ÌS,
IN HOEVÈRRE
DIE ÒNS MÉÉR
GEVOELIG MÁÁKT VÓÓR "HÈT
TRANSCENDENTE ÌN ÒNS MÌDDEN",
VOOR DE 'goddelijke' Gezàlfde, Masjiach,
CHRISTUS ìn dé hòngerige, náákte, dàkloze, dòrstige gevàngene?
Hèt criterium wèrkt alléén wanneer de WÁÁRSCHÍJNLIJKHEID gróterwòrdt
dàt wíj hèm (háár/hèt) hèrkènnen, nádàt we aan díe eredienst déélgenomen hebben:
de óvertúiging op grond van alle beschikbare 'invloeden', dàt déze eredienst werkelijk christelijk ìs
en niet zómaar 'n bròk willekeurige religiositeit in 'n christelijk ógend gewáád! Dìt ÌS dan ook wèrkelijk bedóeld
in YESJOEA's wóórd bv. o.a. DÀT "DE SJABBAT/ZÉVENDE DÀG GEMÁÁKT ÌS VÓÓR DÉ MÈNSCH, & niet de mens voor de sjabbatdag!"
{vlg. MARK 2:27}. HÉÉL ÒNS 'religieus bedrijf', kèrkgang e.d. INCLUIS, MÓET vlg. dìt criterium 'beoordeeld' kùnnen wòrden!
Èn we zouden dááròm de Móed móeten kùnnen òpbrengen òm de consequenties hieruit te trekken (zoals 50 jaar geleden in
"over 't al of niet naar de kerk gaan" vlg. John Wren-Lewis: "WANNEER DE ALGEMENE ATMOSFEER IN EEN BEPAALDE KERK
ER ÉÉN ÌS DIE DE ÒRDE IN YESJ' úitspraak òmkéért & suggereert dàt mensen inderdaad naar de kerk gaan om er G d te
kunnen vìnden, mèt Hèm in contact te treden, wàt níet mógelijk zou zijn buiten bepaalde specifieke liturgische & rituele
Hàndelingen òm, dàn zou 't 'n wònder zijn als je uit zó'n kerkgang ook wèrkelijk HÈT JÚISTE háálde, & 't gaat niet áán
òm G d te verzóeken door om wonderen te vrágen!?
Het is véél beter om wèg te blijven?! Mìsschien zóu 't ideaal zijn
dat we probeerden die kerk in kwestie radicaal te verànderen, door haar leden voortaan dé düidelijke betékenis vàn
hun eigen euangelie bíj te brengen, maar bepáálde kerktradities zijn híer haast schíer immúún voor geworden, èn
je moet jouw éigen revolutionaire mogelijkheid realistisch weten te taxeren!" Òngetwijfeld lijkt dìt kéihàrde taal,
vooral voor bepaalde priesters & 'dominees'?
Maar níet harder dàn Yehosjoea's oorspronkelijk woord tegen de
rabbi's van zíjn tijd en omgeving wàs! 't Betekende voor hèm ongetwijfeld níet 't éind van alle 'kerkgang' &
dat betekent 't ook voor òns niet!
Maar 't betekende tóenmááls 'àldáár' voor 't jodendom òf 'n revolutie ìn
de hele opvatting v/d 'heiligheid', òf 't definitief éind daarvan? Misschien eerlijker om te zeggen, níet dàt
deze opvatting v/d eredienst op zichzèlf 'totaal uitentreuren des duivels' is, maar dat ze behoorde bij 'n
dènkstijl die weliswaar nogwel 'religieuzen' inspireren kàn tòt 'n wèrkelijk ècht christelijk leven, maar
die voor 'anderen' alleen maar 'het transcendente' ÚIT hun midden verwijdert & G d vèrderwègzèt.
Tènzíj - tegen alle protesten v/d religieuzen ìn - de kerk 'n àndere opvatting kan ontdekken van 'n
'religieloze' eredienst èn vóórstaan, gaat óók zíj háár definitieve éinde tegemoet?! Ook dìt o zo
humane principe gaat in wezen al terug naar de verste 'oertijden' & 'dáárvóór': de rechten der
sterkste Supermega Big Brothers, Überòpperapige Verslindende Mensenetende Kannibalen &
Allesvernietigende ABC-OORLOGSVOERDERS òf onze kleinste, teerste, geweldloze dienaars
'Des Wóórds' die ooit 'de aarde zullen beërven' zoals vergelijkenderwijs duidelijk naar
vóren blijft komen uit 'bergveldredes', gelijkenissen & daden van werkelijke 'helden'
vol van 'strijdvaardige' barmhartigheid, algemeen mededogen & onverwoestbare
liefde voor alles wat lééft, gróeit, bloeit & kansen verdient òm tot vòlle 'wasdom'
te komen
...