires:





Er is nog veel meer over te vinden, maar het is allemaal ontzettend gruwelijk en tragisch.


Mocht je nou een waanzinnig goede serie willen kijken, dan raad ik All of Us are Dead op Netflix echt aan. Deze serie gaat richtingen op die je vooraf niet kunt voorspellen en bevat een geweldige combinatie van spanning en ontwikkeling van personages. Geweldig acteerwerk ook.
Maar: als je besluit om deze serie te kijken, kijk dan eerst bovenstaande documentaire. Omdat je dan nog beter begrijpt hoe zaken in Korea lopen en hoe groot de impact van deze ramp was daar. Het geeft de serie nog meer diepgang en betekenis.
31 mrt 2022 - bewerkt op 31 mrt 2022 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Nightdream
Nightdream, vrouw, 38 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende