'mydiwaarderingen
van 'oude' manuscripten en
'nieuwe' openbaringen'
-
-
Al eerder
hebben we opgemerkt
dat het verschijnsel niet zomaar wegverklaard kan worden.
Op een ander niveau blijft het in principe mogelijk
dat het inderdaad Je zus van Nazaret was die sprak door bijvoorbeeld
Helen Schucman en haar de Course gaf.
En het blijft in theorie mogelijk dat Rudolf Steiner
inderdaad zoiets als een oergeheugen heeft gezien.
Maar voor je de conclusie trekt dat er werkelijk een hogere kracht
aan het woord of aan het werk was of is,
dien je na te gaan of er in eerste instantie niet andere
plausibeler verklaringen zijn.
Niet alles is per definitie Je zus
wat zegt Je zus
te zijn.
-
Met dit betoog
heb ik nog niets gezegd
over de waarde van de doorgevingen.
Want of ze nu een transcendente of een immanente oorsprong hebben,
daarmee is de vraag nog niet beantwoord of ze betrouwbaar of waar zijn.
Ook op grond van immanente kennis zou je mogelijkerwijs
de geschiedenis kunnen herschrijven.
Vandaar opnieuw de vraag: hoe betrouwbaar
is de in-formatie uit de
doorgevingen?
-
Er zijn twee zaken
die de betrouwbaarheid van de doorgevingen sterk minimaliseren.
Allereerst is er het gegeven van de onbetrouwbaarheid van de hypnose of trance.
Het kan misschien het beste toegelicht worden met wat het
'false memory syndrom' genoemd wordt.
Dit gegeven komt uit een geheel andere richting,
maar kan als vergelijking van belang zijn
voor ons maffe mydionderwerp?
-
In de Verenigde Staten
van Noord-Amerika kwam in de jaren tachtig van de vorige eeuw
het zogeheten 'ritueel satanisme' of het 'satanisch kindermisbruik' op.
Vele mensen vertelden onder hypnose dat ze als klein kind
een satanistisch ritueel hadden meegenaakt,
waarin ze onder meer door hun vader seksueel waren misbruikt,
en waarin kinderoffers
werden gebracht.
-
Door de hypnose
was deze herinnering in hen wakker geworden.
Op basis van deze herinneringen werden op een gegeven moment processen
tegen ouders aangespannen, waarbij in sommige gevallen mensen ook veroordeeld werden.
Tegelijkertijd ontstond er een tendens om binnen de rechterlijke macht ook hypnose
te gebruiken teneinde achter de waarheid
te kunnen komen.
-
Er kwam echter
na verloop van tijd in toenemende mate protest,
de tegenstanders gingen spreken van 'false memory'.
Onder hypnose, zo stelden zij, worden geen herinneringen opgeroepen, maar gecreeerd.
Het is niet waar gebeurd, het is fantasie!
-
De tegenstanders
wezen ook op het feit dat dit 'ritueel satanisme' nog nooit bewezen is.
We zien dan ook dat in de laatste jaren het gebruik van hypnose
als element dat waarheid kan onthullen
in toenemende mate verdwijnt.
-
Men is te zeer gaan inzien
dat onder hypnose uiteindelijk de fantasie
aan het werk is.
-
-
Dit verhaal is ook
van toepassing op ons mydionderwerp?
Immers, trance is in wezen een vorm van zelfhypnose
en wat in deze zelfhypnose geproduceerd wordt zou wel eens [veel] meer het resultaat
van de creativiteit van de betrokken persoon [of diens andere ego] kunnen zijn,
dan van de EEN of Andere 'hogere macht'!
Het feit van het 'false memory syndrom' maakt me uitermate voorzichtig
om waarde en betrouwbaarheid aan de 'doorgevingen'
toe te kennen.
-
In eenzelfde mate
zou je ook kunnen zeggen dat praktisch
bijna alle menselijke gevoelens, gedachten en daden
het gevolg zijn van ons homomachobonobocollectieve bewustzijn:
de mensaap en de aapmens mogen zich dan nog zo graag willen verstoppen achter
ontelbare maskers, personages, karakters, rollen, zondebokken en zaligmakers ~
het verdient voorlopig nog steeds aanbeveling om EEN en Ander met een
flinke korrel zout en een ferme dosis zonlicht te nemen ~
ook dat scheelt een flinke slok op
een borrel!
-
