~*~ KERST is niet meer een werk van de kerk: het gaat niet om het gebouw en datgene waar het nog voor staat. Geen tempel, synagoge, kerk of moskee kan nu voldoen. Dat alles is verleden tijd. De kern van de zaak ligt in ons aller hart en onze geest. Niet achter een etiket, traditie of ritueel: na 2000 jaar breekt het licht door dat toen een aanvang nam. Zwangerschap als gevolg van toeval en rechtvaardigheid. Helende geest die de schaduwen doet verdwijnen. We weten niet waar hij of zij ontstond of heengaat: wie is de koning anders dan ons naakte zelf? Hoe weten we waar het om gaat dan door menswording en zelfkennis! Romantiek is niet meer nodig ... Velen hebben hun verslag verteld en opgeschreven. Over wat er gebeurde over heel de wereld. Ooggetuigen gaven hun mening en gelovigen vertelden hun verhalen op eigen wijze. En wat kunnen wij anders doen dan kennis nemen van het verleden nu en hier in ons heden om de volgende dag mogelijk te maken? Bestudeer de heilige schriften van alle religies om te kunnen weten waar het om gaat: zie jezelf als een bij die alleen honing kan maken door ontelbare bloemen te bezoeken. Maar vier geen feest voordat het werk is gedaan ... Maak de bloem niet tot afgodsbeeld: maar bevestig ons bestaan in liefde, geduld, mededeelzaamheid en hoop op beter tijden door te doen wat ook voor ons noodzakelijk is geworden in eenvoud! Allen die het onderlinge verband leren kennen tussen alle mensen kunnen overgaan van duisternis naar vrij licht ... En wie zijn wij om het versteende beeld te blijven aanbidden? Wat rest ons anders dan het pad te volgen op eigen wijze dat door onze verre voorouders en voorgangers is ontdekt en waarop wij nu onze weg moeten vinden? Het gaat om het idee van deze geest en het doen van die daad: al het andere is overbodig geworden en bijzaak voor ons. Kerst is dat wat wij doen en laten in ons dagelijks leven: openbrekend, ontdekkend, samen bouwend aan een nieuwe aarde vrijer voor allen dan voorheen.