jrrr153 vrijheid & gelijkheid/moederschap & liefde
Die grote variëteit van de gòdsvoorstellingen van Israël èn de daaruit voortkomende christelijke kerk maakte JR's 'vraag naar nieuwere beelden' ook moeilijker, omdat we nu eenmaal niet beschikken over YaHWeH als over 'n dobbelsteen? Diezelfde variëteit van gòdsvóór-stellingen geeft eveneens de vrijheid om zo'n traditie van beeldontwerpers verder vóórt te blijven zetten, omdat 't nu eenmaal niet kan aangaan om slechts één groep van symbolen te willen verabsoluteren! Àls de 'nieuwe groep' symbolen als 'Grònd van ons Bestaan' e.d.
ook béter blijken te functioneren dan al die oude vertrouwde 'gesanctioneerde' òm ons zó te vertellen & uit te leggen wàt die SJALOOM van YaHWeH òf, nieuwtestamentisch gezegd, wàt dit euangelie van Yehosjoea àls masjiach nu wèrkelijk ìs, dan hééft ook JR hiertoe de vrijheid?!
Die gesanctioneerde of liever traditionele beelden (supernaturalistische etceterara) waarmee wij vertrouwd geraakt zijn, zijn ook maar slechts een bepaalde groep van voorstellingen: 't gaat daarom bepaald niet áán òm vanuit déze 'oeroude' beelden die àndere zònderméér te willen diskwalificeren!? De bijbelboekrolverhalen zèlf blijven ook voor ons nog steeds dé al meer dan twee millennia lang durende voorbeelden, suggestieve toekomstbeelden & uitvoerig reeds 'geteste rivierbeddingen'! GvR wéés àls één grootste problemen v/d OT-theologie het probleem aan v/d éénheid van 'getuigenis' in 't OT? Óók in zijn eigen theologie v/h OT ACHTTE híj de indeling naar onderwerpen nog ontoereikend om rècht te doen aan 't Véélvoudige Getuigenis! Hij beschreef deze onderwerpen afzonderlijk naar de zo verschillende historische overleveringen, omdàt deze overleveringen nu niet meer of met moeite op één noemer onder te brengen zijn?!
Dìt - ten overvloede - ter illustratie v/h feit dat met de bijbel zèlf dat probleem van al die verschillende beelden reeds lang gegeven is!?!
PT hoopt te hebben geholpen bij 't banen van wegen om 'n gesprek met JR e.d. te beginnen & voort te zetten! 't Blijft voor Velen ietwat moeilijk, want Barths woorden uit 1922 blijken nog steeds aan actualiteit niet te hebben ingeboet, niet alleen voor theologen maar ook léken: "THEOLOGEN BEVINDEN ZICH IN DE BUITENGEWOON MOEILIJKE POSITIE DAT ZE DAAROVER MOETEN SPREKEN WAAROVER AL BIJNA NIETS MEER TE ZEGGEN VÀLT!? HUN STANDPUNT ÌS EEN CENTRAAL PÙNT WAAROP NIEMAND KÀN BLIJVEN STAAN?!" Al met al 'n moeilijk gesprek dus, in principe. En dan hebben we 't nog niet eens óók over de talloze joodse & islamitische stromingen wereldwijd naast de christelijke, hindoeïstische, boeddhistische, humanistische, socialistische, liberale, anarchistische, nihilistische & 'populistische'.
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende