kersttrouw


~*~
KERST
is
niet meer
een werk van de kerk:
het gaat niet om het gebouw
en datgene waar het nog voor staat.
Geen tempel, synagoge, kerk of moskee kan nu voldoen.
Dat alles is verleden tijd. De kern van de zaak ligt in ons aller hart en onze geest.
Niet achter een etiket, traditie of ritueel:
na 2000 jaar breekt het licht door dat toen een aanvang nam.
Zwangerschap als gevolg van toeval en rechtvaardigheid.
Helende geest die de schaduwen doet verdwijnen.
We weten niet waar hij of zij ontstond of heengaat: wie is de koning anders dan ons naakte zelf?
Hoe weten we waar het om gaat dan door menswording
en zelfkennis!
Romantiek is niet meer nodig ...
Velen hebben hun verslag verteld en opgeschreven.
Over wat er gebeurde over heel de wereld.
Ooggetuigen gaven hun mening en gelovigen
vertelden hun verhalen
op eigen wijze.
En wat kunnen wij anders doen
dan kennis nemen van het verleden nu en hier in ons heden om de volgende dag mogelijk te maken?
Bestudeer de heilige schriften van alle religies
om te kunnen weten waar het om gaat:
zie jezelf als een bij die alleen honing kan maken
door ontelbare bloemen
te bezoeken.
Maar vier geen feest voordat
het werk is gedaan ...
Maak de bloem
niet tot afgodsbeeld:
maar bevestig ons bestaan in liefde, geduld,
mededeelzaamheid en hoop op beter tijden
door te doen wat ook voor ons noodzakelijk is geworden
in eenvoud!
Allen die het onderlinge verband leren kennen
tussen alle mensen kunnen overgaan van duisternis
naar vrij licht ...
En wie zijn wij om het versteende beeld
te blijven aanbidden?
Wat rest ons anders dan het pad te volgen op eigen wijze
dat door onze verre voorouders en voorgangers is ontdekt en
waarop wij nu onze weg
moeten vinden?
Het gaat om het idee van deze geest
en het doen van die daad:
al het andere is overbodig geworden en
bijzaak voor ons.
Kerst is dat wat wij doen en laten
in ons dagelijks leven:
openbrekend, ontdekkend, samen bouwend
aan een nieuwe aarde vrijer voor allen
dan voorheen.
engel
verliefdliefdesverdrietverliefd
engel

17 dec 2005 - bewerkt op 18 apr 2008 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 81 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende